על שבבים, או המחסור בהם, בשנת 2021

צבי קצבורג, כתב אנשים ומחשבים, מסכם שנה ומשתף בהרהוריו אודות נושא השבבים כיום, המשבר שחווה העולם במוליכים למחצה, וכן השלכותיו על התעשייה בעתיד לבוא

שנת משבר השבבים. 2021. אילוסטרציה.

כשישבתי לחשוב עם עצמי מהו הדבר הכי מהותי, מנקודת המבט שלי, שאירע ב-2021 בתחום החומרה והשבבים וכל החבר'ה הסמוכים, התברר לי שאל קו הגמר הגיעו שני היבטים שונים, אחד שהתרחש ואחד שלא – אחד ששמים אליו לב יותר כי הוא מושך הרבה רעש, ואחד שנחבא קצת אל הכלים ולא קיבל אולי את הכותרות שהגיעו לו במהלך השנה.

בחרתי בסופו של דבר במה שלא קרה, כי הוא בכל זאת היה משמעותי יותר בהיבט הפיננסי. יש לו גם לא מעט נגיעות במלחמת הסחר בין ארצות הברית והעולם המערבי, אם תרצו, לסין ולכלכלה הדרום-מזרח אסייתית בגדול – הקרב שמובל בידי משרד המסחר האמריקני גם בתקופתו של ג'ו ביידן.

ומה שלא קרה זאת שהעסקה בה אנבידיה (NVIDIA) רוכשת את ARM, תמורת סכום של 40 מיליארד דולר אם מישהו שכח, פשוט לא מתממשת. אני לא מבין מדוע אנבידיה ממשיכה להתעקש, במקום לפתח טכנולוגיות משל עצמה, או אולי לחפש חברה אחרת, שאולי תספק לה משהו חלקי לפחות.

ויש עוד משהו שלא קרה השנה, או שאולי בעצם לא הגיע לסיומו – משבר השבבים. מי שעקב אחר הידיעות השונות בתחום, ראה שהדבר היחיד שהחברות יודעות בקשר הזה הוא שהן לא יודעות מתי הוא יסתיים

אני לא רואה כיצד העסקה הזו יכולה להיסגר טוב מבחינתה של אנבידיה, אחרי שכבר עברה יותר משנה. אחרי כל כך הרבה דחיות, ואחרי שכל כך הרבה רגולטורים בעצם מראים לה את האצבע הכי מעניינת בכף היד, אני לומד כי בסופו של דבר סופטבנק, למרות שהייתה שמחה לממש רווח של 8 מיליארד דולר על הרכישה שלה לפני מספר שנים, תחליט שהיא מתייאשת, ותהפוך את ARM לחברה ציבורית, תוך שמירה על רוב המניות. אנבידיה תוכל קצת 'לנקום' עם רכישה מסיבית של מניות, אבל זה לא יעניק לה את השליטה שהיא כל כך רוצה.

פחתו מאוד הסיכויים לעסקת הענק בעולם השבבים - לרכישת ARM על ידי אנבידיה.

פחתו מאוד הסיכויים לעסקת הענק בעולם השבבים – לרכישת ARM על ידי אנבידיה.

משבר השבבים והפתעת מדיה-טק

ויש עוד משהו שלא קרה השנה, או שאולי בעצם לא הגיע לסיומו – משבר השבבים. מי שעקב אחר הידיעות השונות בתחום, ראה שהדבר היחיד שהחברות יודעות בקשר הזה הוא שהן לא יודעות מתי הוא יסתיים. יש כאלה שמצביעים על המחצית השנייה של 2022, יש כאלה שמכוונים אפילו עוד שנה קדימה, ומה שבטוח הוא שההתפרצות הנוכחית של זן האומיקרון מוכיחה שגם אם אין תוכנית – תמיד יכולים לצוץ שינויים. כך או כך, היכונו לעליית מחירים. מתישהו יצרניות המחשוב יספיקו לספוג, או שמחירי הרכיבים פשוט יעלו, כמו בכל שוק של ביקוש גבוה והיצע נמוך מדי.

הפתיעה השנה. מדיה-טק.

הפתיעה השנה. מדיה-טק. צילום: פליקר

אז מה כן קרה? קודם כל מדיה-טק. אחת ההצהרות המפתיעות של החודשים האחרונים בתחום ייצור המעבדים לשוק הטלפונים, שנע בין הצהרות על ביקושים גואים עד חשש למיתון מוחלט, הייתה שייכת לקוואלקום שנחשבת ליצרנית המובילה בתחום. ראשיה הכריזו שבמבט לעתיד הם רואים את החברה יותר כיצרנית מעבדים לשוק המחשבים. הצהרה מאוד מפתיעה על פניו, אבל אז בא עוד דו"ח רבעוני, בו התברר שיצרנית המעבדים המובילה כיום לשוק הטלפונים, מבחינת כמויות, היא בכלל מדיה-טק הצנועה.

אז נכון שהיא באה מאוד מלמטה, משוק הטלפונים הזולים והזולים עוד יותר, אך גם קוואלקום הכניסה הרבה מאוד כסף לכיסה ממעבדי סדרת ה-Snapdragon 400 שלה. אבל כעת מדיה-טק לא רק מוכרת בזול – לקראת 2022 היא השיקה מעבד שיכול, על פניו, להתחרות ראש בראש עם מעבדי הדגל החדשים בשוק, קרי ה-Snapdragon 8 Gen 1 של קוואלקום, וגם ה-Exynos 2200 של סמסונג, שישמש אותה בדור הבא של מכשירי הדגל שלה.

הענקיות עוברות לייצר מעבדים למכשיריהן

וקוואלקום גם צריכה להתמודד עם מגמה: לא רק סמסונג מייצרת את המעבדים בשביל עצמה, כמו שגם עשתה וואווי לרוב לפי שנדרסה בידי ארצות הברית, וגם לא כמו אפל שמתכננת את מעבדיה באמצע כבר זמן רב. עכשיו נכנסה לתמונה גם גוגל, ויש עוד חברות שמדברות על שליטה מלאה בתכנון המעבדים שלהן. מה יישאר בסוף לקוואלקום? כן, היא צריכה להתחיל לחפש דרכים חדשות.

הענקיות עברו לייצור עצמי. המעבד של אפל, ה-M1.

הענקיות עברו לייצור עצמי. המעבד של אפל, ה-M1. צילום מסך מארכיון. צילום: נחמה אלמוג

ומה שהכי חשוב הוא שמי שמנצחת על הכל, היא TSMC, שהפכה לא רק למובילה טכנולוגית, אלא גם ליצרנית של רוב המעבדים לשוק הטלפונים, כשסמסונג מגרדת לה בזנב, אבל רוצה הרבה יותר. לא פלא שביידן מוכן להשקיע מיליארדים על מיליארדים כדי לבנות עוד מפעלי ייצור בארצות הברית. עם כל המגיפות והמלחמות הכלכליות, חייבים שייצור המעבדים יהיה קרוב לבית. המכונות והבינה המלאכותית הרי הופכות ליותר חשובות מתמיד, ואם אתם לא זוכרים – תלכו לקולנוע או תחפשו בנטפליקס.

עוד דבר חשוב הוא השתנות. מצד אחד רואים הרבה יותר מחשבים ניידים מעניינים שמגיעים לשוק, ואני לא יודע מה יישאר מתערוכת CES הקרובה, אבל הדברים שצריכים להיות מוכרזים שם ממש מעניינים מבחינת תצורות ועיצובים – כשכל חברה רוצה להיות מאוד מיוחד. מצד שני, גם מה שבפנים מתחיל להיות הרבה יותר מעניין מתמיד: פלוטון מעבדי האבטחה של מיקרוסופט מצד אחד, ומצד שני הדור ה-12 של מעבדי ה-Core של אינטל, שמציגה לראשונה יישום של תפישת ליבות הביצועים וליבות היעילות, עם שילובים כמעט אינסופיים של תצורות שמשלבות ליבות כאלה וכאלה, או רק אלה או אלה, ועם הבטחה שהולך להיות מעניין גם במעבדים החדשים שיגיעו לתחום השרתים.

הרבה מאוד מהתהליכים הללו התרכזו בחודשים האחרונים של השנה, כך שיש הרגשה ש-2022 תיפתח בסוג מסוים של באנג, שאולי יישלח אותות עד הסוף לשנה מאוד מעניינת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים