האם הפרסום המוקדם יטרפד את עסקת NSO-המימד החמישי?

לאחר חודשים של מגעים, הפרסומים אמש (א') על כך ששתי חברות הסייבר הישראליות נמצאות במגעים להתמזגות ודאי מטרידים את הבכירים בהן ● מאחר שמדובר בחברות סודיות במיוחד, לא מן הנמנע שהדבר יביא להחלטה לבטל את העסקה

NSO

אתמול (א') פורסמו בעיתונות הכלכלית ידיעות על כך ש-NSO, ששמה עלה באחרונה בהקשרים לא נעימים, בלשון המעטה, והמימד החמישי מנהלות מגעים מתקדמים למיזוג, וייתכן שאף נמצאות ממש לפני חתימתו. אלא שמהיכרות עם עולם הסייבר, לא מן הנמנע שכעת, עם הפרסום בתקשורת, המיזוג הזה עומד בסימן שאלה.

עולם הסייבר הוא עולם שמטבע הדברים, מתנהל בעיקר במחשכים. חלק מהחברות פועלות מתחת לרדאר, וגם אצל אלה שפועלות מעליו לפעמים רב הנסתר על הגלוי. רבות מהן אף משתפות פעולה עם גורמי ביטחון מדינתיים. NSO בולטת בכך, בפרט בזמן האחרון: החברה חוטפת האשמות על ימין ועל שמאל, על שיתוף פעולה עם משטרים שזכויות אדם אינן נר לרגליהם, מעורבות במקרה של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י ובכלל, חדירה לפרטיות של הרבה מאוד אנשים – הכל לכאורה בלבד, ומשחררת במקרה הטוב תגובות קצרות למדי. בכיריה לא מתראיינים על כך.

גם המימד החמישי היא לא חברה שחשופה מאוד לתקשורת ודרכה לציבור, ואינה מרבה לפרט על פעולותיה. ייתכן שהרצון שזה מה שיהיה הביא אותה למנות כיו"ר החברה את הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, וכנשיא שלה את רם בן ברק, לשעבר המשנה לראש המוסד – שני אנשים שיודעים את הסודות הכמוסים ביותר של המדינה.

על כן, אך טבעי הוא ששתי החברות סיכמו לשמור את דבר המגעים בסודיות גמורה, ואף הצליחו בכך במהלך החודשים שמגעים אלה מתנהלים – עד כה. בעקבות הגילוי, ייתכן שיתנהל דין ודברים בין הצדדים בדבר מי היה זה שהדליף את הסיפור לתקשורת, אולי אף עד כדי כך שהעסקה תעלה על שרטון.

שתי החברות בקליפת אגוז

הרוכשת הפוטנציאלית, NSO, מייצרת את תוכנת פגסוס. מדובר בתוכנה בעלת יכולות גבוהות לחדור למכשירים אלקטרוניים ולא להותיר סימן שהיא שם. לאחר שהמכשיר נדבק בנוזקה, פגסוס מותקנת בו והמפעיל יכול לראות את כל מה שהוא כולל – תמונות, סרטונים, איפה בעל המכשיר היה ואת הפעילות האינטרנטית שלו. היא למעשה משיגה שליטה מלאה על המכשיר של הקורבן. לכן, מדובר בתוכנה שאמנם זכתה לגינוי של רבים, אבל היא גם מאוד מבוקשת, עד כדי כך שעובד של החברה ניסה למכור אותה בדארקנט – ופוטר בשל כך. ההערכות הן שהדבר מנע את מכירת השליטה ב-NSO לקרן ההשקעות האמריקנית בלקסטון, לפי שווי של מיליארד דולר.

המימד החמישי פועלת בעולם אחר – ארגוני משטרה ואכיפה. היא טוענת שהמוצר שלה מלקט מידע ממקורות שונים – מצלמות, רשתות סלולריות וכדומה – למקור אחד, וכך מקל על הלקוחות שלה לאסוף מודיעין.

המיזוג בין שתי החברות נראה כצעד טבעי: הן NSO והן המימד החמישי מפתחות טכנולוגיות בתחום הסייבר, גם אם בתחומים שונים – התוכנה של NSO התקפית ואת זו של המימד החמישי ניתן לקטלג כתוכנת ריגול. זאת ועוד, המימד החמישי, שפחות נמצאת בשווקים הבינלאומיים, גילתה ענין במכירתה ל-NSO עקב הפעילות הגלובלית הענפה שלה. על פי ההערכות, השנה יעמדו ההכנסות שלה על בין 350 ל-400 מיליון דולר.

כך או כך, נראה שהדלפת המגעים מפחיתה את הסיכוי שהם יבשילו לכדי הסכם ורכישה. אבל אם זה יקרה, מדובר באחד המהלכים המעניינים והמשמעותיים שקרו בעולם הסייבר הישראלי הפורח בשנים האחרונות. מהלך שיגביר את היכולות העוצמתיות ממילא של שתי החברות האלה, על כל המשתמע מכך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים