סנאטורים אמריקנים קוראים לחקור את התפקיד שמילאה נט-אפ במעקב אחר האינטרנט בסוריה

מלבד ענקית האחסון קראו חברים בבית הנבחרים האמריקני לחקור גם את חברת בלו קואוט, שהטכנולוגיה שלה מסייעת לסנן אתרי אינטרנט בסוריה ● הפרויקט הסורי למעקב באינטרנט משמש ליירוט ולקיטלוג של כל הודעת דואר אלקטרוני ששולחים או מקבלים אזרחי המדינה והמערכת הותקנה בפיקוח המודיעין של סוריה ● שווי החוזים של נט-אפ עם הממשל האמריקני בעשור האחרון עמד על 111 מיליון דולרים ● נט-אפ בתגובה: מחוייבת לכל התקנות וחוקי המסחר ● בלו-קואוט מסרה, כי מוצריה הגיעו לסוריה באופן בלתי חוקי

חברים בבית הנבחרים האמריקני קראו לחקור את התפקיד שמילאה נט-אפ (NetApp) במערכת שהוקמה השנה בסוריה, למעקב אחר התעבורה האינטרנט, במסגרת המאמצים לדיכוי המתנגדים למשטר, כך דיווח בסוף השבוע הביזנסוויק (Businessweek) האמריקני.

הסנאטור הרפובליקני מאילינוי מארק קירק, והסנטור הדמוקרט מפנסילבניה, רוברט קייסי, שיגרו בשבוע שעבר איגרת למשרדי החוץ והסחר של הממשל, בדרישה לחקור שתי חברות אמריקניות שהטכנולוגיה שלהן מילאה תפקיד "בניטור הפעילות של אזרחים סורים", כפי שנכתב באיגרת. אחת החברות המוזכרות במכתב היא נט-אפ, והתפקיד שמילאה הטכנולוגיה שלה במערכת הצנזורה של סוריה תואר בכתבה של סוכנות הידיעות בלומברג (Bloomberg). במכתבם קוראים הסנאטורים להשעות את כל קשרי העבודה של הממשל עם נט-אפ, בכפוף לתוצאות החקירה.

ג'יימס מק'גוורן, חבר נוסף בבית הנבחרים האמריקני, דמוקרט ממסצ'וסטס ויו"ר משותף של הוועדה לזכויות אדם בבית הנבחרים, מסר כי בעקבות הפרשה הוא הורה לאנשיו לעקוב אחר החקירה שינהלו סוכנויות הממשל ולוודא שהסנקציות שעליהן הכריזה ארצות הברית כנגד סוריה – נאכפות. "לא יעלה על הדעת שטכנולוגיה של חברה מארצות הברית תסייע לשלטונות סוריה לעקוב אחר אזרחים שוחרי שלום", אמר מק'גוורן.

הפרויקט הסורי למעקב באינטרנט, שאותו ניהלה החברה האיטלקית Area SpA, משמש ליירוט ולקיטלוג של כל הודעת דואר אלקטרוני ששולחים או מקבלים אזרחי המדינה. המערכת הותקנה בפיקוח המודיעין של סוריה, דיווחה בלומברג, אשר נסמכת על "מקור יודע דבר" וכן על תרשימים ומסמכים שהשיגו כתבי הסוכנות.

"אנו חוששים שגופים אמריקניים, או גופים שקשורים לארצות הברית, מסייעים לשלטונות סוריה לדכא את המורדים", אמר קירק בראיון. הסנטורים קראו לחקור גם את מעורבותה של בלו קואוט (Blue Coat Systems), שהטכנולוגיה שלה מסייעת לסנן אתרי אינטרנט בסוריה. את המעורבות של בלו קואוט חשפו אנשי Telecomix, ארגון שפועל ברשת.

עם זאת, נראה כי המערכת למעקב אחר הדואר האלקטרוני ונתיבי הגלישה, היא פולשנית יותר ממערכת הצנזורה, והיא כוללת ציוד חומרה של נט-אפ וכן תוכנה לשמירה של הודעות דואר אלקטרוני בארכיון ואחזורן. מהתרשימים שנחשפו עולה כי ציוד החומרה של נט-אפ שהותקן במסגרת הפרויקט, כולל ארכיון בנפח של 4 פטה-בייטים לשמירה של הודעות דואר אלקטרוני ונתונים נוספים – נפח הגבוה פי 15 מהנפח הכולל של ספריית הקונגרס בארצות הברית, למשל, או נפח מספיק לשמירת יותר ממיליארד עותקים דיגיטליים של יצירתו האפית של לב טולסטוי, "מלחמה ושלום".

לנט-אפ יש יותר מ-10,000 עובדים, שווי שוק של 15 מיליארד דולרים, ושווי החוזים שלה עם הממשל האמריקני בעשור האחרון עמד על 111 מיליון דולרים.

נט-אפ מסרה בתגובה, כי היא מחוייבת לכל התקנות וחוקי המסחר. ג'ודי באומן, מנהלת בכירה לתקשורת בחברה מסרה, כי "אנו מחוייבים ונחושים לגלות את האמת לפרטיה במקרה זה. הודענו לממשל האמריקני על נכונותנו לסייע בכל מאמץ ש נידרש לו".

בלו-קואוט מסרה באתר שלה, כי מוצריה הגיעו לסוריה באופן בלתי חוקי וכי "אנו חוקרים באופן פנימי את פרטי המקרה". החברה סירבה להגיב על קריאתם של הסנאטורים.

מסמכים שהגיעו לתקשורת האמריקנית הצביעו כי בידי רשות לניירות ערך בארה"ב, ה-SEC, יש מסמכים המעידים שמפיציה של נט-אפ פעלו בסוריה, סודאן ואיראן, וענקית האחסון נשאלה בנושא, לצד תשאול על קשריה המסחריים בקובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים