משבר בהיי-טק? תרגיעו!

דו"ח ההון האנושי של רשות החדשנות והמכון למדיניות של סטארט אפ ניישן מגלה, שהמשבר בענף אמנם קיים, אבל הוא הרבה יותר חלש משהיא מצטיירת כלפי חוץ ● הנעלם הגדול: כמה זמן הוא יימשך?

נקודת מבט אחרת על המצב בהיי-טק.

דו"ח ההון האנושי של רשות החדשנות וסטארט-אפ ניישן, שפורסם היום (ב'), מבהיר היטב את המצב הנוכחי בענף ההיי-טק: שהמשבר לא כל כך חזק כפי שרבים מציירים אותו, ושלצד הפיטורים יש גם גיוסים. אפשר לקרוא לזה משבר דה לוקס, אם תרצו.

יש משבר – כותב שורות אלה לא מתכחש לכך. קיימת בימינו האטה כלכלית בשווקי העולם, שבאה לידי ביטוי בשחיקת שווי חברות הצמיחה וחברות הטק הגדולות. כתוצאה מכך, חלק מהן מבצעות התאמות בכוח האדם ובפעילות. או, במילים אחרות, מפטרות. גם חברות סטארט-אפ ישראליות, שגייסו בשנים האחרונות, ובפרט בשנה שעברה, כספים רבים מאוד – דבר שסייע להן לצמוח במהירות, מבינות שהחגיגה הזו הסתיימה. הן מבצעות את הפיטורים כדי להיערך למצב החדש.

התהליך הזה לא כל כך היסטרי כפי שמציירים אותו ברבים מכלי התקשורת המרכזיים. אלה לא רק שמדווחים על הפיטורים בחברות הסטארט-אפ – ובאופן בולט (ובכך הם ממלאים את תפקידם), אלא הם מלווים את הדיווחים הללו במאמרי פרשנות מנבאי שחורות. באופן לא מודע, הם שותפים לתהליך מסוכן של נבואה שמגשימה את עצמה. הם ניזונים ממקורות שיש להם עניין להעצים את המשבר – אם אלה עובדים שפוטרו או אנשים שהם בעלי עניין בחברות כאלה ואחרות, שמבינים שיצירת אווירה של משבר שגדול פי כמה וכמה ממה שהוא באמת תיתן להם סיבה טובה להורדת שכר ולפיטורים של מי שהם מזמן רצו לפטר, אבל לא היה להם נעים. לכלי התקשורת שמפרסמים את הדברים יש בוודאי עניין, כי זה מעלה רייטינג ומוכר.

הכול לגיטימי ואף אחד לא המציא פה את הגלגל. אבל: דו"ח ההון האנושי, שנתונים נכונים לעד מאי 2022, כאשר המשבר העולמי כבר היה באוויר, מוכיח שהפיטורים שהיו עד כה לא ישנו את תמונת המצב הכוללת בהיי-טק: מחסור חמור בכוח אדם, קושי בגיוס טאלנטים, ואחוזים נמוכים של שילוב עובדים ממגזרים כמו נשים, חרדים וערבים. התמונה מתחדדת עוד יותר על ידי נתון מדהים בדו"ח, שמראה שעיקר הביקוש לעובדים שלא מוצא פתרון הוא דווקא לתפקידים שאינם טכנולוגיים, למקצועות המעטפת של ההיי-טק, כמו שיווק, ניהול מדיה, מכירות, אדמיניסטרציה ומשאבי אנוש – ולא לעובדים במקצועות הליבה של הענף. הסיבה לכך היא שמנהלי חברות הטק למדו שעל רקע המחסור החמור בכוח אדם, כל מהנדס שהם יפטרו – יש סיכוי יותר מסביר שהם יצטרכו לגייס שוב אותו או אחד כמוהו, כאשר המשבר יחלוף.

אז מה הדה לוקס?

כאן מגיע חלק הדה לוקס שציינתי: מרבית העובדים שמפוטרים ימצאו כנראה עבודה תוך זמן קצר, באותן חברות שמשוועות לכוח אדם. יש האומרים שכבר מתפתחת מיני תעשיה של צייד טאלנטים, שעובדים בחברות שצמחו במהירות בשנתיים האחרונות וכעת נאלצות לפטר עובדים. מנהלי משאבי אנוש בחברות אחרות, יציבות, מציעים להם הצעות לא רעות. הורדת שכר? הצחקתם אותם. במקרה הרע ביותר, שכר דומה. זה מקבל חיזוק מהנתון שמראה שגל ההתפטרויות בהיי-טק לא לגמרי דעך. בדרך כלל, המתפטרים הם עובדים בחברות קטנות שקיבלו הצעות טובות יותר מחברות גדולות יותר.

התהליך הזה לא כל כך היסטרי כפי שמציירים אותו ברבים מכלי התקשורת המרכזיים. אלה לא רק שמדווחים על הפיטורים בחברות הסטארט-אפ – ובאופן בולט, אלא הם מלווים את הדיווחים הללו במאמרי פרשנות מנבאי שחורות. באופן לא מודע, הם שותפים לתהליך מסוכן של נבואה שמגשימה את עצמה

יש גם כוכבית

אחרי כל זה, צריך לשים כוכבית גדולה: לא ידוע כמה זמן יימשך המצב הנוכחי – בין אם הוא משבר, כפי שקוראים לו רבים, או תיקון זמני, כפי שקוראים לו אחרים. זהו מסוג הנעלמים שמאתגרים כל מנכ"ל, יזם או משקיע, שמורגל לכך שהתחום שהוא עוסק בו כולל מרכיב של ניהול סיכונים. כל עוד אין נתונים מדויקים על היקף המשבר, מאחר שזה עדיין מוקדם מדי, כל אחד ממקבלי ההחלטות יכול לפרש את המציאות כפי שנוח לו ובהתאם לזה לפעול: להגביר את הפיטורים, להתייעל בדרכים אחרות, מורכבות יותר, כי פיטורים זה הדבר הכי קל, או פשוט לפתוח מטריה ולהתפלל שענני שמי הלא ברכה יחלפו במהירות.

השורה התחתונה: בדומה לענפים שונים במשק, ענף ההיי-טק נמצא בתקופה של שינויים, של צורך בהתאמות למציאות החדשה. הנעלם הגדול הוא חוסר הוודאות מתי יסתיים המשבר – בעתיד הקרוב, או שמדובר במצב שילווה אותנו בשנים הקרובות. האתגר החשוב לכל העוסקים בתחום הוא לשמור על פרופורציות. או, במילים אחרות, תרגיעו.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מפוטרת שמצאה

    צודק ב100 אחוז. מצאתי תוך שבוע עבודה טובה יותר אבל לא רציתי להתפשר על עבודה מהבית כי נשבר לנו מהנסיעות ומלהיות במתח מזה ומכל המטלות בבית אז חיכיתי למשהו יותר טוב והוא הגיע. רואים כתבות שמרגישים שהן של בעלי עניין כגון חברות השמה וחברות הייטק גדולות שמנסות להשפיע על השוק ולייאש את כולנו ולגרום לנו לשוב לשוק העבדים שהיה. אז תפנימו. אעדיף לעבוד בכל עבודה אחרת מאשר לאכול את הח...א בהייטק עם כל הכסף, אם לחברה יש שם רע של חברה כוחנית שהעובד מרגיש כמו בורג חסר ערך ומכריחים לבוא למשרד שהאנשים בו רק מחפשים איך להראות אחד לשני למי יש יותר גדול. ותפנימו שאנחנו רוצים לעבוד מהבית ונותנים אחלה עבודה מהבית, רגועים, רואים קצת משפחה, מבשלים, מכבסים, ושזה לא פוגע בתפוקה. להיפך. וגם יש פי 100 מוטיבציה לתת בראש. תפנימו. מת שוק העבדים. אעדיף לפתוח עסק קטן ולמכור משהו מהבית או לעבוד מרחוק עם חול מאשר לנסוע כל יום ולבוא מותשת וחסרת סבלנות הביתה למטלות הנוספות. די. נמאס. רוצים את החיים בחזרה. ותודה לאל לא חסר עבודות ויש אחלה מידע ממכרים על איך האנשים בחברה שאתה מתראיין אליה וכבר מראש לא הלכתי למקומות שקיבלתי מידע על אנשי צוות מרושעים או מנטליות זוועתית או שרוצים שאבוא כל יום למשרד בלי הצדקה (אם זה לא מוסד או משטרה או משהו כזה אז אין הצדקה לבוא רוב השבוע למשרד) בגלל שיש לחברות הזיות לגבי התפקוד שלי "תחת פיקוח מנהל" ותפנימו שמנהלי הביניים מיותרים ומוסיפים רק ביוקרטיה במקום שיצטרפו ויורידו עומס עבודה ודברים יהיו מוכנים לפני הזמן במקום שיחפרו לעובדים עם ישיבות מיותרות שמפריעות לנו להתמקד בעבודה האמיתית. הכל אפשר ויעיל וברור יותר במייל. כל מה שמחרטטים בישיבות עובד במייל של 4 שורות.

  2. תודה רבה

    סוף סוף עיתון שכותב את האמת, לא מנסה לסחוט לייקים כמו מסכן

  3. הייטקסיט

    אבל מה לעשות, כתבות חיוביות לא מושכות תשומת לב של קוראים כמו חדשות רעות, במיוחד אצל יהודים שאצלם השמחה לאיד, זה מוטיב מרכזי בחיים. רק מה שהם לא מבינים, שההייטק זה החמצן של הכלכלה הישראלית ובזכות הלוויתן הענק הזה, הרבה דגים קטנים אוכלי חינם, מתפרנסים ממנו.

אירועים קרובים