אלה לא המתעשרים החדשים, אלא השיימינג המסוכן שעושים להיי-טק

הסרט של שי לי שינדלר, ששודר השבוע בערוץ 12, הוא חלק ממסע שיימינג נגד הענף שאחראי להצלחתה של הכלכלה הישראלית ● במקום להתעסק בעושר של אלה שעשו את זה ב-10 אצבעות, כדאי שננסה להביא את ההצלחה לכלל החברה

מתעשרת חדשה. שי לי שינדלר.

השבוע שודר בערוץ 12 סרטה של שי לי שינדלר, המתעשרים החדשים, שעסק בחייהם של כמה אנשים ש-"עשו קופה" בהיי-טק, בעיקר לאחר שמכרו את החברות שהקימו. הסרט עורר, כצפוי, הרבה מאוד תגובות – חלקן ענייניות, אבל חלקן אמוציונליות, בעיקר סביב הטענה עד כמה "קשה לה" ההתרגלות למעמד החדש.

שינדלר, מנחת טלוויזיה ומעצבת אופנה, נשואה לליעד אגמון, איש היי-טק, יזם סדרתי, שעשה כמה אקזיטים בקריירה שלו. האחרון שבהם היה מכירת הסטארט-אפ דיינמיק יילד – חברה שהקים ב-2012 יחד עם עמרי מנדלביץ', והשניים מכרו אותה ב-2019 למקדונלד'ס תמורת 300 מיליון דולר.

דרך הפריזמה של ההצלחה של בעלה ושל החיים המשותפים שלהם הכניסה שינדלר את המצלמה לחיים הפרטיים שלהם ושל עוד כמה כאלה שעשו אקזיטים. הבכיר שבהם הוא איל ולדמן, מייסד מלאנוקס, שמכר את החברה לאנבידיה לפני כשלוש שנים תמורת 6.9 מיליארד דולר. המטרה של הסרט הייתה להעלות לדיון נושא שקשור בתדמית ובתחושה שצריך להסביר, לפחות לשיטתם של היוצרים והמשתתפים: למה התעשרנו, והאם אנחנו מרגישים נוח עם זה? הביקורות העלו ספקות האם יש בכלל סיבה לדיון שכזה, ולא מעט פוסטים מלגלגים הועלו לרשתות החברתיות בעקבות שידור הסרט – עד כדי כך ששינדלר הגיבה על כך.

לא צריך להתמקד בסקטור מסוים

שינוי קיצוני במצב כלכלי של משפחה מחייב התמודדות עם אתגרים רבים, למשל בניהול נכון של חיי המשפחה וחינוך הילדים. אבל זה יכול להיות נושא לסדרה שלמה, ללא התמקדות בסקטור מסוים. מה גם שאותם אנשים שהתעשרו אחרי עבודה קשה ותובענית, מה שנקרא ב-10 אצבעות.

עשיר וטוב (גם) לנו.

עשיר וטוב (גם) לנו. צילום: BigStock (אילוסטרציה)

צריך לציין ששינדלר לא המציאה את המושג "המתעשרים החדשים". הוא שגור בכמה ערוצי טלוויזיה, אתרי אינטרנט ועיתונים, שמריצים אותו מזה זמן רב – משיקולי רייטינג. אלה מציגים את העובדים בענף ההיי-טק בכלל, ואת אותם מתעשרים חדשים בפרט, כפריווילגים וכאשמים בשלל בעיות שהחברה הישראלית מתמודדת אתן: פער חברתי, פערי שכר, אפליה מגדרית, אפליה עדתית ועוד. גם במחירי הדיור בתל אביב.

עוד זילות בענף: התוכנית הכרישים

בימים אלה משודרת בערוץ 12 תוכנית נוספת שיוצרת, גם אם לא בכוונה, זילות של ענף ההיי-טק. הכוונה היא לתוכנית הכרישים, שבה יושבים כמה יזמים מפורסמים, מתעשרי היי-טק, ובוחנים השקעות בכל מיני רעיונות ליזמות.

מעבר לשואו הנחמד שיש שם, התוכנית מייצרת אשליה שכך עובד ענף ההיי-טק וכך מגייסים כסף, ושזוהי רמת היזמות שמאפיינת את הענף. אשליה שההיי-טק הישראלי מסתכם במיטה חכמה, נעלי ספורט ומתכונים. מבלי לזלזל במיזמים שמוצגים בכרישים, זה לא המצב. יתרה מכך, זה רחוק מאוד מהמציאות: ההיי-טק הישראלי עוסק כמעט בכל תחום בחיים – מסייבר ועד אוטומוטיב, מפינטק (פיננסים) ועד משחקי מחשב, ועוד ועוד.

אפרים קישון כתב אחרי מלחמת ששת הימים את הספר "סליחה שניצחנו". אם מסע השיימינג המזויף לענף ההיי-טק, שהסרט של שינדלר הוא חלק ממנו, יימשך, עוד מעט כל יזם שיעשה אקזיט ילך עם חולצה שעליה יהיה כתוב: "סליחה שהצלחתי"

אם נחזור לסרט של שינדלר, בעיניים של שידורי קשת – החברה שמפעילה את ערוץ 12 – הייתה הצדקה לשידור הסרט, מתוך הנחה שהוא יביא רייטינג וייצור באזזז – וכך אמנם קרה. זה הביזנס של הערוץ הזה, הוא חי מזה. אבל לגוף שידור, ובפרט לזה שהרייטינג שלו הוא בדרך כלל הגבוה ביותר, צריכה להיות גם אחריות ציבורית מסוימת. מסע ההכפשה נגד ההיי-טק וכל מי שקשור בו בדרך כלשהי פוגע לא רק באותם אנשים שמתפרנסים בענף ושעשו את הונם בדרכים לגיטימיות, אלא גם בכלכלה ובחברה הישראליות בכללותן. ההיי-טק אחראי ל-45% מסך כל הייצוא הישראלי ומפרנס אקו-סיסטם ענק, עם מגזרים נוספים במשק: ענף הנדל"ן, תעשיית המזון והמסעדנות, ועוד.

השיח צריך להיות לא סביב המתעשרים החדשים בהיי-טק, אלא סביב המתעשרים החדשים בכלל, ואודות צמצום פערים והעלאת רמת החיים של עובדי המגזרים האחרים. כלומר, לא איך מגבילים את השכר בהיי-טק, כי אחרים מרוויחים פחות, אלא כיצד מגדילים לאחרים את השכר. זה יכול להיעשות, ורצוי שייעשה, יחד עם הגדלת הפריון, עוד הכשרות ועוד השקעות בהון האנושי – מה שיעזור גם לצמצום המחסור החמור והכרוני של עובדים בענף.

הפתרון – לא רק אצל ראשי ההיי-טק

צריך להודות שיש לראשי ענף ההיי-טק עוד הרכה מה לעשות כדי לסייע להתמודד עם האתגרים החברתיים של ישראל, אבל לא צריך לגרום לציבור להבין שהפתרון לבעיה זו נמצא רק אצלם. הוא נמצא גם במוסדות ממשלה, שצריכים להשקיע בתשתיות לתעסוקה בהיי-טק, בחינוך לטכנולוגיה ועוד.

מהצד השני, באופן כללי, יש בין העשירים והיזמים שמתלוננים על ההתעניינות, שלא לומר מציצנות, הציבורית בחיים שלהם. אל להם להתלונן על כך. בין שלל הביקורות על הסרט של שינדלר מצאתי ביקורת קולעת, שפרסם היזם זוהר לבקוביץ', שכתב: "גם אני עשיתי אקזיט, אבל לא רצתי לספר לחבר'ה". הסרט הוא כל כולו "לספר לחבר'ה", ומי שעושה זאת, שלא יתפלא שמציצים לו ולחייו.

השורה התחתונה: היוצר הגאון אפרים קישון כתב אחרי מלחמת ששת הימים את הספר סליחה שניצחנו. אם מסע השיימינג המזויף לענף ההיי-טק, שהסרט של שינדלר הוא חלק ממנו, יימשך, עוד מעט כל יזם שיעשה אקזיט ילך עם חולצה שיהיה כתוב עליה: "סליחה שהצלחתי". כדאי מאוד שלא נגיע לשם.

תגובות

(36)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גיל

    אני לא חושב שיש בסרט (או בשיח על המתעשרים החדשים) האשמה כלפי עובדי ההייטק, אלא הפניית זרקור לאחד מהעיוותים הגדולים שהקפיטליזם בתצורתו הנוכחית גורם. זה טבעי שאדם ירצה למקסם את השכר שלו, שוק חופשי וכו'. אבל פער השכר הגדול בין ההייטק למקצועות האחרים אינו פרופורציונלי למשקל הסגולי של המקצוע. כלומר, הייתי מצפה לאיזשהו מתאם בין החשיבות של העיסוק לחברה לבין גובה השכר, או לפחות שתהיה בין השיקולים המרכזיים לקביעת השכר וכיום נראה ששיקול זה לא קיים. שנית, נראה לי מופרך שבודדים מרוויחים סכומים של מאות מיליונים, בעוד אחוז גבוה מהחברה נאבק לגמור את החודש ועוד משפחות רבות שחיות בעוני ממש. אני לא כלכלן וקטונתי מלומר איך לפתור את זה,אבל מכיוון שמדובר בסט כללים וערכים שנקבעו ע"י בני אדם, הם גם נתונים לשינוי. אני בטוח שניתן להחיל גירסה מרוככת יותר של קפיטליזם שתתן מענה לשתי הבעיות הנ"ל, ולצמצום הפערים בחברה בכלל.

  2. זואי

    שי שינדלר לא המציאה את המושג "המתעשרים החדשים'. נכון. אבל הסרט היה מיותר. זה הכול. שי שינדלר לא תסריטאית זה הרגיש כמו שקופיות של ילדה בכיתה ד'. היא גם לא עיתונאית. ועם כן בדרגה נמוכה מאד. ראיתי אותה כמה פעמים עם בגיא לרר. עם לא הייתי רוצה לראות את לרר בתוכנות. לא הייתי מסתכלת. או שומעת אותה. היא גם מנחה חובבנית .ממש לא מקצועית. נו באמת מי צריך לראות את הסרט. הטיפשי הזה. שתתנדב שתתרום לעמותות עם היא רוצה להרגיש משמעות לכסף. לא קשור לילדים עם תחנכי אותם כמו נובורשים. תחשבי שכסף קונה הכול. הם יהיו נובורשים. קל מאד להפוך ילדים שהכול מגיע להם.

    1. ארי

      אם כותבים ב א' לא בע'. צרות העין והקינאה מושפרצים מכל מילה... וגם כאן היא רוכבת על הצלחת בעלה לעשות לו ולחבריו אמבוש ודה-לגיטימציה כאילו הם גנבו ממנה את עושרם או על חשבונם. המסוכנים ביותר הם אלה ששונאים אחרים שמצליחים ומחבלים בהם... במקום שהם ינסו בעצמם להצליח הם תוקעים אחרים.... רחמי עליה ועל מי שביזבז על כתבתה דקות מהחיים שלו.

    2. א

      פעם שאלו מסומם כשתפסו אותו בפריצה לבית.... למה פרצת? כי אני צריך כסף אבל למה הרסת ולא לקחת את הכסף והלכת? כי יש להם בקיצור יש עלובים שכואב להם שאחרים מצליחים... למעשה זו התקשורת שמתחילה במסע דה לגיטימציה להיי טאק כי הם (אנשי התקשורת "המוכשרים") לא יכולים לראות עושר שאינו שלהם ולכן צריך להרוס לכולם.... להרוס ולהכתים (ללא אבחנה) - בניאדם, חברות, מדינות, משטרים ואפילו את כל המין השני תקשורת עלובה.

  3. וול

    הכתבות שיתפרסמו גובלות בקינאה וצרות עין אתה ראיתה בתכנית רק כסף שופל משמיים ולא נוגע לך אני ראיתי סדרת שאלות ולבטים לגיטימים היתה תכנית מעניינת מאוד !!Q

  4. הילד

    קצת עצוב לעשות אקסיט אחרי שאתה כבר נשוי...

  5. שג

    כתבה סתמית ופתטית שבאה לסנגר על אנשי ההייטק במקום להבין שיש פערים בלתי נתפשים בין משכורות של אנשי הייטק לבין משכורות של אנשים בכל התחומים האחרים בישראל, הפערים הללו יוצרים בעיה מהותית שהורסת את המדינה הזאת וגורמת להרבה בעיות חברתיות. לא יכול להיות שאנשי חברות ההייטק ירוויחו סכומים של 30 אלף שקל לחודש כמתחילים שלא לדבר על המשכורות שלהם אחרי ותק של 10 שנים, או אקזיטים שהם עושים במליארדים. בעוד שמרבית אנשי העבודה העמל והמקצועות האחרים כולל רופאים ועורכי דין מרוויחים פרוטות שחוקות. זאת הבעיה שעליה צריך לדבר. על העוני הנורא של תושבי ישראל על מורים שהשכר שלהם זעום ועבודתם קשה, על אחיות, על רופאים, על בעלי העסקים הקטנים.

  6. חנון

    פעם קראו לזה "נקמת החנונים" כלומר נעשה צדק פואטי לחנונים שעבדו קשה בלימודים תוך תשלום מחיר חברתי היום זה הפך לאלו ש-"עקצו את המערכת"

    1. פועל

      לכ/י תלמד שנה שנתיים ותעזור/תעזרי לצמצם את הפער במקום לעשות שיימינג לאנשים שקרעו את התחת שלהם בלימודים בזמן שאת/ה הלכת לעשות בטן גב באיזה חוף. ולחלק הענייני של התגובה: ההייטק משפיע על חלק גדול בחברה שהם לא מהנדסים, המשכורות של "תומכי לחימה" גם נמצאים בעליה, למשל אנשי משאבי אנוש, מכירות, וכו' המון עסקים קטנים פורחים גם בזכות ה"פזרנות" של חברות הייטק קטנות או גדולות. ובסופו של יום, המון כסף נכנס לגבולות ארץ ישראל שמגיע בסופו של דבר גם לכיס שלך, הבכיין/ית הממוצע/ת שכנראה היה משלם עוד כמה אלפים של מיסים ונותן/ת לילדים שלך לחלום על מילקי בסופי שבוע.

  7. שינויים זה דבר קשה

    מצד אחד ברור שאם בוכים עדיף במרצדס, שינויים שהם לא בהדרגה יוצרים קשיים. רוב הזוכים בלוטו באופן גורף גומרים כפושטי רגל. במקרים האלו בדרך כלל יוצאים לעוד סטארט אפ, לא תמיד הכסף הוא המניע. וגם הרבה פעמים זה שנים של מחקר ועבודה עד שמגיעים לזה לכן ברגע שזה לא בא בקלות יש יותר הערכה.

  8. יונית

    הסרט היה קליל ולא עושה שום שיימינג. אני,בניגוד למלעיזים ולמתבכיינים - מאמינה לשי-לי שלא יודעת כל כך להתמודד עם כל כך הרבה כסף שנפל עליה. זה טבעי ובאמת קצת מפחיד. כן !כן.!הקינאה, חינוך הילדים .... ביחוד בחברה ה״טורפת״ כמו גוב אריות , כדברי בעלה המדהים.

  9. מאיר

    לא צריך להחשף היום. באים עבריינים וסוחטים אותך. לשמור על פרופיל נמוך. סוף מעשה במחשבה תחילה

  10. חיים

    לא צפיתי בסרט של שי-לי שינדלר. אבל נחשפתי לתגובות הסוערות על הסרט. התרשמתי שהתגובות היו ברובן של אנשים עם מנטליות קומוניסטית של יחס תעוב כלפי עשירים. העשירים הם חלק מן החברה. גם לעשירים יש בעיות בחיים. אנשים שלא נולדו עשירים והתעשרו - ולא חשוב כיצד - מטולטלים רגשית. גבר שלא היה אטרקטיבי לנשים מקבל פתאום חיוכים וחזורים מנשים צעירות.... כשמישהו נחמד אליו הוא לע יודע אם זה אמיתי. גם הקשר עם חברי הילדות שלך משתבש כאשר אתה קופץ 10 מדרגות מעליהם מבחינה כלכלית. שי-לי צינה שבבלוי משותף במסעדה כילם מצפים שהיא תשלם עבור כולם. לא רואה שום בעיה להפיק סרט על הנושא. לא מבין את התגובות הלא מפרגנות.

  11. כלי

    סרט שהיה טוב שלא היה משודר בושה שבעולם שיש משפחות רעבות ללחם ומרגרינה ילדים שעוברים חיים קשים בבית שאין פרנסה גברים שעובדים קשה להביא שקל לשקל למשפחה יושבת הגב העשירה בכסף( העניה באושר) ובוכה כמה קשה שלה בכסף שיש לה להקיא עליך

  12. גיא

    קודם כל כל הכבוד לכם על ההצלחה באמת אני מפרגן לכם , אבל בחיית מה כל כך קשה לכם בעושר ? אני לא סוגר את החודש מינוס קבוע בבנק לא יודע כבר היכן לצמצם כידי לחסוך אני ואשתי עובדים כמו חמורים לא יוצאים לבלות לא מסעדות פעם בשנתיים אולי נופש בקטנה זה קשה

  13. ע

    באמת לא מזיז לי מה קנאים חסרי חיים מבלבלים על ה"הייטקס". זאת עבודה. אני מפרנסת משפחה. חיה בניחותא. זהו.

  14. אני

    חוץ משי לי אף אחד שם לא התנצל. אלה שעשו את הונם בעצמם, לא מתנצלים. אולי היא מרגישה שזה לא באמת שלה, לכן כל ההרגשה הלא נוחה שלה. אני בטוה שהיא ישנה טוב בלילה

  15. אחת שמעריכה

    אכן מגיע להם מלוא ההערכה על עבודתם הקשה, הרעיונות והיוזמות החדשניות. בנוסף , מכניסים המון כסף למדינה שלנו שבזכותם הפכה להיות מעצמת הייטק.גאווה ישראלית ! חבל שקשה לאנשים לפרגן....צרות עין לשמה!

  16. מישהי מההייטק

    העיניין הוא לא בהצלחה אלא בעיקר בצורה שבה זה מסופר... הראיון עם שי לי היה שיטחי היתה בו רברבנות. עובדה שאנשים הגיבו לזה. גם בתוכנית הכרישים שיש בה משקיעים מסוגים שונים עדיין יש כאלו עם הרבה כסף שקל לחבב ויש כאלו שקל לשנוא... חבל שלא הצליחו לספר איזו דרך קשה היזמים האילו עוברים, כמה כישלונות, אכזבות ורגעים של כמעט איבוד המומנטום קיימים שם... וכמה הנשים או הגברים התומכים מהבית הם חלק משמעותי בסיפור...

  17. יוסי

    בישראל אם קנית למשל רכב חדש מחסכונות או הלוואה, לא יפרגנו. מי שמניע את הכלכלה בכל מדינה זה הכסף ורוב הכסף מגיע מהי טק והם גם משלמים הכי הרבה מס אז צריך לסתום את הפה הישראלי ולנסות להיות יזם ולהרוויח גם... ולשלם הרבה מס - מאחל לכולם

  18. שחר

    חשוב לציין את שמות המשתתפים במסע הכפשה זה, ודה מרקר בראשם. מוביל קו קומוניסטי שמוקיע עושר פרטי ומציע לקחת אותו בכוח לטובת הכלל.

  19. דוד

    אני דווקא חושב שהאנשים שהצליחו צריכים לעזור לשכבות החלשות וכן צריך לבוא אליהם בדרישה לעזור. מי שלא מוצא חן בעיניו שילך לארה"ב ויעשה עסקים שם היכן שהקפיטליזם הוא אלוהים. מצד שני אני חושב שגם החרדים ושאר האנשים שלא מתחשק להם לעבוד ולעשות צבא שלא יצפו לקבל דברים בחינם.

  20. אמיתי

    ממש תוכנית מטופשת לסרת שכל ומטרה, לכי תתעסקי בנתינה ותרומה ולא בפחדים המטופשים, לאיזה עידן הגענו אדם שחושש מהעושר שלו שיפגע באושר שלו, ומצד שני אדם שלא יודע איך לגמור את היום עסוק בהשרדות, השרדות של זו לסרת השכל מול ההשרדות של זה שאין לו!? בר השוואה בכלל. תיהיי בריאה ולכי לטיפול

  21. הייטקיסט אחרי מיני אקזיט

    רצתי לקנות דירה לבת שלי הגעתי ברכב ליסינג, המתווך הגיע בג׳יפ מרצדס נוצץ שעולה כמו חצי דירה וסיפר שיש לו 8 דירות אולי תעשו סידרה על המתעשרים מנדלן? על בעלי פוקס? BBB? גולדה??? וסתם עצמאים שעובדים בשחור ומחזיקים הרבה יותר כסף? בניגוד להייטקיסטים שרובם שכירים ומשלמים מס הכנסה מלא מלא על כל שקל שהרוויחו בעבודה קשה אחרי שנות לימודים מפרכות!!!

  22. דנדן

    מה עם גיוס מבוגרים בעלי נסיון,שפוטרו ונפלטו על ידי המתעשרים החדשים..העיקר לצמצם עלויות ולהרוס אנשים טובים ומשפחות!!!

  23. דנדן

    כדאי באמת להשקיע בחוכמה בהכשרות והשקעות...ומה עם גיוס מבוגרים בעלי נסיון,שפוטרו ונפלטו על ידי המתעשרים החדשים..העיקר לצמצם עלויות ולהרוס אנשים טובים ומשפחות!!!

  24. דנדן

    הכשרות והשקעות...ומה עם גיוס מבוגרים בעלי נסיון,שפוטרו ונפלטו על ידי המתעשרים החדשים..העיקר לצמצם עלויות ולהרוס אנשים טובים ומשפחות!!!

  25. דנידין

    אני אישית חושב שאדם שהצליח ועשה אקזיט כזה או אחר והתעשר מעבודה קשה ראוי לעורר השראה לאחרים הבעיה העיקרית של שי לי שהיא עוררה סערה כיוון שהיא מתלוננת לכאורה על העושר שהיא חווה בחייה . לעומת בעלה שנשאר צנוע אבל אמר את המשפט הכי חשוב שאין לו מה להתנצל בשל עושרו וזהו . המון אנשים כמובן קינאו בדרך חיים שלהם וייחלו להגיע לשם אבל הם לא עושים שום דבר בשביל זה . הם רק מתלוננים שאין להם מספיק כסף בשביל להתעשר צריך מיינדסט נכון ועבודה קשה ( בתחום נכון ולא שכיר לרוב ) בכל אופן יש שפע לכולם רק צריך לדעת לאסוף את הכסף על הרצפה אבל זה לוקח זמן . במקרה זה לקח לו 7 שנים .

  26. יצחק קרמין

    צביעות של אנשים ומחשבים. רוב הנובו רישים, כולל הקדושים המעונים של ההיטק, רצים לקנות נדלן ומעלים את מחירי הנדלן ככה שהקיטוב מרקיע לשמיים. ולא לשכוח שחלקם זכו לעושר הזה בזכות כספי המיסים שמימנו להם בית ספר ב 8200,

  27. פולי

    התכנית לא משקפת ולא נתנה את העומק הנדרש,שינדלר זקוקה לפסיכולוג שיפתור לה את הבעיות!!ערוץ קשת נדרש לעשות תכנית מעמיקה ורצינית יותר בנושא ההיטק ואנשים שהצליחו ורבים שנכשלו.לתעשית הייטק בישראל מגיע יחס טוב יותר זהוא המחצב או מקור הצמיחה העיקרי של המדינה ורצוי שסוקר ברמה ותיחסות אחרת!!

  28. נכון מאד

    כתבה חשובה. מסכים עם כל מילה. סליחה שניצחנו באמת.

  29. סירוס

    גם אם תוכן הדברים נכון ב 100 אחוז, ההשפעה של הדברים על תוכן חיינו, אפס.

אירועים קרובים