צה"ל הוא ארגון אמיץ – אבל מה עם הרמטכ"ל?

היציאה של רא"ל כוכבי נגד האמירה "הטובים לסייבר" הרגיזה את יוסי מלמד, יו"ר עמותת בוגרי ממר"ם ● בטור מיוחד הוא מביע חשש שדברי הרמטכ"ל יגרמו למשרתים הטכנולוגיים לוותר, כי מי רוצה להיות שני או שלישי?

28/12/2021 17:56
יוסי מלמד, יו"ר עמותת בוגרי ממר"ם.

צה"ל הוא ארגון אמיץ בעיניי. הוא כל כך אמיץ עד שב-1959, כשהוא היה עדיין צבא צעיר ונטול היכולות המרובות שיש לו כיום, החליט לקנות את המחשב הראשון עבורו (פילקו) במקום לרכוש עוד נשק, ספינות ומטוסים. הוא כל כך אמיץ עד שהוא קנה את המחשב הזה והקים את יחידת ממר"ם בזמן שמנכ"ל יבמ דאז טען שבכל העולם כולו יצטרכו רק שישה מחשבים (הוא כמובן טעה). כבר אז הבינו בצה"ל את חשיבותו של המחשב כמכפיל כוח לארגון בסדר גודל שלו.

ממר"ם הלכה וגדלה, והתפתחו מתוכה יחידות המחשב של אגף התקשוב של ימינו. במקביל הוקמו יחידות המחשב באמ"ן, חיל האוויר, חיל הים, זרוע היבשה ועוד. כל אלה הן יחידות ששינו ללא הכר את פניו של צה"ל, ומאז ועד היום מהוות עמודי התווך של ההיי-טק הישראלי.

מאז שהוקמה יחידת ההדרכה של ממר"ם ונפתחו קורסי התכנות והתשתיות האגדיים שלה (שכיום מועברים בבסמ"ח – בית הספר למקצועות המחשב), מכשירים בצה"ל את התוכניתנים ואנשי התשתיות הטובים ביותר בעולם. הקורסים האלה הם אינטנסיביים, עמוסים ומרסקים כמעט את כל החסמים החברתיים הקיימים – מגדר, פריפריה ועוד.

הטעות הטרגית של כוכבי מורכבת משני חלקים: מחלוקת צה״ל לטובים וללא טובים ומאי ההכרה בכך שבזכות החיילים, הקצינים והאזרחים עובדי צה"ל הטכנולוגיים הלוחם מגיע לקרב מוכן יותר, עם 'גב' טכנולוגי איתן, שמאפשר לו לנצח

"קורס הטיס של הג'ובניקים"

לכשעצמי, מאז ומעולם היה לי חשוב להיות בצד של הטובים. ככה גידלו אותי. לכן, הלכתי ל-"קורס הטיס של הג׳ובניקים", כפי שקראו לו בסוף המאה הקודמת. נכון, לקחנו את האתוס של הטייסים ושמנו אותו גם על הכתפיים, או הכנפיים, שלנו. למה? כי שאפנו למצוינות, לרמת מקצועיות ויצירתיות פורצת דרך ולטכנולוגיה מהפכנית שתעשה את ההבדל. זה ככה שם עד היום.

אבל בשבוע שעבר החליט הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, שאנחנו לא הטובים, ואפשר אף למר הלא טובים. הוא לא ציין את זה במפורש, אלא במובלע – הוא אמר שהטובים הם הלוחמים שמסכנים את חייהם. בכל מבחן לוגי, אם אתה לא בקבוצה של הטובים – אתה בקבוצה של הלא טובים. בהינף יד, כדי לתת מענה לשבר שיש לצה"ל עם הלוחמים בשנים האחרונות, רא"ל כוכבי שם אותנו, מי שלא מסכן את חייו בשירות הצבאי, בצד השני. האם הרמטכ"ל באמת חושב שאנשי הסייבר של צה״ל – מהטובים בעולם, ושאנשי התוכנה של הצבא – אלה שהחברות האזרחיות נלחמות עליהם כי הם הכי טובים בעולם, הם הלא טובים? נדמה שמדובר בשאלה ריטורית – אלא שכנראה לא בעיני הרמטכ"ל.

הגבינה זזה – גם בצה"ל

הטעות הטרגית של כוכבי מורכבת משני חלקים: ראשית, כאמור, מחלוקת צה״ל לטובים וללא טובים. כל חייל שמשרת בצה"ל הוא טוב. שנית, מאי ההכרה בכך שבזכות החיילים, הקצינים והאזרחים עובדי צה"ל הטכנולוגיים בממר"ם וביחידת לוט"ם, ב-8200 ובאמ"ן, ביחידת אופק של חיל האוויר וביחידות המקבילות בחיל הים ובזרוע היבשה, הלוחם מגיע לקרב מוכן יותר, עם "גב" טכנולוגי איתן, שמאפשר לו לדעת ראשון, לבחון את המצב ראשון ולהגיב ראשון בשטח – ובעזרת זה לנצח.

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי.

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי. צילום: דובר צה"ל

מיקומם של המשרתים הטכנולוגיים בצה"ל במקום השני או השלישי במצעד הטובים, או אף נמוך מכך (לכו תדעו), יגרום להם לוותר, כי מי אוהב להיות שני או שלישי כשהוא חושב שהוא מצוין? הם פשוט ימשיכו הלאה, וצה״ל יישאר בלי חיילים טובים, שדרת קצונה חזקה ואנשי קבע בכירים.

צה"ל של 2022 הוא לא צה"ל של 1998 ולא של 2010. הגבינה זזה. המתגייסים אחרים. העולם השתנה. יעשה הרמטכ"ל טוב לארגון אם הוא יפתח את האתוסים של כל הקבוצות החזקות והאיכותיות בצבא, ייתן במה לכולן ולא זו על חשבון זו. הלוחמים הם הטובים. הטייסים הם הטובים. הממר"מניקים הם הטובים. כל המשרתים הם הטובים.

לסיום, הערה: הלוחמים מסכנים את חייהם כדי שאנחנו נישן טוב בלילה, ולכן מגיע להם כל מה שצריך כדי לאפשר להם לפתח קריירה אזרחית חזקה, איכותית ומשמעותית. אבל זה דיון אחר, שדורש מאמר משל עצמו.

הכותב הוא יו"ר עמותת בוגרי ממר"ם, מנכ"ל פאסט ליין ישראל והעורך הראשי של מגזין היזמות סטארט ישראל.

תגובות

(15)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רחל

    כל מילה הסלע ויעידו כל כותרות החדשות על תקלות מוזרות של אוייבנו ללא יציאת לוחמים מגבולות מדינתינו.

  2. רוני כהן

    אתם באמת משווים תרומות שונות לצבא? נשמע נאיבי, אבל כמעט כל חייל בצבא הוא משמעותי וחשוב. הצבא כצבא הטוב בעולם והמוסרי ביותר לא יצליח להתקיים במלואו ללא חיל מסוים, חיל רגלים או מודיעין, חינוך או משאבי אנוש, תקשוב או אוויר וכולי וכולי. כל חייל שנותן מעצמו, לא משנה באיזה תחום, שווה למשנהו, וכל אמירה כזו או אחרת על משמעות תפקידו של מישהו ביחס לאחרים, שגויה ביסודה.

  3. מחנך ומורה בישראל

    כמה שכוכבי צודק! הייתי מטיל מס על כל ההיטקיסט בוגר סייבר בצה"ל - ושם את הכסף בקרן לטובת לוחמים!!!

  4. אלי ויסברט

    חבל שהתחלתם למחוק תגובות שאינן מתיישרות עם עמדה של מישהו מאצלכם. 35 שנה אני אני עם אנשים ומחשבים ועצוב לי.

  5. הדר

    אתם באמת משבים את התרומה של הלוחמים לתרומה של הטכנולוגים ?

  6. איציק שן זהב

    גבולות המדינה נקבעים במקום שבו נעצרים גזחלי הטנקים. לא נתווכח על תרומת כל חייל וחייל ונסכים כי כולם עושים הכול כדי לעזור ככל יכולתם. הלוחם מסכן יותר מאשר מי שאינו לוחם...

  7. אלי ויסברט

    צר לי לומר - הפוסל במומו פוסל. חבל שהנושא הזה עולה שוב. איש אינו מזלזל בתרומה של הטכנולוגיה לביטחון המידע בגופי הביטחון, נושא שאני אישית עסקתי בו באופן ישיר במשך כ-15 שנים. צה"ל לא חולק לטובים יותר או פחות, והסיסמה שנעשה בה שימוש כפרפרזה אינה מהיום, היא נוצרה ב-1960 - אני הייתי ילד בן 6. ראו ערך בויקיפדיה: הטובים לַטיס היא סיסמה ישראלית מפורסמת המזוהה עם חיל האוויר. הסיסמה נולדה ב-1960 ונועדה להגביר את ההתנדבות לקורס טיס. הוגה הסיסמה הוא משה הדר, שערך את בטאון חיל האוויר משך שנים ארוכות. הסיסמה זכתה לפרסום בזכות השימוש השגור בה בפיו של מפקד חיל האוויר הישראלי, עזר ויצמן, ובזכות קליטוּתה וקוצרה. מר מלמוד נגע בקצות העצבים של צה"ל ובצדק עורר את זעמו של הרמטכ"ל. השימוש בסיסמה יצר תחרות לא ראוייה עם צרכי ההסברה של צה"ל. הניתוח שלו שהרמטכ"ל סיווג טובים ולא טובים פסול מעיקרו. אני למשל, שירתתי בצבא בחיל שנקרא כיום חיל הלוגיסטיקה כי לשם הצבא שלח אותי - והייתי איש הלווגיסטיקה הטוב ביותר וזכיתי להיות בין הראשונים באמצע שנות ה-70 של המאה הקודמת להכניס מחשוב לתחום שבו עסקתי ברמת משתמש קצה. מעבר לכל האמור - סייבר אינו התכלית. הסוגייה העתידית האמיתית היא המחשוב הקוואנטי והסייבר הנוכחי לא יעסיק את הטובים באמת, מכאן תסיקו את המסקנות בעצמכם.

  8. יוסי רן

    בענין הלוחמים "טובים" והשאר פחות. כל החיילים - אנשי העורף ותומכי הלחימה - טובים לא פחות מהלוחמים. אינני רוצה לחשוב מה יעלה בגורל הלוחמים "הטובים" ללא אספקת מזון, דלקים ותחמושת שמגישים להם הנהגים, הטבחים, האפסנאים והנַשָּׁקִים. לא כל שכן מה יעשו ה"טובים" ללא מערכות המידע והתקשורת. כמה חבל שהרמטכ"ל רואה תמונת מערכה כל-כך צרה ומתכונן למלחמות של המאה שעברה. המלחמות של המאה הזאת לא תוכרענה בשדה הקרב המיוזע והמאובק אלא בלוחמה טכנולוגית שמובלת על ידי אנשים שחושבים במקום לרוץ. אפילו הירי על מטרות עובר כבר מהלוחמים בשדה ובאויר לקטב"מים שמופעלים באמצעים טכנולוגיים.

    1. אילן אלמוג

      ראשית כל החשובים והטובים הם אלו שעלולים לאבד את חייהם את ידיהם ורגליהם או לשאת טראומות לשארית חייהם ממראה טנקיסטים שרופים או לוחמים מתפוצצים או נהרגים מול עיניהם.....אחר כך כל השאר....תלחמו על מקומכם בפירמידה. ....קודם כל לוחמים.

    2. איליה

      אני מבין שאתה דובר התנועה הקומוניסטית. מקדש את מעמד הפועלים ומזלזל באנשי ההשכלה

  9. ביטון עליזה

    צודק בהחלט, כל חייל שמשרת בצבא הוא טוב ומצויין ולא משנה עם לוחם או במחשבים של כל היחידות או אפילו גו׳בניק

  10. אביגדור

    אתה טועה בגדול. מי שלא מבין פה זה אתה. הרוח הנושבת לכיוון של תתגייס ל 8200 כדי שזה ישתלם לך בעתית ואל תתגייס לקרבי כי זה לא ישתלם לך היא הבעיה שהוצפה במערכון של ארץ נהדרת. משב הרוח הזה הוא מסוכן לחברה הישראלית ומסוכן לחברה כי זה עלול לגרום להשתמטות מקרבי וכבר היינו שם פעם. חשוב שתהיה אמירה חדה וברורה של הרמטכ"ל מהם סדרי העדיפות לגיוס ולמה מי שמסתכן הוא טוב יותר. וזה מה שעשה כוכבי ועל כך מגיע לו את כל הכבוד.

    1. מלשבית

      אולי זה נכון, אבל היזהר - בהקטנת היוקרה של היחידות הטכנולוגיות אתה עלול לאבד כוח אדם איכותי. לא כי הוא ישתמט - אבל כי הוא לא ישב ויחתום שנים ארוכות של קבע כפי שעושים כיום מתוך תחושת שליחות אחוזים גבוהים כל כך מהמתגייסים ליחידות הטכנולוגיות. אף אחד לא ישעבד ארבע וחמש ושש ותשע שנים מחייו לטובת מקום בו ירגיש לא מוערך, בטח כשאותם אנשים בדרך כלל יכולים להרוויח סכומים משולשים באזרחי.

  11. איל התוכניתן

    אתה יו״ר עמותת בוגרי ממר״מ וזה יפה. לקרביים יש עמותת יד לבנים, בית הלוחם וכו. אתה ואני מספקים להם כדבריך אמצעים טכנולוגיים להלחם ולהגן על עצמם יותר טוב. סבבה. כך גם מכונאי המטוסים, תצפיתנים וכיו״ב תפקידים חיוניים. אבל הם מספקים לנו את החיים עצמם והיכולת להמשיך להקליד פייתון ולקבל משכורות מעולות כבר בגיל 23 בזכות הנסיון בצבאי. ולכן, טוב ככל שתהיה, ואני בטוח שאתה מצוין מקצועית, הם עולים עליך מוסרית, ערכית ומנהיגותית. בהערכה רבה לכל המשרתים, אבל מגיעה עוד ״טיפה״ של כבוד ואהבה ללוחמים !

  12. חנה פרימן

    כל הכבוד יוסי, הגיע הזמן שיפנימו את תרומתם של ״הטכנולוגיים״.

אירועים קרובים