האבסורד של משרד המשפטים

אנשי המשרד החליטו להקים קו שיילחם בתופעת הגזענות ● החלטה ראויה, אבל למה קו שמבקש להילחם בדבר שקרה בעיקר במדיה החברתית לא נפתח... במדיה החברתית?

"אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק", אמר פעם איש חכם. משפט קלישאתי משהו שלצערי, אנחנו נאלצים להשתמש בו לא מעט, לא פעם בהקשר הממשלתי. מדוע אני נדרש לו בהזדמנות הזאת?

ובכן, בעקבות השבוע מלא ה-"אהבה" וה-"סובלנות" שעבר עלינו – מגילוי העובדה ששלושת החטופים שכה ייחלנו לשובם נרצחו, עבור ברצח של נער פלסטיני מזרח ירושלמי וכלה בגל הסתה מן הגרועים שהיו כאן אי פעם, משרד המשפטים החליט לפתוח "קו חם", שבו יוכלו אזרחים להתלונן על גזענות ברשתות החברתיות. אלא שהמשרד החליט לפתוח אותו… בטלפון. לא באותן רשתות חברתיות שהיוו הפלטפורמה לרעה החולה, אפילו לא באי-מייל או גם בטלפון וגם בפלטפורמה קיברנטית. רק באמצעות אמצעי התקשורת הישן והטוב. 1-700-70-60-44, למי שצריך.

שרת המשפטים, ציפי לבני, פרסמה את דבר קיומו של הקו בעמוד הפייסבוק (Facebook) שלה והוסיפה: "את הגל הזה צריך לעצור לפני שיהיה מאוחר מדי". היא צודקת. ובכלל, מדובר ביוזמה חיובית של המשרד, שלא תמגר את התופעה, אבל אולי תפחית אותה במשהו. אלא שמישהו שם לקה בחוסר מחשבה, או חוסר הבנה של העידן הדיגיטלי.

הודעתה של לבני זכתה למאות תגובות. חלק מחו על עצם הקמת הקו, אחרים שאלו האם ניתן יהיה להתלונן בו גם על הסתות של ערבים נגד יהודים, והיו כמה גולשים נבונים וזריזים ש-"עלו על זה" בעצמם והעבירו ביקורת על כך שבמשרד המשפטים לא משתמשים במדיה הקיברנטית כדי להילחם במשהו שמתקיים בעיקר… במדיה הקיברנטית. "כל הכבוד!", כתב שרון יגרמן. "היה אפילו יעיל יותר אילו משרד המשפטים היה פותח עמוד פייסבוק שאליו ניתן לשלוח קישור לעמודים מסיתים, וכך להגיע ישירות לעלובי הנפש". "אולי כדאי שפניות שקשורות ברשתות החברתיות לא יהיו דרך הטלפון, אלא למשל… בעמודים ברשתות החברתיות?", תהה יונתן ילון.

ההודעה של שרת המשפטים, ציפי לבני

אני תוהה מה הביא להחלטה החלמאית הזאת. למשרד המשפטים הרי יש אתר שיש בו שירותים שונים, קיימים בממשלה אנשי מיחשוב טובים, ולא קשה לפתוח דף בפייסבוק. כמה צעדים פשוטים והוא באוויר, וכמה צעדים פשוטים נוספים והוא חשוף לאלפי גולשים. פרסום הדף בדפי הפייסבוק של פוליטיקאים לא גזעניים, כמו לבני בעצמה, למשל.

לא בטוח שבמשרד המשפטים מתוחכמים עד כדי כך, אבל ייתכן שהסיבה לאי פתיחת הדף היא חשש שישתלטו עליו גזענים. כאן אעיר שתי הערות: האחת, גם לקו טלפוני יכולים אזרחים להתקשר ולהתחיל לקלל (אלא שאז מי שישמע אותם יהיה רק המוקדן). הערה שנייה, כמו שכדי לתפעל את הקו צריך את אותו המוקדן, יכול לשבת בן אדם על דף הפייסבוק החדש ולמחוק בזמן אמת הודעות נאצה. זה לא "עולה" הרבה – רק משכורת של כמה עובדים, לכל היותר.

יכול להיות שבמשרד המשפטים פשוט לא חשבו קצת קדימה. אולי אפילו הקו הזה קיים ממילא, לצרכים אחרים, ופשוט "השמישו" אותו גם לצורך הזה. אז הנה, אנשים יקרים במשרד המשפטים, הגולשים ואני חשבנו בשבילכם. טוב יהיה אם תרימו את הכפפה ותתאימו את עצמכם לעידן החדש. את קו הטלפון אתם יכולים להשאיר לטובת אלה שאין להם פייסבוק, או אינטרנט בכלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים