הוועידה שהמחישה את המשמעות האמיתית של החזרה לשגרה

המשתתפים בוועידת הפסגה של ה-IT מבית אנשים ומחשבים התרגשו להיפגש פיזית אחרי כמעט שנתיים של זומים ● הם שמעו מה הכי חם בעולם ה-IT - בכלל ועל רקע אירועים אקטואליים כמו הכופרות וההעברה הצפויה של התקציב

משתתפים בוועידת הפסגה של ה-IT בשנה שעברה.

דעיכת הגל הרביעי, גל הדלתא, גרמה לדעיכה גם בחששות שהמשק הישראלי יסבול עוד גל של מגבלות ואף, חלילה, סגרים. המשק נשאר פתוח כמעט לחלוטין, כמעט ללא הפרעה. ועידת הפסגה של ה-IT מבית אנשים ומחשבים, שנערכה היום (א') במרכז הכנסים לאגו בראשון לציון, המחישה את החזרה לשגרה בדרך נוספת: מאות האנשים שגדשו את המקום לא הסתירו את ההתרגשות שלהם מעצם ההגעה לכנס, מעצם המפגש הפיזי בין האנשים, שחלקם לא נפגשו פנים אל פנים מזה כמעט שנתיים.

זאת לא הוועידה הפיזית הראשונה מאז החזרה לשגרה, אבל היא בין הגדולות שבהן. היא הביאה לידי ביטוי את ההצלחה של מדיניות הממשלה החדשה: מאבק בקורונה לצד התעקשות על שמירת הכלכלה ושמירה על המשק פתוח. ענף ההיי-טק הוא אחד העוגנים המרכזיים של זה.

חלק לא קטן מהכנס עסק בסייבר – בדבריהם של חלק מהדוברים במליאה המרכזית ובמושב מיוחד שנערך בו. זה קיבל משמעות אקטואלית במיוחד על רקע הפריצה שביצעו חברי קבוצת BlackShadow בסוף השבוע לשרתים של חברת האחסון סייברסרב. הפריצה הזאת בכתה לכותרות רבות מאחר שהיא גרמה לחשיפת מידע רגיש של משתמשים רבים באטרף – אפליקציית היכרויות לחברי קהילת הלהט"ב, שחלק מהמשתמשים בה נמצאים בארון, וחשיפה של הפרטים עליהם עלולה להזיק להם לא מעט. יניב הלפרין התייחס לכך בטור שפורסם כאן היום. גם שמו של בית החולים הלל יפה, שסבל ממתקפת סייבר לפני כשבועיים, חזר לאורך ההרצאות.

מקרים אלה הם עוד הוכחה לכך שמתקפות סייבר הן כבר מזמן לא עניין של אנשי אבטחת מידע בלבד, אלא אתגר שדורש פתרון רוחבי, ובעיקר דורש שינוי תפיסתי ומחשבתי בקרב מנהלי החברות.

ועידת הפסגה של ה-IT ממחישה היטב את החזרה לשגרה החדשה, שגרת הפוסט קורונה, שתלווה אותנו בחודשים הבאים ואולי גם בשנים הבאות, בתקווה שלא יהיו גלים חדשים ששוב יעכבו או יעצרו את פעילות המשק

אירוע אקטואלי נוסף שנזכר לא מעט בכנס, ושצפוי ככל הנראה להגיע לסופו בהמשך השבוע, הוא אישור תקציב המדינה בכנסת. המשמעות של האישור היא שמרגע שהתקציב יעבור, כספים בהיקפים של מיליוני שקלים ישתחררו לטובת משרדי הממשלה וגופים ציבוריים אחרים, בהם כאלה שקשורים להיי-טק ולחדשנות. כמעט שלוש שנים של שיתוק תקציבי מוחלט הכניסו להקפאה שורה ארוכה של תוכניות ופרויקטים. נכון שמצב החירום של המגפה האיץ פרויקטי דיגיטציה במשרדי הממשלה, עקב הצורך לתת פיצויים לעסקים, לעבור ללימודים מרחוק ולהמשיך לספק את השירות לציבור, אבל לא מעט פרויקטים הועלו בחזרה למדף או שהמשך יישומם נדחה. כעת, מוציאים המנמ"רים במשרדים את תוכניות העבודה המלאות ונערכים לפעילות מוגברת בשנים הבאות.

עצה ידידותית לאורקל

אם מדברים על הממשלה, הרי ששחר ברכה, ראש רשות התקשוב, דיבר באירוע על פרויקט המחשוב המשמעותי שהיא נערכת בימים אלה לביצועו, שהוא גם מהלך המחשוב המשמעותי ביותר במדינה כיום: פרויקט הענן הממשלתי נימבוס. ברכה המליץ למנמ"רים, לספקי ה-IT ולכל הארגונים הציבוריים לנצל כל דקה כדי להיערך למעבר לענן. וההיערכות הזאת לא פחות מורכבת מאשר ביצוע הפרויקט.

שחר ברכה, ראש רשות התקשוב הממשלתי.

שחר ברכה, ראש רשות התקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

בדבריו השמיע ברכה אמירות שבדרך כלל אנחנו לא שומעים מגורם ממשלתי, אלא נאמרות בחדרי חדרים: הוא ציטט בהרחבה את הכרעת הדין של בית המשפט בעקבות העתירה של אורקל, שהפסידה במכרז, והביע ביקורת על החלטת החברה לערער עליה. ברכה אמר שאורקל צריכה להכיר בהפסד שלה והוסיף ש-"עליה ליטול קורה מבין עיניה ולהתגבר על הקושי שלה לקבל את התוצאות. אני קורא לה לא לעצור את המכרז". אפשר לקרוא לזה עצה ידידותית שלו לחברים מאורקל.

מסלולים נוספים עסקו בזוויות השונות של התקשוב הצבאי, שהולך גם הוא לענן ומגביר מאוד את המודעות להגנת סייבר, בזוויות שונות של אתגרי מגזרי הפיננסים והבריאות, ועוד.

השורה התחתונה: ועידת הפסגה של ה-IT ממחישה היטב את החזרה לשגרה החדשה, שגרת הפוסט קורונה, שתלווה אותנו בחודשים הבאים ואולי גם בשנים הבאות, בתקווה שלא יהיו גלים חדשים ששוב יעכבו או יעצרו את פעילות המשק. זהו המקום להגיד תודה לכל האנשים המקצוענים באנשים ומחשבים, לשותפים ולחברות שהשתתפו בכנס. כולם היו שותפים להכנות לכנס הזה, שהחלו כבר לפני כמה חודשים, ולאמונה שהוא יתקיים, גם במציאות של חוסר ודאות. להתראות בכנסים הבאים, ויש בקנה לא מעט מהם.

 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים