השקעה שמתאימה לאינטל כמו כפפה ליד

ההחלטה של אינטל להשקיע 10 מיליארד דולר בישראל היא חלק מאסטרטגיית ה-IDM 2.0 שעליה הכריז פט גלסינגר, המנכ"ל החדש של החברה ● האם זה ישכיח את הבעיות שלה בשוק השבבים? בשביל זה היא תצטרך לעבוד עוד הרבה, גם מהארץ

אינטל. צילום: BigStock

הביקור הקצר של פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל, אתמול (א') בארץ נועד קודם כל כדי לספק הצהרת כוונות לגבי מעמדה של החברה בתעשייה הישראלית בכלל ובתעשיית ההיי-טק בפרט. באינטל חיכו לביקור הזה, ולפגישה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כדי להודיע על כמות ההשקעות הגדולה שהחברה הולכת לעשות במתקנים שלה בשנים הקרובות, כולל ההתחלה של בניית מפעל הייצור הנוסף בקריית גת – מה שיעלה לחברה 10 מיליארד דולר.

המהלך המקביל, של הקמת מרכז הפיתוח החדש בחיפה, יחד עם השדרוגים במובילאיי, שתהפוך גם היא למרכז פיתוח מלא של החברה, יעלו לאינטל עוד כמה מאות מילוני שקלים, אבל הם עוד נדבך בפעילות שהיא גם הצהרה: חברת היי-טק בסדר הגודל הכי גדול שיש בישראל, שפועלת אך ורק ממבנים שברשותה. בטווח הארוך, אינטל תחסוך בהוצאות שוטפות, כי בסופו של התהליך היא תוציא אל כל היחידות הפיתוח הגדולות לשיבוץ במתקניה שלה בחיפה, בפתח תקווה ובירושלים, ותפסיק לשכור משרדים בבניינים שהם לא בבעלותה. וזוהי בהחלט הצהרה.

ההשקעה – והאסטרטגיה החדשה של אינטל

ההצהרה הזו מתאימה כמו כפפה ליד לאסטרטגיית ה-IDM 2.0 שעליה הכריז גלסינגר בחודש שעבר, כמעט מיד לאחר שנכנס לתפקידו. זו אסטרטגיה אגרסיבית למדי, שמלווה בהשקעות גדולות בכל העולם – ובמיוחד בארצות הברית ובאירופה רבתי, שישראל היא חלק ממנה – בהקמת ובשדרוג מפעלים ומרכזי פיתוח. בעצם העובדה שאינטל יכולה להשקיע כל כך הרבה כסף במתקנים חדשים היא מראה לשוק שהיא עדיין המובילה, החזקה בשוק השבבים.

בישראל יש גם את מובילאיי ואת האבנה לאבס, שיש להן חלק חשוב מאוד הן בפעילות הנוכחית של אינטל והן בזו העתידית: הרכבים האוטונומיים יהיו נפוצים בעתיד ובהווה נדרש כוח מחשוב רב כדי להריץ יישומים כבדים של בינה מלאכותית ולימוד מכונה. יחד עם המעורבות הקבועה והכבר טבעית של המרכז של החברה בחיפה בפיתוח המעבדים ה-"רגילים" והמעבדים לדטה סנטרים, ישראל נשארה אחת הנקודות החשובות ביותר על מפת הפיתוח והייצור של אינטל גם בהיבט העולמי.

מימין: יניב גרטי, מנכ"ל אינטל ישראל; ראש הממשלה, בנימין נתניהו; פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל; ופרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי. צילום: ליאור דסקל

מימין: יניב גרטי, מנכ"ל אינטל ישראל; ראש הממשלה, בנימין נתניהו; פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל; ופרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי. צילום: ליאור דסקל

בדרך לישראל הספיק גלסינגר להיפגש עם אנשי הנציבות האירופית. דוברי אינטל הכחישו אחר כך, אך בדיווחים על הפגישות נכתב כי אינטל ביקשה סיוע/השקה/עזרה/סובסידיה לבניית מפעל חדש באירופה בגובה של 10 מיליארד דולר – אותו הסכום שהיא מתכוונת להשקיע במפעל החדש בישראל. גם אם הסכום לא מדויק, היה חשוב להראות שזה לא יבוא על חשבון ישראל.

האם אינטל תצליח למשוך עובדים חדשים?

הבניינים החדשים, ובעיקר זה בחיפה, אמורים לעזור לאינטל בעוד היבט: משיכת כוח אדם מוכשר. אינטל רוצה כבר עכשיו לגייס 1,000 עובדים חדשים. אלא שהיא לא לבד בשוק – חלק ניכר מהחברות, גדולות וקטנות, מחפשות עובדים ממש בנרות, ובשוק מדברים על חוסר של עשרות אלפי עובדים, בעיקר מהנדסים. קמפוס מודרני ושונה, עם ראייה מודרנית והיברידית, יכול לעזור לאינטל לשכנע עוד עובדים לבחור בה. זאת, מעבר לכך שהיא נחשבת מזה שנים לאחד המקומות הטובים והנחשקים ביותר לעבודה בישראל. גוגל עשתה את זה הרבה לפניה וכמובן גם אפל, עם החללית שלה במטה הראשי בארצות הברית.

המרכז החדש של אינטל בחיפה. הדמייה: אינטל

המרכז החדש של אינטל בחיפה. הדמייה: אינטל

האם זה ישכיח בטווח הקצר את הבעיות שיש לאינטל בשוק? בוודאי שלא. גלסינגר מראה שרירים בעיקר בגלל הלחץ הכי גדול אי פעם שבו נמצאת אינטל בתחום ייצור השבבים. היא עדיין שולטת ביד רמה מבחינת נתחי שוק, ולמרות הבעיות היא מציגה רווחים והכנסות (אם כי ברבעון המדווח האחרון הם ירדו), אבל אין ספק ש-AMD, היצרניות המבוססות על טכנולוגיות של ARM – ובעיקר קוואלקום – ואנבידיה, בהיבט של הדטה סנטרים והבינה המלאכותית, זוכות לנתחי שוק גבוהים מאי פעם על חשבונה של אינטל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים