לעצור מיד את הבזבוז במכרזים הכפולים לענן ההיברידי

מדוע השלטון המקומי מתכוון לצאת במכרז ענן ציבורי, שהוא העתק של המכרז שכבר קיים, ולמה משרד הפנים עומד מהצד ומסרב להיענות לבקשתם להצטרף למכרז נימובס, במקום לשרוף תקציבים מיותרים בשיא המשבר הכלכלי?

שיתוף פעולה בעולם הענן ההיברידי. אילוסטציה: BigStock

המרכז לשלטון מקומי פרסם קול קורא לספקים לקראת מכרז ענן היברידי, שהוא מתכוון לפרסם עבור הרשויות המקומיות. מי שמעיין בפרטי המכרז ימצא שם דמיון לגמרי לא מקרי למכרז הגדול של הענן הממשלתי, "נימבוס", הרץ בימים אלו על ידי רשות התקשוב, משרד האוצר והחשב הכללי. גם כאן מבקש השלטון המקומי לייצר פתרונות מאובטחים ויעילים עבור הרשויות המקומיות, ובכך לייעל תהליכים ולחסוך כסף רב. האם השלטון המקומי מתחרה בממשלה? האם יש פה משחקי אגו? ובכן, התשובה היא לאו מוחלט.

כאשר ראשי השלטון המקומי ראו את מכרז נימבוס, הם סברו שאך טבעי הוא שגם הרשויות המקומיות יהיו חלק ממנו, והם ביקשו ממשרד הפנים להצטרף למכרז ולהיות חלק מהתוצרים שלו כאשר יגיע לשלבי סיום. גם החברים ברשות התקשוב ובאוצר גילו הבנה ולא ראו שום מניעה. ומי עצר את זה עד היום? משרד הפנים, כמובן. למה? לאיש אין תשובה ברורה. התוצאה שעלולה להיות: בזבוז אדיר של משאבים, מכרז כפול שפונה לחברות הענן הגדולות, שגם כך עדיין לא סגורות על מכרז נימבוס, וכעת בא השלטון המקומי ומאתגר אותן. אם וכאשר ייצא המכרז של הרשויות, יהיו כמה מנהלים באותן חברות ענן, שיתקשו להסביר לבוסים בארה"ב מדוע במדינה כל כך קטנה כמו ישראל לא יכולים לאחד בין רשות מקומית לממשלה, זה לא אותו דבר, הם ישאלו?

לא מוכנים לחכות למשרד הפנים

אין מקום לבוא בטענות לשלטון המקומי. חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, ואנשיו צודקים. הם לא מוכנים לחכות עד שהמכרז יסתיים, או עד שמישהו במשרד הפנים יואיל להשיב על תביעותיהם. הם לוקחים אחריות, הובלה, ומבקשים למנוע בזבוז כספי ציבור. אבל ברור לכולם שאם לא יהיה מכרז ענן ציבורי לרשויות, הבזבוז יהיה הרבה יותר גדול. כל רשות תתמודד לבד מול ספק, המידע שלה יהיה בסכנה תמידית, כי אם היא לא תעמוד בתשלומים לאותו ספק, המידע פשוט ייעלם.

הרקע למהלך כולו הוא דו"ח מבקר המדינה האחרון, שהתייחס לרשויות המקומיות וקבע, כי הטיפול בהם מפוצל בין גורמים רבים, וההמלצה היא להקים גוף מתכלל, שירכז את כל ההיבטים של הטיפול בתקשוב ובסייבר ברשויות. השלטון המקומי משוכנע, כי הוא ורק הוא יכול להיות הגוף המתכלל, בהיותו המייצג הרשמי של כל הרשויות בישראל. מצבם של רבים מאלו בכל מה שקשור לטרנספורמציה דיגטלית, ניהול משאבי מחשוב וסייבר הוא עגום, וזו עוד מילה עדינה. השאלה היא לא האם יש סכנה להתקפות סייבר על רשויות, אלא מתי, וכולם יודעים שכבר היו לא מעט כאלו. רק בשבוע האחרון שמענו על מתקפות סייבר על מתקנים ישראליים. המוטיבציה של התוקפים ידועה, ועדיין ראשי הערים בישראל, אנשי הממשל היחידים שתפקדו פה בשנה וחצי האחרונות, עדיין הם צריכים לעמוד כמו עניים בפתח ולבקש מהממשלה שתעזור להם לעזור לקופה הציבורית להתייעל.

שורה תחתונה: אם יש בעלי תפקידים שיש להם אחריות על הכתפיים במשרד הפנים או בכל משרד אחר, אם שר הפנים החדש-ישן אריה דרעי רוצה לתרום למאמץ הלאומי לחסוף כסף כדי לשקם את הכלכלה, יואיל לקרוא לראשי השלטון המקומי ולהגיד להם: עצרו מיד את הרעיון למכרז, הצטרפו למכרז נימבוס הממשלתי. ויפה שעת אחת קודם.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים