"מאות אלפי נתונים ברשות המיסים שגויים; ידי ימין ושמאל לא מתואמות"
כך קבע מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדו"ח שנתי בנושאי כלכלה וחינוך, שחושף כשלים חמורים במערכות המידע ובניהול הנתונים ברשות, בפרק הדן במיסוי מקרקעין ותשתית המידע על נדל"ן בישראל
מערכות המידע של רשות המיסים אינן עונות על מכלול הצרכים החשבונאיים. יוקר הדיור בישראל זקוק לטיפול משמעותי, הדורש מידע עדכני וזמין על הנדל"ן בישראל – אבל לא זה המצב. מאות אלפי נתונים המוזנים למאגר המידע של רשות המיסים – שגויים… יד ימין לא מתואמת עם יד שמאל – לציבור מוצגים שני מאגרי מידע בשני אתרים ממשלתיים, עם תוצאות שונות משמעותית, מה שעלול להכשיל את הציבור בבואו לקבל החלטות על בסיס המידע; כך קבע מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה, שפרסם היום (ג') דו"ח שנתי בנושאי כלכלה וחינוך.
בפרק הדן במיסוי מקרקעין ותשתית המידע על נדל"ן בישראל, כותב המבקר כי "מערכות המידע של רשות המיסים אינן עונות, בחלקן, על מכלול הצרכים החשבונאיים, קיים קושי בהפרדת הנתונים לשם הצגה חשבונאית נאותה… גם לרשות המיסים אין מידע בדבר התפלגות החוב בין סוגי החובות השונים… היעדר התאמה בין החובות המוצגים בדו"חות השונים מעלה תהיה על נכונות הנתונים". המבקר הוסיף כי "אין לרשות המיסים אומדן לסכום החובות שלא נגבו או להחזרים שלא שולמו. בתחילת 2023 החלה שע"ם שברשות המיסים לפתח תוכנה שתבצע את התיקון באופן אוטומטי, אך פיתוחה לא הושלם".
לפי המבקר, "מאז המעבר של כל מרחב ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) למערכת מקוונת חדשה לדיווח, לא דווחו כלל למיסוי מקרקעין עסקאות באותו המרחב – כי לא פותח ממשק מתאים בין ה-IT של רמ"י ל-IT של רשות המיסים… נעשה שימוש מועט במערכת להעברת מידע בין מיסוי מקרקעין, מס הכנסה ומע"מ – למרות הנחיות בנושא. זה פוגע ביכולת ההרתעה המסייעת בגביית מס ובתהליכי העבודה הפנימיים ברשות".

כי לא פותח ממשק מתאים בין ה-IT שלה ל-IT של רשות המיסים. רשות מקרקעי ישראל.
"CRM שלום, אנא המתן והמתן"
לפי המבקר, מערכת CRM הושקה ב-2021, אך "לא מספקת מענה מהיר ובמרבית המקרים גם לא מספקת מענה מקצועי דיו… לא קיים נוהל עבודה למערכת… איכות הטיפול בפניות לקויה: כרבע מהלקוחות שפנו למערכת לא קיבלו מענה מספק בפנייתם הראשונה, ונאלצו לפנות פעמים נוספות. אין בקרה איכותית ממוחשבת, או שימוש בכלי AI, המאפשרים את בחינת האיכות והמקצועיות של המענה ללקוחות… קשה למדוד ולבצע בקרה על משך הטיפול בפניות… עובדי המבקר לא נענו טלפונית".
הזנת נתונים לא סבירים
בפרק שדן במאגר נתוני נדל"ן בישראל, כתב המבקר כי "בגלל שינוי שערכה רשות המיסים באחת ממערכת הדיווח, מוצגות הודעות אזהרה כשנתונים לא סבירים מוזנים. למרות זאת, המערכת תאשר את הערך הלא-סביר, גם אם לא תוקן… ולא נערכת בקרה נוספת… הזנת נתונים לא סבירים פוגעת בעבודת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ומובילה לפגיעה במיסוי הנישומים".
"המידע הקיים בקובצי רשות המיסים לא עובר בשלמותו כשהוא מועבר למערכות חיצוניות או לאתר הרשות. קיים פער משמעותי בהיקף של מאות אלפי רשומות בין המידע הקיים באתר מידע נדל"ן של הרשות והקובץ שהועבר למרכז מיפוי ישראל (מפ"י) לבין המידע הקיים בקובץ הכרמ"ן (ר"ת – כרטסת מחירי נדל"ן). כשהנתונים מועברים מה-IT של רשות המיסים למפ"י ולאתר מידע נדל"ן של רשות המיסים, חלק מהנתונים נשמטים או מקבלים את הערך אפס: מאות אלפי רשומות מועברות באופן שגוי. המבקר לא קיבל הסבר על היקף הליקוי ומהותו, וברשות המיסים טרם הצליחו לפענח תקלה זו".
באחת השגיאות, "קיימת מגמת החמרה, מאז הפכו הדיווחים למקוונים… עסקאות רבות עדיין מדווחות לרשות באופן חסר או שגוי, אך נתוניהן מחושבים במדד מחירי הדירות ועלולים ליצור מצג שגוי של השוק".
תשתית מידע לאומית לנדל"ן
ב-2024 החלו הלמ"ס ומערך הדיגיטל הלאומי, ליצור מערכת לזיהוי נכסים, ולכל דירה זיהוי חד-חד-ערכי. "בישראל יש צורך בתשתית מידע לאומית בתחום הנכסים. האתגר המרכזי הוא היעדר מספר זיהוי לנכס והיעדר שפה משותפת בין משרדי הממשלה. המספרים המזהים אינם זהים בין הגופים השונים וגורמים לחוסר אחידות, חוסר אינטגרציה בין מערכות וקושי בהעברת מידע בין הגופים… המערכת נמצאת בשלב התחלתי ולא תחובר לכלל הממשלה".
יש פערים במידע שבשני מאגרי מידע ממשלתיים בנושא נדל"ן – "מאגר מידע נדל"ן", של רשות המיסים, ו"אתר הנדל"ן הממשלתי", של מפ"י. "בשני האתרים מתקבלות תוצאות שונות משמעותית – באופן העלול להכשיל את הציבור", נכתב בדו"ח המבקר.
"על רשות המיסים לבצע את הדרוש כדי שנתוני החובות למיסוי מקרקעין יוצגו בדו"חות הכספיים ובמערכות – באופן אמין ונאות", קבע המבקר. "עליה לשפר את השירות שניתן ללקוחות, בין היתר באמצעות שדרוג ה-IT".
"על משרד ראש הממשלה לבחון ולקבוע את זהות הגוף האחראי ליצירת תשתית מידע לאומית בתחום הנכסים, מקושרת למקורות רבים. תשתית מידע תטייב את פעילות הממשלה ותשפר את השירות לאזרחים בתחום", סיכם המבקר.
תגובת רשות המיסים
לפי רשות המיסים, "על אף השיפור שיש בנתונים, הרשות לא מקלה ראש בעניין ופועלת להפחית את מספר תיקוני השומה שהטיפול בהם מתעכב זמן רב באמצעות, בין השאר, כלים ממוחשבים. לצורך הייעול והשיפור של הטיפול בבקשות לתיקוני שומה התווסף ב-2024 טופס ממוחשב".
עוד צוין בתגובה כי "הרשות תבחן לשלב כלים למחשוב התהליך ותבחן את קידום פיתוח התוכנה לתיקון אוטומטי של שבח בשומת מס הכנסה בתוכנית העבודה ל-2026. כמו כן, היא פועלת להעלאת המודעות ולהגברת השימוש במערכת באופן שוטף".
ברשות המיסים ציינו כי "השנה פיתחנו מערכת BI שמאפשרת צפייה בכלל הפניות ובמענה שניתן. אנחנו שוקלים פיתוח רובוטים שיבחנו את התשובות הניתנות במערכת, כדי לערוך בקרת איכות על הפניות ושיפור המענה לציבור. עוד אנחנו בוחנים הוספה של כלי AI חדשים".











נותן לך אתגר - תמצא משהו שכן עובד תחת "הנהגתו" של המפקיר
מבקר יקר יש לי 2 שאלות. 1. האם מצאת איזה אגף שכן מתפקד כראוי? 2. האם אתה דואג לטיפול ותיקון מידי ועוקב כדי שאכן נערך התיקון??
אתה מתבלבל. המבקר שם דו"ח ביקורת. , המנהל המבוקר הוא האחראי לתקן הליקויים ולדווח למנכל שלא יחתוך לו את הראש