הג'וב החדש של יוסי שנק: פיתוח הגנת סייבר לחברות חשמל בעולם

כמה חודשים אחרי שיצא לפנסיה, בתום 44 שנות עבודה בחברת החשמל, קראה לו ההנהלה לחזור כגמלאי – ולהקים ולנהל את יחידת היזמות ופיתוח הסייבר שלה ● חצי שנה אחרי, הוא מספר על תפקידו החדש ועל האתגרים שעומדים בפניו, ומסביר למה הוא מגיע לעבודה בכל יום עם חיוך

יוסי שנק, ראש יחידת היזמות והפיתוח העסקי של חברת החשמל. צילום: יח"צ

יוסי שנק, לשעבר מנמ"ר חברת החשמל, פרש לפני 10 חודשים לגמלאות מהחברה, בתום 44 שנים שבהן הוא עבד בה. במהלך התקופה מילא שנק שורה של תפקידים, מתוך זה כ-10 שנים כראש אגף התקשוב, שמונה כ-600 עובדים. אולם, הוא לא נפרד לחלוטין מחברת החשמל, ולפני כחצי שנה הוא התבקש להקים ולנהל את יחידת היזמות ופיתוח הסייבר שלה. בראיון לאנשים ומחשבים הוא מספר על הג'וב החדש שלו, כגמלאי, ועל המשימות הרבות שמילא בתפקידיו השונים בחברת החשמל.

מהי יחידת היזמות והסייבר שאתה עומד בראשה?
"זו יחידה חדשה, המיישמת החלטה עקרונית של החברה – למנף את הידע הרב והנכסים שלה בתחום הסייבר וההגנה על תשתיות, ולייצא אותם לטובת חברות בעולם.

אנחנו, בחברת החשמל, עוסקים בנושא הסייבר כבר יותר מ-20 שנה, הרבה לפני שבכלל התחילו לדבר על זה. במהלך השנים הרבות, החברה פיתחה מיומנות ומתודולוגיות בתחום ההגנה על תשתיות קריטיות. יש כאן שילוב של ידע רב, ניסיון וגם כלים. את הניסיון הזה אנחנו רוצים לחלוק עם חברות חשמל מקבילות לנו ברחבי העולם.

הדבר מתבטא באוסף של שירותים שמחולקים לכמה תחומים, וכולם קשורים האחד בשני. למשל, פיתחנו מתודולוגיה שיודעת להגן על התהליך, שבו לספקי הציוד שלנו יש גישה ישירה למערכות הכי רגישות – כי זה התנאי שלהם למתן שירות ואחריות על המערכות. את זה אנחנו עושים בעזרת מוצרים וידע שיש לנו. כמו כן, אנחנו מספקים שירותי ייעוץ לארגונים במודלים שונים.

בנוסף, אנחנו מציעים מערכת חכמה, שיכולה לתת לדרגי ניהול שונים חיווי בזמן אמת, בכל רגע נתון, על מצב הסייבר בארגון. זה מבוסס על מה שקורה באותו הרגע, ולא על בסיס ניתוחים היסטוריים או הערכות חיצוניות".

יש כבר מכירות?
"היחידה קיימת בסך הכל חצי שנה ויש כבר התעניינות. אני לא יכול לפרט למי אנחנו מוכרים ובאילו מדינות, אבל היתרון שלנו הוא בכך שאנחנו מדברים עם הלקוחות שלנו בשפה שהם מבינים. אלה ארגונים שמגיעים מעולמות שהם די דומים לעולם שלנו ויש בהם מערכות קריטיות ותעשייתיות. אנחנו מביאים להם ערך מוסף, בעיקר ברמות המניעה והחיזוי".

איך הייתה ההתחלה שלך בחברת החשמל?
"התחלתי ב-1975, באגף המחקר והפיתוח, ביחידה קטנה, שעסקה ביישום ובפיתוח מערכות מתקדמות, כמו מערכת תיב"ם, שהיינו הראשונים בארץ שהכניסו אותה. עבדתי שם 29 שנים, כשבמהלך השנים מוניתי למנהל שלה. מהיחידה הזאת למדתי להכיר היטב את כל הפעילות של החברה. בתקופתי, הגוף הזה הפך למחלקה, ושינה את שמו למחלקת שירותי מחשב, שבין היתר היא בתחום שהיה אז חדש – ה-GIS".

מתי הגעת לעולם מערכות המידע?
"זה היה בשלבים. ב-2004 מוניתי למנהל יחידת קשר ואלקטרוניקה בחברת החשמל – יחידה שהייתה חלק מאגף המחשוב. ב-2009, כאשר המנמ"ר דאז, צבי חרפק, פרש, מוניתי למחליפו ובהמשך לסמנכ"ל התקשוב של החברה – עד לפרישתי לגמלאות. החליף אותי דני גרבגי".

44 שנים הן תקופה ארוכה. מה זכור לך מהן במיוחד?
"ראה, אני יזם בלבי ובאופיי. בכל מקום שבו הייתי בחברה יזמתי וקידמתי פרויקטים. בתקופת חרפק ובתקופתי העמקנו מאוד את הטמעת הסאפ בארגון, ולא רק בהיבט המסורתי. ציון דרך נוסף הוא שב-2013, חברת החשמל קיבלה החלטה אסטרטגית להפוך את אגף מערכות המידע והמחשוב לחטיבה. יש לזה משמעות רחבה מאוד, מעבר לזו הארגונית, וההחלטה מלמדת על כך שההנהלה הבינה שאגף מחשוב הוא לא רק בגדר סעיף הוצאות ושירותים, אלא חלק בלתי נפרד מהליבה המרכזית של החברה. עבדתי על זה קשה, במשך כמה שנים, ועשיתי לא מעט פעולות שקשורות בחיזוק גאוות היחידה של העובדים שלי".

אילו תובנות אתה יכול לתת לעמיתיך המנמ"רים?
"קודם כל, המנמ"ר חייב להבין את ליבת העסקים של הארגון שהוא עובד בו. עוד לפני השדרוג לחטיבה השתתפתי בכל ישיבות ההנחלה מתוקף תפקידי. נקטתי בשיטה שאותה העברתי הלאה: להקשיב לאנשים, ללקוחות הפנימים. אצלי בחטיבה, יו"ר ועדת ההיגוי של כל פרויקט היא המנהל של החטיבה בכל הנוגע לאותו הפרויקט. הסברתי לעובדים שהחוכמה לא נמצאת אצלנו. אתה יכול לחשוב על הפרויקט הכי חדשני, אבל מה זה שווה אם הוא לא מתאים ללקוח"?

פרישה אחרי 44 שנים אינה דבר קל. מה היו התחושות כשהיא הגיעה?
"אתה נערך לזה, זה לא בא בהפתעה. במשך 44 השנים הללו הגעתי לעבודה בכל יום עם חיוך. בעיות, קשיים ואתגרים תמיד היו, אבל לכל אורך הדרך השתדלתי לחייך – וכך גם עכשיו. אני נהנה מכל רגע ושמח שיכול לתרום עוד לחברת החשמל".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יעקב צוראון

    יוסי היקר מאז הכרתיך ב1977 היית דוגמא של מוביל ותורם נכבד ביותר לחברה ומורה דרך בתחומים רבים. הלוואי וירבו כמוך!! ישר כוח!!

אירועים קרובים