על דורות ה-Y וה-Z – ותיירות

הדורות האלה הם הכוח העולה בארגונים, גם בתחום התיירות ● הם נולדו לתוך הטכנולוגיה, דורשים תשובות מיידיות ונעזרים במכשירים הדיגיטליים כדי לטייל

ד"ר נועם קוריאט, מנהל אגף מערכות מידע, דיגיטל וניו-מדיה במשרד התיירות. צילום: ניב קנטור

הרים של מילים נשפכו לאורך השנים האחרונות על בני דורות ה-X, ה-Y וה-Z, ועל השפעת הטכנולוגיה על כל דור ודור. השיח סביב הנושא עוסק בתתי נושאים שונים ומגוונים. מה עם תחום התיירות? לשאלה זו אגיע בהמשך אבל קודם, סקירה קצרה.

ילידי תחילת שנות ה-80 עד אמצע שנות ה-90 הם הילידים הדיגיטליים הראשונים, שנולדו לבתים עם מחשבים אישיים, וחוו את כניסת האינטרנט כרשת נפוצה ואת מהפכת הסלולר. המוצרים המשמעותיים שנכנסו בתקופתם של מי שמכונים גם המילניאלס הם הסמארטפון והטאבלט.

הדור הזה, דור ה-Y, מהווה כיום את עיקר כוח העבודה ומאיים על ההגמוניה של דור ה-X, ששולט (עדיין) במרבית המשרות הבכירות בארגונים השונים. עבור בני דור ה-Y, מקום העבודה הוא אמצעי לבטא את עצמם ולממש את שאיפותיהם. הם נוהגים לעבור בין מקומות עבודה בכל מספר שנים כדי להתקדם, ומכאן שאינם מאופיינים בנאמנות לארגון אחד.

בני דור ה-Y נוטים לבצע מספר משימות במקביל, מפזרים קשב, הישגיים ובעלי יכולת ביצוע. יש להם נטייה לעשות שימוש בכלים חוסכי זמן אינטראקציה בין אישית ישירה, כמו לכתוב הודעת ווטסאפ (WhatsApp) או מייל במקום לקיים שיחת טלפון או פגישה. הם משתמשים הרבה מאוד ברשתות החברתיות הקלאסיות, למשל פייסבוק (Facebook).

מאפיין בולט נוסף שלהם הוא שהם לא מעוניינים בבוס, במובן הקלאסי והמוכר, אלא במנטור, שכן הם מעוניינים ללמוד משהו מהמנהל שלהם, לא רק שהוא ייתן להם הוראות מה לעשות. בני דור זה מבקשים הערכה כל הזמן, ולא רק פעם בחצי שנה או שנה – דבר שתואם את הצורך שלהם בפידבק מיידי ובהשוואה מה מקומם ביחס לאחרים. הם מעוניינים שיאפשרו להם לעשות את מה שהם טובים בו על פני לתקן את דרכיהם, עובדים היטב בצוות, בעלי יכולת למידה עצמית ומולטי-דיסציפלינריים.

דור אחד קדימה

להבדיל מדור ה-Y, בעולם שאליו נולדו בני דור ה-Z – מאמצע שנות ה-90 ועד לימינו אלה – המחשבים לסוגיהם, האינטרנט, הסלולר (ובפרט הסמארטפונים) נפוצים מאוד, ובאמצעותם השימוש הנרחב ברשתות החברתיות ובכלכלה השיתופית. מוצרים משמעותיים עבורם הם, למשל, מדפסות תלת מימד, מחשוב לביש וכל מה שקשור לאינטרנט של הדברים.

הטכנולוגיה עבור בני דור זה היא טבעית ומובנת, בדיוק כשם שהם מבינים דברים טריוויאליים אחרים. היא בשום אופן לא מהווה חסם עבורם, עד כדי כך שנראה להם מוזר שתהליך שמתחיל במחשב לא יוכל להמשיך במובייל מחוצה לו. בני דור ה-Z הם משתמשים חזקים מאוד במובייל ומעדיפים בבירור להשתמש בו. הם מעריכים מאוד את זמנם הפנוי, ועבור אלה מהם שכבר התחילו לעבוד, העבודה בדרך כלל נועדה לאפשר להם את הפנאי שהם שואפים לו. הם מעוניינים לעבוד ללא מגבלות, בזמן שמתאים להם ובמה שהם אוהבים – לעתים במספר ארגונים במקביל.

בדומה ל-"אחיהם הגדולים" מדור ה-Y, הם מולטי-דיסציפלינריים ופחות מחשיבים לימודים פורמליים. בני דור זה מאופיינים ברצון לתוצאות מידיות – כאן ועכשיו, בקצרה ובמהירות. הנתונים והעובדות זמינים בכל רגע נתון באינטרנט ולכן, מבחינתם, המידע עצמו אינו העניין המרכזי. הם לומדים באופן עצמאי ומורגלים בשיתוף שמתגמל אותם בפידבק מסביבתם.

הלשכה הווירטואלית של משרד התיירות. מקור: משרד התיירות

הלשכה הווירטואלית של משרד התיירות. מקור: משרד התיירות

בחזרה לתיירות

בני ובנות דורות ה-Y וה-Z מהווים בימינו את כוח העבודה הצומח בארגונים, את הלקוחות החדשים ואת התיירים החדשים. בהתאם לצרכיהם, הם מבקשים לקבל שירותים בסטנדרטים אחרים מהנהוג.

אנחנו, במשרד התיירות, מבצעים פעולות שונות כדי להיערך לכך. בתחום שירותי התיירות הדיגיטליים, למשל, משרד התיירות הקים אתרים לשירות עצמי, דוגמת אתר מידע למטייל, ובערוצים נוספים המקובלים בקרב הקהלים הללו, בהם הלשכה הווירטואלית, שמאפשרת פנייה באמצעות ווטסאפ, פייסבוק, מייל וצ'ט.

מאמצי המשרד אינם ממוקדים רק בצרכנים אלא גם בתעשייה, שמשרות המפתח בה נתפסות על ידי בני הדורות הצעירים. אחד ממיזמי המשרד הוא הנגשת תכני לימוד בצורת קורס אינטראקטיבי ובשירות עצמי, שנגיש מכל התקן קצה. כמו כן, המשרד פועל בתחום הארגוני ומאפשר גישה מאובטחת מרחוק במגוון אמצעים – לרבות מכשירים ניידים – למייל, ליומן וגם לאפליקציות כמו CRM, ניהול משימות וכדומה.

המשרד פועל גם עבור עובדיו ברחבי העולם ומעמיד פלטפורמת ענן מוכרת של 365 לרשות השליחים בלשכות הבינלאומיות.

לסיכום, העולם הדיגיטלי של ימינו חולל תמורות רבות בתחום התיירות. משרד התיירות מתאים את עצמו לתמורות הללו, למען התיירות הישראלית.

הכותב הוא מנהל אגף מערכות מידע, דיגיטל וניו-מדיה במשרד התיירות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים