מדינת ישראל זקוקה לסייבריסטים

המחסור ההולך ומחריף בעובדי הייטק מצד אחד והתגברות איומי הסייבר במישור הכלכלי והביטחוני מנגד מחייבים היום תוכנית לאומית, שתעודד לימודים טכנולוגיים בדגש על מדעי המחשב והגנה מפני מתקפות סייבר

פרופ' שלמה גרינברג, ראש המחלקה למדעי המחשב, SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון.

ההתפתחות הטכנולוגית מביאה עימה גם שלל איומים וסכנות. יום הגנת הפרטיות שיצוין החודש הוא הזדמנות מצוינת לבחון עד כמה המציאות השתנתה לה. היום יותר מתמיד איומי הסייבר הולכים ותופסים מרכיב חשוב בחוסן הלאומי שלנו – לא פחות מאיום הגרעין האירני. היום יותר מתמיד מדינת ישראל זקוקה לסייבריסטים כחול-לבן – כוח אדם מיומן וערכי, בעל השכלה אקדמית והכשרה מעשית מקצועית באחד התחומים המתפתחים ביותר בעולם ההיי-טק.

אבטחת נתונים וסייבר הוא תחום פופולרי ובעל חשיבות רבה בעידן שבו המידע הרב, המאוחסן במחשבים המחוברים לרשת האינטרנט ובענן, חשוף לתקיפות סייבר מצד גורמים עוינים. עולם אבטחת המידע עוסק ועסוק בהגנה, בזיהוי ומניעת תקיפות סייבר, בגניבת מידע דיגיטלי חסוי ובחדירה לפרטיות.

בד בבד, מדינת ישראל נמצאת במחסור מתמיד של אלפי אנשי תוכנה ואבטחת מידע בשנה, והדרישה הכללית לבוגרי מדעי המחשב מיומנים עם הכשרה בתחום הסייבר רק הולכת ועולה.

כיום, רובם המכריע של עובדי ההיי-טק בישראל מרוכזים באזור גוש-דן. רובם גדלו בערים ובשכונות מבוססות. המענה לצורכי המשק העתידי, בהיבט הכלכלי ובהיבט הביטחוני, מחייב שילוב אוכלוסיות נוספות.

לכן נחוצה תוכנית לאומית מקיפה, אשר תעודד מגזרים נוספים בציבוריות הישראלית לרכוש השכלה טכנולוגית ותשלב גם אותם בעולם ההיי-טק הישראלי, בדגש על התחום המתפתח של אבטחת המידע. על משרד החינוך יחד עם משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה להוביל תוכנית שכזאת, ואילו על משרד האוצר לדאוג לתקצב אותה כראוי.

באחרונה עשתה המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) צעד מבורך וחשוב, שעה שאישרה את פתיחתה של המחלקה למדעי המחשב במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון. במסגרת התוכנית הוגדר מסלול ייחודי ללימודי סייבר, המכשיר את הסטודנטים לזהות ולהעריך סיכוני סייבר ולהתמחות בתחום אבטחת מידע ורשתות תקשורת. כיום יש מגמה ברורה של השקעה מסיבית במשאבי הגנה ואבטחה של מערכות מידע בארגונים רבים ודרישה הולכת וגוברת של מומחים בתחום הסייבר. בוגרי המסלול ישתלבו כמומחים בתחום הסייבר ואבטחת תוכנה בתעשייה, באקדמיה ובמגזר הציבורי והפרטי.

הטמעת השכלה טכנולוגית שטומנת בחובה פרנסה טובה היא גם מפתח לשוויון הזדמנויות ולצמצום פערים בחברה.

בעקבות מעבר חיל התקשוב ויחידות אגף המודיעין לדרום צפוי גידול משמעותי בביקוש לבוגרים  איכותיים. התוכנית תוכל לתת מענה לביקושים ולהתפתחות המואצת של אזור הדרום ובאר-שבע כמטרופולין של מרכזים עתירי ידע בתעשיות היי-טק מתקדמות ובמרכזי מחקר בתחום המחשבים.

לסייבריסטים החדשים צפוי שילוב מהיר בשוק העבודה בתפקידים ובמקומות נחשקים, שכר גבוה, תנאי העסקה מפליגים, אבל מעל לכל – הידיעה שיש להם חלק מכריע ותרומה אדירה לצמיחתה הכלכלית והביטחונית של מדינת ישראל.

 

הכותב הוא ראש המחלקה למדעי המחשב, SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים