טרנספורמציה דיגיטלית כאתגר מרובה נתיבים

האם באמת ביצעתם בעסק שלכם טרנספורמציה דיגיטלית או שמא רק טעיתם לחשוב כך?

מימין: מיכל זיגלמן ורז הייפרמן.

הדיגיטל הפך לאחד המנועים החשובים ביותר לחדשנות, צמיחה, שיפור היתרון התחרותי, שיפור חוויית הלקוח ופלטפורמה למוצרים ושירותים חדשניים ויישום מודלים עסקיים חדשים. ברוכים הבאים לטרנספורמציה הדיגיטלית. ארגונים רבים טוענים שהם מבצעים טרנספורמציה דיגיטלית. חלקם טוענים כי ביצעו טרנספורמציה דיגיטלית, מאחר ששדרגו מערכות מידע מיושנות למערכת ERP חדשה הפועלת בענן. 

טרנספורמציה דיגיטלית היא רעיון מורכב עם פרשנויות רבות. לא מפליא שמנהלים אינם מבחינים בין שדרוגים דיגיטליים לטרנספורמציה דיגיטלית.

חלק אחר טוענים שביצעו טרנספורמציה דיגיטלית, מאחר שהינדסו מחדש (Re-engineered) חלק מהתהליכים העסקיים שלהם והפכו אותם לתהליכים דיגיטלים ויעילים. חלק מהארגונים טוענים שביצעו טרנספורמציה דיגיטלית כי יישמו מערכת של Marketing Automation. עם התפרצות המגיפה, חלק מהארגונים רואים במעבר לעבודה מרחוק כטרנספורמציה דיגיטלית. האם כל אלה באמת תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית? לצערנו התשובה שלילית – אלה אוסף של שדרוגים דיגיטליים (Digital Upgrade), בעלי חשיבות, אבל מייצגים רק נתיב אחד מבין שלושה נתיבים המרכיבים את הטרנספורמציה הדיגיטלית, כפי שיוצגו בהמשך המאמר.

טרנס' דיגיטלית – שינוי והתאמת המודל העסקי של הארגון

טרנספורמציה דיגיטלית היא רעיון מורכב עם פרשנויות רבות. לא מפליא שמנהלים אינם מבחינים בין שדרוגים דיגיטליים לטרנספורמציה דיגיטלית. הטרנספורמציה הדיגיטלית עוסקת בשילוב אסטרטגי של טכנולוגיות דיגיטליות בכל קשת פעילויות הארגון, בהתאמת צורת עשיית העסקים לסביבה העסקית החדשה ויצירת ערך ועמידה בציפיות הלקוחות. במילים אחרות, טרנספורמציה דיגיטלית עוסקת בשינוי והתאמת המודל העסקי של הארגון.

בתרשים: המתודולוגיה המקובלת לביצוע הטרנספורמציה הדיגיטלית.

בתרשים: המתודולוגיה המקובלת לביצוע הטרנספורמציה הדיגיטלית.

המתודולוגיה מתייחסת לארבעה שלבים: שלב ה-Why ממוקד בהגדרת יעדים ארגוניים אסטרטגיים לטרנספורמציה הדיגיטלית ורתימת ההנהלה למסע הדיגיטלי; שלב ה-What ממוקד בזיהוי צרכי השוק ותכנון מפת הדרכים הדיגיטלית; שלב ה-How ממוקדם בביצוע ומימוש המיזמים הדיגיטליים; ושלב ה-Evaluate ממשיך לעקוב ולבחון את ההתפתחויות בנושא הדיגיטל בסביבה עסקית דינמית, ובמידת הצורך מעדכן את מפת הדרכים הדיגיטלית.

אלה שלביו של מסע מתהווה, ללא סוף מוגדר וידוע מראש. זהו המסע הדיגיטלי.

התרשים הנ"ל מייצר את הרושם שמדובר בנתיב התקדמות אחד בעל אופי לינארי. המציאות מורכבת יותר. לשמירה על מקומו התחרותי, הארגון נדרש לקדם שלשה נתיבים במקביל:

נתיב א' – תיקון העבר (Fixing the past): עוסק בשיפור ומיצוי (Exploitation) המודל העסקי הקיים, כדי להמשיך ולהיות רלוונטיים ללקוחות הוותיקים בשנים הקרובות. הנתיב מתמקד בחדשנות מתמשכת (Sustainable Innovation) וכרוך בשדרוג ושיפור מערכות ה IT הקיימות (IT Uplift) לסגירת פערים טכנולוגיים במערכות הליבה (למשל רכישת ויישום מערכת CRM חדשה, הרחבת מערכות הליבה לתמיכה בשירותים ומוצרים חדשים, פיתוח ערוצי לקוח דיגיטליים חדשים, הרחבת יישומי מובייל וכדומה). בנתיב זה ה-IT לומד לעבוד במתודולוגיות DevOps, במקביל בונה תשתיות לקליטת הטכנולוגיות הדיגיטליות החדשות, בפירוק ומודולריזציה של מערכות הליבה, כדי לאפשר החלפה מדורגת ברכיבים חדשים, בהוספת מרכיבי Middleware ו-Enterprise Bus לקישוריות פתוחה עם רכיבי תוכנה אחרים, בהכנת תשתיות לניהול הדטה כמשאב ארגוני, ועוד. תהליכים בנתיב זה מתבססים על יכולות ומיומנויות ליבה של הארגון, רמת החיזוי בהם גבוהה והסיכון נמוך.

נתיב ב' – בריאת העתיד (Creating the future): עוסק בזיהוי ויישום מודלים עסקיים חדשים (כגון מודל Product as a Service, מודל עסקי של פלטפורמה והרחבת ה-Ecosystem, ועוד). בנתיב זה הארגון יבחן את פוטנציאל הטכנולוגיות הדיגיטליות החדשניות (כגון AI, ML, Big Data, IoT, רובוטיקה, מציאות מדומה VR/AR ועוד), וימצא דרכים למנף אותן לבניית מודלים עסקיים חדשניים משבשים. נתיב זה מחייב בחינת אפשרויות ותהליכים חדשים (Exploration) שאינם בליבת העשייה של הארגון. ארגונים נוטים להתעלם מנתיב זה או להשקיע בו מעט מדי, מכיון שהם מעדיפים להקטין סיכונים ולהתמקד בנתיב א'. זו טעות שעלולה לעלות לארגון ביוקר בטווח הבינוני והארוך.

נתיב ג' – התאמת העסק (Adapt the business): עוסק בהתאמת הארגון, התרבות הארגונית, שיפור הבגרות הדיגיטלית והתאמת המבנה הארגוני לסביבה העסקית החדשה, סביבה הנותנת עדיפות למהירות ולגמישות, לעבודה בצוותים רב-תחומיים, לקבלת החלטות זריזה ומבוססת דטה, לפיתוח האוריינות הדיגיטלית ואוריינות הנתונים לעובדים, וכדומה. במילים אחרות, נתיב העוסק בטרנספורמציה לארגון Agile ודיגיטלי. נתיב זה מהותי להצלחת המסע הדיגיטלי.

בתרשים: שלושת נתיבי הטרנספורמציה הדיגיטלית.

בתרשים: שלושת נתיבי הטרנספורמציה הדיגיטלית.

לסיכום, להצלחת המסע הדיגיטלי, הארגון נדרש לפעול בו-זמנית בשלושת הנתיבים. הדבר מסביר, ולו חלקית, את מורכבות הטרנספורמציה הדיגיטלית. ארגונים שאינם פועלים לקידום שלושת הנתיבים יחד, מסכנים את התהליך כולו. יכולת הארגון להתקדם בו-זמנית במספר נתיבים, מחייבת אותו לכישורים ויכולות שונים, יכולת שמקובל לקרוא לה בשם Multidexterity.  

התייחסות לטרנספורמציה דיגיטלית כאל תהליך אחד ורצף לינארי של פעילויות, מוסיפה סיכון. פירוק התהליך לנתיבים ברורים ומקבילים, יתרום להיערכות וליישום טובים יותר. מדוע זה חשוב? כי הטרנספורמציה הדיגיטלית נמצאת על סדר היום של רוב הארגונים, בין אם בשלבי ביצוע או בשלבי תכנון, והתייחסות אליה כאל אתגר מרובה נתיבים ויכולות, יכולה להגדיל את סיכויי הצלחת המסע הדיגיטלי.

הכותבים הם: רז הייפרמן – יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital; ומיכל זיגלמן – פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות במורכבות, מנכ"לית Duality

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים