יבמ הבינה: העתיד טמון בענן

ארבינד קרישנה, מנכ"ל יבמ מאפריל השנה, מוביל מהלך לפיצולה, עליו התבשרנו בסוף השבוע ● הוא מכונה "ארכיטקט הענן", ושימש בשנים האחרונות כמנהל חטיבת הענן והמחשוב הקוגנטיבי של החברה ● מטרת הפיצול היא התמקדות הענק הכחול בענן, הנחשב כיום כתחום האטרקטיבי ביותר בעולם ה-IT

ארבינד קרישנה, מנכ''ל יבמ. צילום: יח"צ

המנכ"ל החדש של יבמ (IBM) – מאז אפריל השנהארבינד קרישנה, מוביל מהלך חדש: בסוף השבוע יצאה יבמ בהודעה דרמטית: בחלוף יותר ממאה שנות קיומה, בכוונתה להתפצל. הענק הכחול ירשום את יחידת שירותי תשתית ה-IT שלו, GTS – האמונה על שירותים ותמיכה טכנית בדטה סנטרים – כחברה נפרדת – עם שם חדש, עד סוף 2021. מטרת המהלך היא להמשיך את המיקוד בענן, כמהלך המשך לרכישת הענק בסך 34 מיליארד הדולרים של רד האט (Red Hat), שנעשתה בשנה שעברה.

קרישנה, העובד בענק הכחול 3 עשורים, מכונה "ארכיטקט הענן". הוא שימש בשנים האחרונות כמנהל חטיבת הענן והמחשוב הקוגנטיבי של החברה. מדובר בתחום האטרקטיבי ביותר בעולם ה-IT, והוא מהווה את שדה הקרב העז ביותר בין ענקיות הטכנולוגיה היום.

קרישנה – בעל תואר דוקטור להנדסת אלקטרוניקה, הצטרף לענק הכחול ב-1990. הוא שהוביל את המהלך לרכישת ענקית הקוד הפתוח רד האט באוקטובר 2018. הייתה זו הרכישה הגדולה אי פעם של הענק הכחול, ביותר ממאה שנות קיום החברה. מטרת הרכישה היתה להגדיל ליבמ את נתח השוק בתחום ההולך וצומח של מחשוב ענן, בו היא נמצאת מאחור – לעומת AWS, מיקרוסופט וגוגל.

כמנכ"לית משך שמונה שנים, ג'יני רומטי הייתה אחראית ל-65 רכישות של חברות – בשווי מצטבר של 120 מיליארד דולרים – כשהגדולה והחשובה היא של רד האט. היא המשיכה את המהלך של קודמה, סם פלמיסיאנו, ודחפה את החברה לעבר עולמות התוכנה בעלי ערך מוסף, ביניהם מחשוב קוגניטיבי, מחשוב קוונטי ובלוקצ'יין. תחת הנהגתה, יבמ נפטרה מכמה מעסקי החומרה שלה, ביניהם יחידת השרתים שנמכרה ללנובו ב-2014, ועסקי ייצור השבבים שלה. רומטי נאבקה בלא מעט חזיתות במהלך כהונתה, ביניהן נתח השוק הנמוך של החברה במחשוב ענן.

על רקע התחזקות מגמת הענן במחצית העשור הקודם, מכירות חומרה ושירותים לארגונים, שהיו הלחם והחמאה של הענק הכחול – הפכו לחשובים פחות, עד לכמעט מיותרים. זאת כי הענן הפך לשליט בלא מצרים. מאמציה של רומטי לעדכן את פעילות החברה באמצעות הרכישות השונות – 70% מהן הוקדשו לחיזוק פעילות הענן, בינה מלאכותית (AI) ובלוקצ'יין – לא הצליחו להדביק את המהירות שבה השוק השתנה.

הסטת הספינה לעבר הענן ההיברידי. יבמ. אילוסטציה: BigStock

הסטת הספינה לעבר הענן ההיברידי. יבמ. אילוסטציה: BigStock

כך, מי שהייתה ענקית מחשוב, ראתה בעיניים כלות כיצד אפל, אמזון, מיקרוסופט ואלפבית – החברה האם של גוגל – רקדו משני צדי שווי השוק של טריליון הדולרים. יבמ, לעומתן, הייתה היחידה מבין 17 מניות הטכנולוגיה – שנסחרו בשווי של יותר מ-100 מיליארד דולרים ב-2012 (מועד כניסת רומטי לתפקיד) – שרשמה נפילה מאז ועד היום. הענק הכחול איבד את מעמדו כחברה חדשנית ומעניינת.

כניסתו של קרישנה לתפקיד המנכ"ל – לאחר שניהל את חטיבת הענן – מהדהדת עם מה שקרה במיקרוסופט: ב-2014 הענקית מרדמונד מינתה להוביל החברה את סטיה נאדלה, ראש חטיבת הענן של החברה. בטרם כניסת נאדלה לתפקיד, מיקרוסופט מוצבה כשחקנית ותיקה וחשובה, אך כזו שעתידה מאחוריה. מינוי נאדלה שינה את המגמה, ובתוך שנתיים מיקרוסופט הפכה לשחקנית דומיננטית בשוק מחשוב הענן העולמי: היא הייתה שניה ל-AWS.

ליבמ, לעומתן, יש אחוזים בודדים, 2-3% מנתח שוק זה. בעוד שווייה של מיקרוסופט נסק במאות אחוזים מאז מינוי נאדלה – שווייה של יבמ ירד בעשרות אחוזים.

למה להתפצל?

הסיבה העיקרית לפיצול, ציינו אנליסטים – מעבר לכוונה להתמקד בענן – הוא הרצון להציב שתי ישויות עצמאיות, הממוקדות באופן מוחלט בשתי הזדמנויות שוק ייחודיות ומסיביות. ביבמ, כך מאמינים, המהלך יביא את שתי החברות למסלול צמיחה מהיר יותר. על פי קרישנה, "NewCo (שמה הזמני של החברה החדשה, שתיסחר בבורסה – י"ה) תתמקד כמו קרן לייזר בתשתיות של הלקוח הארגוני". היא תספק לתחום זה כל דבר, החל משירותי אירוח ורשתות מסורתיים וכלה בטרנספורמציות כמו מודרניזציה של תשתית קריטית, וניהול ענן היברידי וסביבה מרובת עננים. כך, החברה השניה, שאין לה שם מוצהר בינתיים, תטפל גם במודרניזציה של יישומים: היא תספק את שירותי היישומים החדישים ביותר, בין אם ארגונים מבצעים מודרניזציה, בונים יישומי ענן חדשים או מנהלים יישומים בסביבה היברידית. קרישנה הסביר כי ​​מניע נוסף להפרדה, הוא מגמה שיבמ ראתה בקרב לקוחותיה – מחזורי רכש שונים עבור תשתיות ויישומים, כאשר קריטריוני הבחירה ומקבלי ההחלטות לרוב אינם זהים.

כך, יבמ הרזה יותר, תכוון בפשטות להזדמנות העסקית הטמונה בענן ההיברידי, על ידי מינוף חברת הבת שלה רד האט. "אנו מכוונים לשוק הענן ההיברידי, שהיקפו יהיה ב-2021 כטריליון דולרים", אמר קרישנה, "ליבמ יש כיום 2,400 לקוחות ארגוניים של פלטפורמת הענן היברידי שלנו. אנו חווים שם צמיחה מהירה, ​​עם הכפלת העסקאות הגדולות של רד האט בשנה שעברה. רד האט מאפשרת לנו לנצח בשדה הקרב הארכיטקטוני לסביבות מבוססות ענן טבעי".

קשה להסיט ספינת ענק ממסלולה. כעת, חובת ההוכחה מוטלת על קרישנה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים