המהפכה שתקטין את המזומנים בארנק שלנו

החלטת הממשלה להילחם בהון השחור יכולה לקדם את השימוש בטכנולוגיות שמאפשרות תשלום ללא מזומנים ● כך אפשר להרוג שתי ציפורים במכה אחת: לייתר את הצורך לסחוב שטרות ומטבעות, ולהגדיל את ההון המדווח

ארנק רגיל? זה כבר כמעט לא אקטואלי. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

הממשלה קיבלה לא מכבר החלטה עקרונית לצמצם את השימוש במזומן במערך התשלומים של ישראל, במטרה להילחם בהון השחור. בעקבות ההחלטה הוקם צוות בראשותו של הראל לוקר, מנכ"ל ראש הממשלה, שאמור לגבש מתווה למדיניות התשלומים במשק.

מחקר שעשתה ויזה (Visa) אירופה, שהוצג בפני הממשלה, העלה ש-21% מהתוצר הגולמי בישראל לא מדווח, מה שמביא להערכות שהיקף השוק השחור בישראל הוא 171 מיליארד דולרים. המאבק אותו מבקשת הממשלה לנהל בתופעה זו כולל עידוד מעבר לשיטות שונות של תשלומים ללא מזומנים.

ההחלטה לא מצאה חן בעיני כמה ארגונים חברתיים והם פתחו קבוצת מחאה נגדה בפייסבוק (Facebook). טענתם היא, כי ההנחיות שהממשלה עומדת להוציא יפגעו בשכבות החלשות ובמגזרים שונים בישראל שאין להם חשבונות אשראי, מסיבות כאלה ואחרות.

אפשר להניח שאלה שטוענים כך לא מודעים ולא מכירים את הטכנולוגיות החדשות, שצצות חדשות לבקרים ומאפשרות לכל אזרח לבצע קניות כמעט בכל מקום מבלי לסחוב מזומנים.

התשלומים בשיטות החלופיות המקובלות מבוצעים באמצעות כרטיסי אשראי חכמים, שלא מצריכים כמעט מגע עם עמדות סליקה פיזיות, או באמצעות הסלולר, בין היתר על ידי שיטת ה-NFC. שני אמצעי התשלום הללו נכנסים לישראל לאט. הישראלים די שמרנים בכל מה שקשור לאמצעי התשלום ובכלל, לא אוהבים שהממשלה נכנסת להם לארנק. אלא שהטכנולוגיה מתקדמת במהירות ובתוך זמן קצר לרבים מאיתנו לא תהיה ברירה כי אם לוותר על המזומן.

אחד הפרויקטים הגדולים אותם קידמה ויזה אירופה בתחום בישראל הוא שיתוף הפעולה בין לאומי קארד לפלאפון, במסגרתו הושקה טכנולוגיית אלחוט שמאפשרת העברת תקשורת בטווחים קצרים. שיתוף פעולה זה מאפשר ללקוחות שתי החברות לקבל מדבקת NFC, שמאפשרת תקשורת מהירה ומוצפנת, ומודבקת על גבי הסמארטפון שלהם.

בנוסף, יש אפליקציה של ארנק אלקטרוני, שמסונכרנת עם כרטיסי האשראי. נכון ל-2012 הותקנו ברחבי העולם יותר מ-144 מיליון שבבי NFC. כרגע עסוקים כל הגורמים הרלוונטיים בחינוך השוק והחדרת הנושא לתודעתם של הצרכנים ושל מנהלי רשתות השיווק והקמעונאים למיניהם

בין השותפות לחינוך השוק נמצאת המתחרה הגדולה של ויזה, מאסטר קארד (Master Card). בכנס שערכה החברה בשבוע שעבר בניו-יורק היא הציגה מספר שיטות שמאפשרות לוותר על המזומן מבלי לפגוע בכיס שלנו ומבלי לבקש טובות מאף אחד. בין הדברים שהוצגו בו כלולים התקני מיחשוב לבישים – אלה משמשים כאמצעי לביצוע רכישות, והם עשויים לשנות את האופן שבו צרכנים עורכים קניות ומשלמים עבור פריטים, כמו גם את הדרך שבה המוכרים יוצרים קשר עם לקוחותיהם.

עוד הוצג בכנס פתרון מלא של ארנק דיגיטלי, שמפשט את חוויית הקניות עבור הצרכנים, באמצעות שמירת כתובת המשלוח, מידע אישי ומידע אודות הכרטיס. המטרה בכך היא להפוך את הקנייה הדיגיטלית לקלה בהרבה.

לא נעדרה גם אפליקציית QkR, שמשתמשת באופנים שונים שמספקים לצרכנים דרכי תשלום נוחות. זאת ועוד, בעתיד, כאשר תלכו לצפות במשחק כדורגל,  תוכלו להזמין מזון ושתייה ישירות מהמושב שלכם, באמצעות הסלולר ואפליקציית QKR. שלא לדבר על כך שהורים יוכלו לשלוט על הוצאות הזאטוטים שלהם בעת שהם יוצאים לבלות, על ידי כך שיוכלו לשלם מראש עבור המזון וההפתעות שהם קונים לעצמם, בבית הספר או בכל מקום אחר. כל זה מגיע בנוסף לדברים שכבר כיום מתחילים לראות: קופונים דיגיטליים, כרטיסי מועדון חכמים ואפילו כרטיס שמאפשר לכם לטעון את כרטיסי האשראי שלכם במטבע מקומי מרגע שנחתתם בכל מקום בעולם שבו מכבדים מאסטר קארד.

נגענו בדברים על קצה המזלג. השורה התחתונה: העולם כולו הולך להיפרד מארנק המזומנים שלו. המאבק של ממשלת ישראל בהון השחור יכול לסייע בקידום הכנסת הטכנולוגיות הללו לשימוש – הן אצל צרכני הקצה, בעלי הטלפונים החכמים, והן אצל מנהלי רשתות הקמעונות.

מתעניינים בתשלומים אלקטרוניים מבוססי מובייל? הירשמו לכנס mPay של אנשים ומחשבים

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ישראל פטשניק

    במקום להתמודד עם ההון שחור באמצעות הגברת האכיפה על מעלימי המס, מנסים באנמצעות טכנולוגיה להצר את צעדי רוב האנשים התמימים. אם למשל היו מחייבים קופות רושמות גם בשווקים זה היה יותר יעיל. אם היו מגבירים את תהליכי דווח המס. אם היו מתגברים את היחידות שעוסקות בגביה ואכיפת הגביה זה היה יותר יעיל וגם יותר אפקטיבי (תוצאות מיידיות). אפשר ללמוד קצת מארה"ב. במקום זה מתנפליםעל האזרחים

אירועים קרובים