ארבינד קרישנה – המנכ"ל החדש של יבמ

ג'יני רומטי פורשת לאחר שמונה שנים ● ג'ים ווייטהרסט, מנכ''ל רד האט שנרכשה על ידי הענק הכחול, ישמש כנשיא יבמ במקום רומטי

ארבינד קרישנה, מנכ''ל ויו"ר יבמ. צילום: יח"צ

ג'יני רומטי, מנכ"לית יבמ בשמונה השנים האחרונות, תפרוש מתפקידה באפריל הקרוב. את מקומה ימלא ארבינד קרישנה. בחודשיים הקרובים השניים יערכו חפיפה.

קרישנה – בעל תואר ד"ר להנדסת אלקטרוניקה, שהצטרף לענק הכחול ב-1990 – משמש כיום כסגן נשיא בכיר למחשוב ענן ולתוכנה קוגנטיבית. לפני כן פעל בחברה בעולמות אבטחת התוכנה וניהול מידע. קרישנה הוא שהוביל את המהלך לרכישת ענקית הקוד הפתוח רד האט באוקטובר 2018, תמורת 34 מיליארד דולרים במזומן. הייתה זו הרכישה הגדולה אי פעם של הענק הכחול, ביותר ממאה שנות קיום החברה. מטרת הרכישה הייתה להגדיל ליבמ את נתח השוק בתחום ההולך וצומח של מחשוב ענן, בו היא נמצאת מאחור – לעומת AWS, מיקרוסופט וגוגל.

ג'ים וויטהרסט, מנכ"ל רד-האט. צילום: יח"צ

ג'ים וויטהרסט, מנכ"ל רד-האט. צילום: יח"צ

לאחר הרכישה, היו דיבורים על כך שג'ים וויטהרסט, מנכ"ל רד האט, הוא שיחליף את רומטי, אולם הדבר לא קרה. במקום זאת, וויטהרסט קיבל את אחד משלושת התפקידים של רומטי – נשיא יבמ. רומטי, שכאמור, תעזוב באפריל את תפקידה כמנכ"לית, תמשיך לשמש יושבת ראש הנהלת החברה, עד סוף השנה.

ג'יני רומטי, מנכ"לית יבמ הפורשת. צילום: פלי הנמר

ג'יני רומטי, מנכ"לית יבמ הפורשת. צילום: פלי הנמר

לא מעט דובר בשנתיים האחרונות על עזיבתה של רומטי, בת ה-62, את תפקידה, שכן הנוהג בענק הכחול הוא שהמנכ"לים מסיימים את תפקידם בגיל 60. קרישנה הוא בן 57 ואילו ווייטהרסט בן 52. אנליסטים ציינו כי זה עשורים רבים לא פוצלו תפקידי היו"ר והנשיא בחברה. ההסבר שלהם לפיצול היה ברצון שקרישנה, המנכ"ל המיועד, המעורה בעסקי יבמ, יוביל את החברה בהיבט הטכנולוגי והניהולי – ואילו ווייטהרסט, הנשיא הבא, יביא להזרמת דם חדש בשלושה מישורים הקשורים ביניהם: קידום עסקי הענן של יבמ, המשך קידום עסקי רד האט, ושילוב עסקי יבמ ורד האט.

רומטי עבדה ביבמ ארבעה עשורים. היא מונתה לתפקיד באוקטובר 2011 והחלה בו ב-2012. רומטי הייתה האישה הראשונה בתפקיד מנכ"ל יבמ. לפני כן הייתה ממונה על תחומי המכירות, השיווק והאסטרטגיה בחברה. היא ניהלה כמה מהחטיבות החשובות ביותר של יבמ, מההקמה של חטיבת IBM Global Business Services ועד לפיתוח של יחידת Growth Markets.

כמנכ"לית, היא בנתה מערך הדוק של קשרים עם ממשל טראמפ. במשך שמונה השנים שלה בתפקיד, הענק הכחול ביצע 65 רכישות של חברות, כשהגדולה והחשובה היא של רד האט. היא המשיכה את המהלך של קודמה, סם פלמיסיאנו, ודחפה את החברה לעבר עולמות התוכנה בעלי ערך מוסף, ביניהם מחשוב קוגניטיבי, מחשוב קוואנטי ובלוקצ'יין.

תחת הנהגתה, יבמ נפטרה מכמה מעסקי החומרה שלה, ביניהם יחידת השרתים שנמכרה ללנובו ב-2014, ועסקי ייצור השבבים שלה. רומטי נאבקה בלא מעט חזיתות במהלך כהונתה, ביניהן נתח השוק הנמוך של החברה במחשוב ענן: יבמ מדורגת לפי גרטנר כחמישית בתחום תשתיות הענן, עם נתח שוק של פחות מ-2%. לרומטי גם לא סייעה העובדה ששוק הבינה המלאכותית צמח יותר מהר מהצמיחה של הענק הכחול בתחום. במהלך תקופתה מניית החברה איבדה יותר מ-25% מערכה, בעוד, לשם השוואה, ענקית אחרת, מיקרוסופט, הצליחה לצמוח אותה עת ביותר מ-500%.

רק 33 נשים משמשות כמנכ"ליות בין חברות פורצ'ן 500, נתון נמוך של 7%, הנמצא בצמיחה זה שני עשורים. בענף ה-IT המצב אינו טוב יותר. כך, לצידה של רומטי היו כמה נשים: צפרא כץ, הישראלית לשעבר, מנכ"לית אורקל; מג ויטמן, נשיאה ומנכ"לית HPE לשעבר; אורסולה ברנס, לשעבר מנכ"לית זירוקס; מריסה מאייר, לשעבר בכירה בגוגל ומנכ"לית יאהו; דיאן גרין, מייסדת VMware ועד באחרונה מנכ"לית גוגל קלאוד; סוזן וויציצקי, מנכ"לית יוטיוב מבית גוגל; ושריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים