"נהדק את הפיקוח על הממשלה בנושאי התקשוב והשירות לאזרח"

ח"כ אורי מקלב מסכם את מושב החורף של ועדת המדע והטכנולוגיה, שבראשה הוא עומד, ומדבר על הנושאים המרכזיים שעלו בדיוניה ומה הוא מתכוון לעשות במושב הבא – אם הוא בכלל יתקיים עד סופו

ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. צילום: דוברות הכנסת

חדשנות טכנולוגית לאזרח, בינה מלאכותית, חוק הפייסבוק, רחפנים, סייבר ואבטחת מידע במשרדי ממשלה, צמצום הפער הדיגיטלי – אלה מקצת הנושאים שעלו במושב הקיץ על סדר היום של ועדת המדע והטכנולוגיה, שכמו שאר הכנסת סיימה אותו בשבוע שעבר.

ח"כ אורי מקלב, היו"ר הנמרץ של הוועדה, מסתכל אחורה בסיפוק. דו"ח של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שדירג את הפעילות של חברי הכנסת, מצביע עליו ועל יהדות התורה ככלל כח"כים הכי נמרצים ופוריים.

מה היו הדברים החשובים בפעילות הוועדה במושב הקיץ?
"היה לנו מושב מרתק, שבמהלכו עסקנו בשורה של נושאים שעל סדר היום הציבורי, שקשורים לטכנולוגיה, חדשנות ומדע. זה מתקשר טוב מאוד עם העובדה שמדינת ישראל מעוררת עניין רב בכל מה שקשור לחדשנות. אני רואה את זה בקצב ההולך וגובר של משלחות שמגיעות אלינו כדי ללמוד מאתנו".

האם יש משהו שכדאי למדינה לעשות בעניין זה?
"היא צריכה להמשיך ולעמול טכנולוגית כדי לשמר את מעמדה, לתת את החיזוק הנדרש לכל המערכות שנמצאות בקדמת הבמה ובפרט לכאלה בנושאים כמו חקלאות, רפואה ועירוניות, שללא תמיכה וליווי טכנולוגי משמעותי, ההצלחה שלהם מוטלת בספק. המחויבות של הממשלה צריכה להיות להעניק להם את התמיכה".

הפער בין רמת המחשוב במגזר הציבורי לזה שבמגזר הפרטי ענק. מה עושים כדי לצמצם אותו?
"זה פער לא מובן. ככל שהתדמית שלנו בעולם עולה, בולט הפער הגדול בין החדשנות הבינלאומית פורצת הדרך שלנו לבין כל מה שקשור לשירות לאזרח, לתקשוב בשירות הציבורי והממשלתי, למרות העשייה הרבה שם. הפערים בין הסקטורים עצומים, כאשר המצב חמור יותר ברשויות המקומיות. אין לי ספק שנושא התקשוב בשירות המדינה זקוק לפיקוח הדוק יותר, ממוקד יותר סביב משרדים ואנשים, וזה מה שנעשה במושב הבא של הכנסת. זהו יעד שהצבתי לעצמי".

מהם ההישגים הבולטים של הוועדה?
"אחד הנושאים הוא לאפשר למשרדי הממשלה להשתמש בחתימה אלקטרונית מרחוק. חוק נוסף שאני שמח שהצלחנו לאשר אותו, אחרי מאבקים רבים, הוא חוק הפנייה לגופים ציבוריים באמצעי קשר דיגיטליים, ולא בפקס. נדהמתי מעוצמת ההתנגדות שהייתה לחוק הזה ממשרדי ממשלה, אבל בסוף הוא אושר.

במהלך המושב האחרון גם קיימנו ישיבות בנושאי טכנולוגיה עם שרים הנוגעים בדבר – למשל עם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לקידום נושא הבריאות הדיגיטלית. בנוסף, עסקנו לא מעט בתחום הערים החכמות ובקידום הנושא הדיגיטלי בשלטון המקומי.

כמו כן, הוועדה דנה במוכנות הממשלה לתחום הבינה המלאכותית – הטמעתה בשירות הציבורי ללא פגיעה במצבת העובדים, שימוש אתי וחוקי בתחום וסיוע ממשלתי על מנת לקדם אותו.

ישיבה מעניינת במיוחד הייתה זו שדנה בפרצות בשלטון המקומי ובדרישות כופר. לא האמנתי למשמע אוזניי – שיש רשויות שמשלמות כופר עקב חדירה למחשבים שלהן. בישיבה זו נחשפו נתונים מדאיגים ביותר על כך, לרבות החשיפה של דו"ח שערכה מחלקת המחקר והמידע של הכנסת, שלפיה 1,518 אזרחים שאינם עובדי מדינה הם בעלי גישה לשימושי הליבה של מערכת מרכב"ה".

עושה רושם שרמת האבטחה במגזר הציבורי אינה גבוהה…
"אמת. פרט למה שציינתי, היו עוד דוגמאות שדנו בהן. אחרי פרצת האבטחה שנחשפה ברשות האוכלוסין וההגירה, הם התחייבו בוועדה שהרשות תסיים את ההתקשרות עם החברה שזה קרה במערכת זימון התורים שלה.

כמו כן, עסקנו לא מעט בהגנה על הפרטיות ובחוק הפייסבוק. דרשנו מאנשי פייסבוק התחייבות שלא יעשו שימוש במידע שיש להם על הגולשים, אבל לא הצלחנו לקבל אותה".

גם בפרויקט להב"ה, שבו דנתם כמה פעמים, נראה שלא הצלחתם.
"להב"ה הוא אחד המיזמים היותר יפים בכל מה שקשור לצמצום פערים דיגיטליים. לא הבנתי עד כמה זה משמעותי לתושבים בפריפריה עד ששמעתי סיפור מרגש על תושב שביקש להשתחרר מבית החולים כדי שלא להפסיד שיעור בקורס. לצערי, ההתנהלות של שר האוצר בנושא שערורייתית. זה לא חלק מנטו משפחה ולכן הוא לא מתערב. אנחנו, בכל מקרה, לא נרפה, ואני מלווה את מאבק העובדים".

מה דעתך על חוק הסייבר?
"זה חוק טוב, אבל לקחו אותו יותר מדי רחוק ללא הצדקה ואני מבין את התערבות ראש הממשלה. יש תופעה בחקיקה בתחומים מסוימים: גופים כמו המשטרה מבקשים לעצמם סמכויות אכיפה מוגזמות, לא מפני שזה לא נכון אלא מפני שאין שום סיכוי שהם יוכלו לבצע אותן. כך גם בחוק הסייבר. איך המשטרה תוכל להתמודד עם זה? עדיף שיתמקדו בדברים המרכזיים, ששם יש להם יתרון, ולא לדרוש סעיפים שאינם נחוצים".

האם תדונו בחוק?
"אני לא יודע. יש מאבק בנושא בין ועדות הכנסת. כולם רוצים לעסוק בכך, כולל ועדת החוץ והביטחון. הוועדה שלנו היא המקום הראוי לעסוק בו, אבל נראה עד תחילת המושב הבא".

האם המושב הבא יתקיים עד סופו או שאנחנו בדרך לבחירות?
"זו שאלה שאין לי תשובה עליה. נצטרך להתפלל, כי חלק מהתשובה לשאלה תלוי בנו, כסיעה חרדית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים