מטרו-IT

תשכחו מרכבת תחתית או רכבת קלה, והכירו את המטרונית - הפתרון לבעיות התחבורה של כולנו ● המדובר במערכת הסעה ציבורית מיוחדת, שהקמתה מתחילה בימים אלה בחיפה ● על המשמעויות המיחשוביות של הפרויקט המסקרן, והאם הוא יגרום למשרד התחבורה להקים סוף-סוף מערך כרטוס חכם אחיד ● נסיעה טובה

אחרי שסיימנו להשתעשע בחלומות הרכבת הקלה, שהייתה אמורה לחלץ אותנו מהפקקים האינסופיים שבגוש דן והמרכז, משרד התחבורה שם את יהבו כעת על רעיון חדש-ישן: מטרונית, או BRT בשפה המקצועית. המדובר במערכת הסעה ציבורית המיועדת למטרופולין, ובניגוד לרכבת, שנוסעת על קרונות, הרי שהמטרונית היא למעשה אוטובוס משודרג: כלי רכב ציבורי בעל קיבולת נוסעים גדולה, נמוך רצפה, בעל עיצוב הדומה לרכבת קלה, הנוסע על גלגלים מיוחדים במשטחים שיועדו לכך מראש.

תפעול המטרונית מבוסס רבות על מערכות מידע ומיחשוב. שם המשחק הוא תפעול חכם ויעיל, על בסיס תהליכים ממוחשבים, אינטגרציה בין מפעילים ונותני שירותים, שאמורים לספק שירות מהיר ויעיל לנוסעים. אלו לא אמורים כלל לראות נהג או כרטיסן בכניסה למטרונית. את התשלום הם יבצעו מחוץ למטרונית, בתחנות הכרטוס החכמות, בדלפקי שירות וכמובן דרך האינטרנט. המדובר במערכת הסעה כמעט וירטואלית, למעט האוטובוסים עצמם והנוסעים.

פרויקט הדגל הראשון של המטרונית נחנך לפני שבועיים ברוב פאר והדר בחיפה. העיר הצפונית, בעלת בעיות תחבורה מהקשות בישראל, תהיה כנראה הראשונה בארץ שתפעיל קווי תחבורה באמצעות מטרונית בשלושה קווי שירות מהקריות. הפרויקט בחיפה מופעל באמצעות חברת יפה נוף, חברה בת עירונית של עיריית חיפה.

קובי מגמי, מנהל הפרויקט מטעם יפה נוף, אמר לאנשים ומחשבים, כי במטרונית פועלות שש מערכות טכנולוגיות שונות: מערכת כירטוס חכמה – שתשולב עם מפעילי התחבורה הציבורית, מערכת לספירת נוסעים מבוססת טלוויזיה במעגל סגור, מערכת ניהול ציי רכב, מערכת לניהול המידע על שירותי המטרונית, מערכת שמשדרת לבקרת רמזורים מיוחדת שתנתב את התנועה עבור המטרונית כדי שלא תעמוד בפקקים, ומערכת אכיפה אוטומטית למניעת כניסת כלי רכב לנתיבי התחבורה הציבורית.

הנסיעה הראשונה של המטרונית בחיפה – ב-2011

בעוד כחודש ייצא מכרז כללי לבחירת המפעיל של המטרונית בחיפה, שישלב גם גורמים בחו"ל המתמחים בהפעלת מערכות תחבורה כאלו בעולם. לעומת זאת, כשזה מגיע למערכות המידע והמיחשוב, אין ספק שאלו יוטמעו בשיתוף גורמים מקומיים. מגמי מעריך, כי סך כל ההשקעה ב-ICT בפרויקט המטרונית בחיפה יסתכם בעשרות מיליוני שקלים, לא כולל עלויות תפעול ותחזוקה שוטפים. חלק מהמערכות יוקמו במסגרת ארצית, כמו מערך הכרטוס המשותף – זה שמשרד התחבורה עומל עליו כבר שנים ולא מצליח לגרום למפעילים הקיימים להסכים ביניהם על שיטת החיוב ואופן העברת הכספים. מערכות המידע לנוסעים יהיו חלק מפורטל תחבורה שעומד לקום בממשל זמין עד ינואר 2010, וישמש כמוקד מידע מקוון לנוסעים, שיתבסס על מידע שיוזן ממערכות המטרונית עצמה. כך יוכל הציבור לקבל תשובות לשאלות המתייחסות לשירותי כל המפעילים, כמו כיצד מגיעים מנקודה א' לנקודה ב'.

ניתוב תנועה המטרונית ייעשה מחדר בקרה מרכזי שבו יהיו מערכות שו"ב שישמשו את כל מנהלי התנועה של כל חברות האוטובוסים, שכן למערכת המטרונית תחובר מערכת הזנה של כל קווי התחבורה הציבורית האחרת שמגיעה מכל אזור חיפה והצפון. בנוסף, יופעלו כל מערכות הבקרה האוטומטיות, שהן חלק מהצד ההנדסי-לוגיסטי של הפרויקט.

בשבוע שעבר נחנכו הנתיבים המיוחדים של המטרונית בחיפה וכעת שוקדים על פרסום המכרז הכולל לבחירת המפעיל. אם וכאשר ייבחר המפעיל, הוא יצטרך כאמור לשתף פעולה עם חברות מקומיות שיש להן ניסיון במערכות מיחשוב ומידע בתחבורה הציבורית ובפרויקטים גדולים. בין החברות שעשויות להתעניין במכרז: טרנסוואי – שמייצגת יצרן גדול של כרטוס חכם בתחבורה ציבורית, מלם-תים – המייצגת את ERG, שמיושם בחברת דן, שימקוטק – המייצגת את ACS שחברה לרכבת ישראל ואמנת, וחברת THALES – שככול הידוע אין לה נציגות ישראלית, אולם היא מעורבת בפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב.

תאריך היעד לנסיעת המטרונית הראשונה בחיפה הוא 2011. אין ספק שהפרויקט ישמש מודל לערים אחרות, ויכול להיות שיצליח לעשות את הבלתי אפשרי, ויגרום למשרד התחבורה וגורמי התחבורה להפעיל מערכת כרטוס משותפת, שתהפוך באמת את הנסיעה בתחבורה הציבורית לחוויה – כדאית וגם מועדפת.

בוועידת eGov 2009 של אנשים ומחשבים, שתתקיים ב-15 בספטמבר במרכז הכנסים אווניו, יתקיים גם הפעם מסלול מיוחד למפעילי התחבורה הציבורית בישראל, בראשותו של ויקטור אררה – יועץ מיחשוב בכיר. במסלול ישתתף גם קובי מגמי מיפה נוף ויוצגו בו עיקרי תוכנית של המטרונית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים