הנדון: עבודה מהבית גם לאחר הקורונה

התפרצות מגיפת הקורונה כפתה על מעסיקים ועובדים שינויים מהותיים באופן העבודה, ובראשם השינוי שהתבטא ועדיין מתבטא בעבודה מהבית, או עבודה היברידית - מה יש לדעת על כך ואיך ניתן להתמודד עם המצב באופן המיטבי?

עו"ד אליהו אוקון, יועץ במשרד הרווחה בתחום יחסי העבודה וחבר בוועדה ליישוב סכסוכים בלשכת עורכי הדין.

בשנת 2017 הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק לקידום סדר יום עבודה גמיש, הצעה זו טרם התגבשה לחוק. אי לכך, הפסיקה המוקדמת התוותה את הדרך. עם זאת, הקורונה הביאה עימה שינויים בשוק העבודה, וחלקם כאן כדי להישאר.

באוקטובר האחרון משרד הכלכלה גיבש הצעת חוק להסדרת העבודה מרחוק. מאז ארגונים מוצאים פתרונות לעבודה מהבית, כשלאחרונה הנושא אף הפך לאחד המדוברים ביותר. ארגונים שהיו עדים ליתרונות העבודה מרחוק במהלך השנה האחרונה מעוניינים כעת לתמוך בה.

האצלת סמכויות לעובדים והגדרת התפקיד בצורה בהירה ונכונה יכולים לגשר על החששות הללו. בעידן הטכנולוגי המתקדם, לרשותם של העובדים והמעסיקים עומדים אמצעים להתקשר בצורה נגישה וזמינה.

ואולם ייתכן ששאלת העבודה מהבית מטרידה רבים מהמעסיקים. החשש המרכזי של מעסיקים הינו היעדר פיקוח מבחינת תפוקה והיקף העבודה. אכן, יש אמת בדברים אלו. עם זאת, האצלת סמכויות לעובדים והגדרת התפקיד בצורה בהירה ונכונה יכולים לגשר על החששות הללו. בעידן הטכנולוגי המתקדם, לרשותם של העובדים והמעסיקים עומדים אמצעים להתקשר בצורה נגישה וזמינה.

איכות הסביבה וחיסכון במשאבים על הכוונת

בנוסף, עבודה מהבית תסייע לארגונים לחסוך במשאבים, כשהוצאות שוטפות של המשרד – כמו: חשמל, ניקיון, אוכל וכדומה – יחסכו. בראייה לטווח הארוך מדובר בחיסכון לא קטן, וניתן לנתב את כספי החיסכון להשקעה נבונה.

יתרה מזאת, בשנים האחרונות נושא איכות הסביבה עלה לכותרת. יש לראות בכך הזדמנות נפלאה עבור מעסיקים לקחת חלק באמץ לשמירה על הסביבה. ראיה לכך היא הגדרת הקונגרס האמריקני משנת 2004, שקבע כי עבודה מהבית מסייעת בשמירה על הסביבה, וכן שהפחתת מספר הרכבים על הכביש בשעות הבוקר והערב העמוסות תסייע להפחתה בזיהום האוויר. בנוסף, זמן הנסיעה יחסך עבור אותם עובדים, ולכן יתפנה להם זמן נוסף לשם פנאי. ראוי לזכור "עובד טוב הוא עובד שטוב לו".

איך להתמודד עם השלכותיה? עבודה מהבית. אילוסטרציה.

איך להתמודד עם השלכותיה? עבודה מהבית. אילוסטרציה. צילום: BigStock

עבודה מהבית בראי זכויות המעסיק

ניהול עובדים אינה משימה קלה ופשוטה. בכפוף לתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראות השעה) (תו ירוק לעובדים), תשפ"ב – 2021, (להלן: "תקנות"), מעסיק אינו רשאי לכפות על עובד להתחסן או לבצע בדיקת קורונה. בנוסף, עד סוף החודש הנוכחי יידרש מהמעסיקים לפקח על העובדים ולוודא כי הם נושאים תו ירוק או בדיקת קורונה שלילית. במידה שלא, צפוי המעסיק לקבל קנס.

אך אם נחזור לפתיחת המאמר, נושא העבודה מהבית טרם הוסדר בחוק. לכן, לא חלה על המעסיק חובה להשתתף בהוצאות העבודה מהבית, עלויות החשמל והאינטרנט. אלא אם הוסכם אחרת בחוזה.

להיעזר בפתרונות תוכנה

משבר הקורונה חידד את הצורך לנהל עובדים כרגיל, גם במקרה של אסון טבע לא צפוי או מלחמה. אחד הפתרונות שמוצעים הוא הטמעת מערכות תוכנה שפיתחו מספר חברות, שמסייעות לעובד לקבל חווית עבודה טובה יותר ולמעסיק לנהל טוב יותר את העובדים מרחוק. כך ניתן מענה לעובדה שההסדרה הקיימת עבור המעסיקים לעבודה מהבית – דלה.

ככלל, מומלץ למעסיקים וארגונים להיעזר בפתרונות תוכנה. יש חברות שפיתחו פתרונות תוכנה שנועדו להניע את כוח העבודה ולהפחית את החיכוך בין מערכות ה-IT לעובדים, תוך מתן מענה לנושא של הגנה על המידע ויצירת חווית עבודה עבור העובד בדומה לזו שבמשרד. כדאי לבדוק את המצאי ולאמץ אחד מהם.

למעסיקים כדאי לבדוק פתרונות מבוססי תוכנה שתכליתם לסייע לארגונים לאפשר המשך עבודה מהבית בצורה בטוחה ועם חוויות עובד טובות. פתרונות אלו גם מסייעים למעסיקים במקומות עבודה גדולים לשמר את העובדים שבאים פיזית למשרדים, מפקחים על תו ירוק ככל שהוא נדרש ומונעים הגדלת מספר אנשים שעלולים לצאת ממעגל העבודה.

הכותב הוא יועץ במשרד הרווחה בתחום יחסי העבודה וחבר בוועדה ליישוב סכסוכים בלשכת עורכי הדין

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים