הדטה היא הנכס החשוב ביותר בארגון, והמומחים לה – מבוקשים במיוחד

תמיד חשבתם שתחום הנתונים מתאים לאוהבים מספרים ואקסלים שיושבים בחדרים חשוכים? קחו בחשבון שהחדרים שלהם כבר די הרבה זמן מוארים, ובעיקר קורנים ● מדובר בתחום שתופס תאוצה וכדאי לכם לקפוץ על הרכבת כבר עכשיו

לירן בן חיים, מנהל תחום Data בג'ון ברייס, זרוע ההדרכה של מטריקס.

אם בעבר ארגונים נדרשו לאחסן את הנתונים השונים בבטחה לצורך בקרה ותיעוד, כיום הדטה הפכה למרכיב הקריטי ביותר במערך הארגוני של כל עסק. נתונים זו אולי מילה קצת משמימה אבל בזכות מאגרי ענק של נתונים מתאפשרים כל הטכנולוגיות והפיתוחים החדשניים שאנחנו עדים להם היום, וזה כולל מכוניות אוטונומיות, רפואה דיגיטלית ואפילו מחקרי חלל ופיצוחים מדעיים ברחבי הקוסמוס. כל דבר – and you name it – מבוסס היום על דטה.

שימוש נכון במאגרי המידע והנתונים של הארגון יכול למעשה לייעל את העבודה השוטפת בעסק ולקדם אותו לביצועים והישגים מרשימים, בדיוק כמו אלה המצוינים למעלה. ולצד התפתחות הדטה להיות אחד הנכסים החשובים ביותר שיש לארגון, כך עלתה גם תהילתם של העובדים בתחום ובהתאם גם המרדף אחריהם. מה השתנה במשק ומה גרם לתפקידי הדטה להיות כל כך נחשקים בעולמות ההיי-טק ובכלל?

הלקוח מנהל עשרות אינטראקציות עם המותג ובכדי ללמוד עליו בצורה המדויקת ביותר, יש צורך באיסוף נרחב של הנתונים השונים, ובפיתוח היכולת לנתח אותם ולהפיק מהן תובנות עסקיות אשר ייצרו הכנסות וגם יצליחו להגדיל אותן

משבר הקורונה העצים את ההבנה שהחלה לחלחל עוד טרם לכן – ביסוס פעולות והחלטות עסקיות על סמך נתונים רלוונטיים עשוי להוביל להצלחה עסקית ובעיקר כלכלית. עבודה מתמשכת ועקבית על בסיס נתונים מאפשרת לחברות להיות "עם היד על הדופק" ולהתאים את פעילותן לדרישות, לביקושים ולצרכים המשתנים בשוק. המשמעות של "ארגון מונחה-נתונים" היא למעשה להצליח לשלב תובנות המבוססות על מאגרי מידע ונתוני החברה, אשר מנווטות ומובילות את מרבית ההחלטות העסקיות בארגון. בשביל להפוך לארגון כזה, מקבלי ההחלטות צריכים להטמיע תהליכים וכלי עבודה אשר יאפשרו לקלוט ולנתח את הנתונים בצורה שניתן להפיק מהן תובנות.

הנתונים ימנפו ההצעות ללקוח

ככל שארגון מכיר את הלקוחות שלו, כולל הרגלי צריכה, מניעים לרכישה, שביעות רצון, ביקוש למוצרים וכן הלאה, כך היכולת שלו להשפיע על החלטותיהם – גדלה. בפועל, הלקוח מנהל עשרות אינטראקציות עם המותג ובכדי ללמוד עליו בצורה המדויקת ביותר, יש צורך באיסוף נרחב של הנתונים השונים, ובפיתוח היכולת לנתח אותם ולהפיק מהן תובנות עסקיות אשר ייצרו הכנסות וגם יצליחו להגדיל אותן.

כך למשל, חברות מעולמות הפיננסים והביטוח, ובכל תחום למעשה, מקפידות לבצע סקרי שביעות רצון בקרב לקוחותיהן, בשאיפה לנתח את המידע כך שיסייע להן לחזות ולזהות לקוחות שעלולים לנטוש את שירותיהן ולפעול במטרה למנוע זאת. דוגמה נוספת הן רשתות המזון המנתחות את התנהגות הלקוחות שלהן כדי להנפיק קופונים מותאמים אישית ועוד אינספור דוגמאות מכל תחומי החיים.

ארגונים רוצים לטפל בה באופן מעמיק. הדטה שנצברה. אילוסטרציה.

ארגונים רוצים לטפל בה באופן מעמיק. הדטה שנצברה. אילוסטרציה. צילום: BigStock

למשבצת הזו בדיוק נכנס עולם הדטה, שמאפשר לסנכרן ולנהל את כל האופרציות האלה.

הפעולות של החברות בתעשייה בתחום הדטה משפיעות באופן ישיר גם עלינו, כאשר רבות מהן פועלות על מנת להקל את החיים של האזרח הפשוט. דוגמה קלאסית לכך היא הדרישה של הממשלה מחברות התחבורה לשתף מיקומים של כלי התחבורה הציבוריים בזמן אמת. כך נולדו אפליקציות הניווט למיניהן, אשר מודיעות לנו מתי האוטובוס עתיד להגיע לתחנה, מה השעה המומלצת ליציאה מהבית, ומה הזמן המוערך להגעה ליעד.

פיתוח יכולות אחסון וניתוח גבוהות

ככל שגדלה ההבנה סביב התחום, גדל הצורך של חברות לאחסן ולעבד כמויות נתונים שהולכות וגדלות, ובהתאם לכך הולכים ומתפתחים גם הכלים והמשאבים בעולמות העיבוד והאחסון.

השדרוג המשמעותי של עולם הדטה בשנים האחרונות הוא המעבר מאיסוף ותיעוד הנתונים לפיתוח יכולות אחסון וניתוח גבוהות, שמאפשרות להסיק מהם תובנות משמעותיות. עם גדילת כמויות הביג דטה, גדלים גם נפחי האחסון, שהביאו בין היתר להתפתחות תחום הענן ואפשרויות האחסון בכמויות גדולות של מידע בעלות נמוכה יחסית. כמו כן, כיום מערכות רבות וממשקי פיתוח מאפשרים לחברות לאגד מידע ממספר מערכות, לסנכרן נתונים ולקבל מידע עדכני בזמן אמת, יכולות שלא התאפשרו קודם לכן, או היו כרוכות בהוצאות ובמשאבים רבים.

מומחי תחום הדטה – הביקוש נוסק

על כל אלו מנצחים מי שהמניות שלהם עלו באופן משמעותי, ואלו הם אותם אנשים שבחרו ללמוד את התחום "המשמים", שצפוי להכניס להם הרבה מזומנים בשנים הקרובות – מהנדסי נתונים, מדעני נתונים, מנתחי נתונים וכיוצא בזה.

המחסור בעובדים בתעשיית ההיי-טק ממשיך לגדול באופן כרוני, ומשבר הקורונה גרם לרבים לחשב מסלול מחדש ולפנות לקורסי הסבה והכשרה מקצועית שיובילו אותם לענף המשגשג ביותר בישראל ובעולם – ההיי-טק.

אם תמיד חשבתם שתחום הנתונים הוא לכאלו שאוהבים מספרים ואקסלים ויושבים בחדרים חשוכים, קחו בחשבון שהחדרים שלהם כבר די הרבה זמן מוארים ובעיקר קורנים. מדובר בתחום שתופס תאוצה וכדאי לכם לקפוץ על הרכבת כבר עכשיו – אולי תספיקו לעלות עליה לפני שהיא תצבור שיאי מהירות חדשים.

הכותב הינו מנהל תחום Data בג'ון ברייס, זרוע הדרכה של מטריקס אשר מציעה מגוון מסלולי הכשרה בעולמות הדטה

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים