תובנות חשובות להצלחה במסע הטרנספורמציה הדיגיטלית

זהו החלק הראשון בסידרת מאמרים שיפורסמו בשבועות הקרובים, שמטרתם היא להציג כמה תובנות חשובות לכל ארגון המבקש לבצע טרנספורמציה דיגיטלית, המבוססות על מחקרים אקדמיים וספרים שפורסמו במהלך השנים האחרונות ומה

נסו לדמיין לרגע את הסביבה העסקית שבה הארגון שלכם יפעל בשנת 2030 ולענות על מספר שאלות:

המודל העסקי: האם הארגון ימשיך למכור את המוצרים ו/או את השירותים כמו היום, או שהם יהפכו לשירות (Everything as a Service)?

ערוצי לקוח: באילו ערוצים תנהלו את הקשרים העסקיים עם לקוחותיכם – האם תמשיכו להשתמש באתרי מסחר אלקטרוני, יישומי מובייל וממשקי הודעות (כמו סמס, ווטסאפ, צ'אטבוט), או שרוב הממשקים יהפכו לממשקי שיחה מבוססים על זיהוי דיבור כמו Amazon Alexa, Apple Siri, Microsoft Cortana או Google Assistant?

הסביבה התחרותית: מי יהיו המתחרים העיקריים שלכם – מתחרים מוכרים מהענף שלכם או מתחרים חדשים כמו ענקיות הטכנולוגיה גוגל, אפל, פייסבוק, אמזון ועליבאבא, או אולי חברות בקטגוריות כגון פינטק, אינשורטק, לגלטק, הלת'טק, אגריטק ועוד, שמאיימות לכבוש את השוק שלכם?

מרחב העבודה: איך ייראה מקום העבודה – האם תמשיכו לעבוד מהמשרדים, או שחלק ניכר מהעבודה יבוצע מרחוק? או אולי בעיקר מחללי עבודה שיתופיים? ואיזה חלק מהעבודה יעשה על ידי בני אדם ואיזה על ידי רובוטים או Cobots (Collaborative Robots), הפועלים בשיתוף עם בני אדם?

ארגונים אוטונומיים: אילו חלקים מפעילות הארגון ייעשו על ידי עובדים ואיזה חלק יבוצע באופן אוטונומי/אלגוריתמי על ידי מערכות מבוססות אינטליגנציה מלאכותית ורובוטיקה?

כישורים ומקצועות: מה הם הכישורים הדרושים ומקצועות העתיד שכדאי לעובדים ללמוד – מדעני נתונים, מאמני מערכות אינטליגנטיות, מפעילי רובוטים ועוד מקצועות חדשים שטרם הכרנו?

תחבורה: כיצד העובדים שלכם יגיעו לעבודה – האם הם יגיעו עם רכבים אוטונומיים, בתחבורה שיתופית או אולי אפילו עם רחפנים אישיים?

רפואה ושירותי בריאות: איזה חלק משירותי הבריאות יינתנו מרחוק ואיזה חלק יחייב אותנו להגיע למרפאות ובתי חולים? האם הרפואה תהפוך לרפואה מדויקת ומותאמת אישית וכל אחד מאיתנו יקבל תרופות אשר יוצרו במיוחד עבורו?

השכלה גבוהה: האם סטודנטים ימשיכו להגיע לקמפוסים כדי לפגוש את המרצים בכיתה, או שרוב הלימודים יבוצעו בצורה מקוונת מרחוק? האם תוכניות הלימוד ימשיכו להיות שלוש או ארבע שנתיות כמו היום, או שחלק מהלימודים יעברו ללימודי תעודה קצרים וממוקדים לאחד מהמקצועות הרלוונטיים?

קמעונאות: האם נקנה את המצרכים שלנו בחנויות ללא קופות ותורים, כמו Amazon Go? האם את רוב הרכישות שלנו נבצע במקוון ונקבל את המשלוחים במהירות הביתה באמצעות רחפנים? האם החנות האוטונומית תהפוך למחזה נפוץ?

אפשר להוסיף ולשאול עוד שאלות רבות. מה שברור הוא, שקשה מאוד, ואולי כמעט בלתי אפשרי, לדמיין היום איך תיראה הסביבה העסקית העתידית בעוד 10, 20 שנים ויותר. באופן דומה, לו היינו שואלים אנשים לפני 10 שנים (להזכירכם ה-iPhone הופיע רק ב-2007(, כיצד תיראה הסביבה העסקית של היום, הם היו מתקשים לדמיין את ההתפתחויות המדהימות שהפכו לחלק משגרת חיינו – מסחר אלקטרוני בהיקפים עצומים באתרים כמו Amazon ו-Alibaba, בנקים וחברות ביטוח דיגיטליים ללא סניפים, רפואה מרחוק, הוראה מרחוק במערכת החינוך וההשכלה הגבוהה, ספרים דיגיטליים ב-Kindle, רשתות חברתיות כמו פייסבוק, יו-טיוב, טיק-טוק, אינסטגרם ואחרות, מערכות ניווט בסמארטפון שלנו, תשלום באמצעות ארנקים דיגיטליים כמו Apple Pay ואחרים, מודלים עסקיים שיתופיים כמו Airbnb ואובר, הזרמת תכנים דיגיטליים לטלוויזיות ולרדיו עם נטפליקס, ספוטיפיי ועוד. ההתפתחויות המדהימות בטכנולוגיות הדיגיטליות, במדע החומרים, ברפואה, בתחבורה, בחינוך ועוד, הופכות את מאמץ החיזוי למשימה מאתגרת מאוד.

הכנת הארגון לעתיד

האתגר בחיזוי העתיד אינו יכול להוות תירוץ לאי הכנת ארגונכם לסביבה העתידית. זו הליבה של תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית – הכנת הארגון לסביבה העסקית העתידית, שברובה תהיה דיגיטלית. למרות הקושי, עלינו להתחיל כבר היום לנסות ולדמיין את העתיד ולגבש אסטרטגיה עסקית, המתייחסת לסביבה עסקית דינמית, דיגיטלית, עתירת הזדמנויות עסקיות וסיכוני שיבוש וסייבר. ישנם נושאים שרצוי שהארגון יתחיל לקדם כבר היום, בלי קשר להתפתחות טכנולוגית כזאת או אחרת. ברור כי הארגון העתידי יהיה חייב להיות ממוקד לקוח; חדשני; אג'ילי; מונחה נתונים ותובנות, בעל מבנה ארגוני גמיש; מבוסס על עבודת צוותים המנהלים את עצמם, צוותים רב תחומיים ועתירי שיתופיות; וכמובן עם עובדים בעלי יכולות וכישורים להטמיע ולהשתמש בטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות. זכרו: Change fixes the past, Digital Transformation creates the future.

מטרת המאמר, שיפורסם בכמה חלקים, היא להציג כמה תובנות חשובות לכל ארגון המבקש לבצע טרנספורמציה דיגיטלית. התובנות נלקחו ממחקרים אקדמיים וספרים שפורסמו במהלך השנים האחרונות ומהניסיון האישי. להלן רשימת התובנות שיפורמו בשבועות הקרובים:

  1. הטרנספורמציה הדיגיטלית מחייבת חזון וחשיבה על העתיד.
  2. הארגון שלכם אינו זקוק לאסטרטגיה דיגיטלית, אלא לאסטרטגיה עסקית לעידן הדיגיטלי.
  3. אין ענף חסין בפני הטרנספורמציה הדיגיטלית, היא תגיע גם לענף שלכם.
  4. המיקוד של הטרנספורמציה הדיגיטלית חייב להיות עסקי ולא טכנולוגי.
  5. מודלים עסקיים דיגיטליים הם מרכיב חשוב במסע הדיגיטלי.
  6. שלושת גורמי ההצלחה העיקריים – אנשים, אנשים, אנשים.

קריאה מהנה.

 

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO ,BDO Digital ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים