יוטיוב: 100 מיליארד ד' שולמו ליוצרים בארבע השנים האחרונות

הפלטפורמה קיימה את אירוע Made on YouTube השנתי, בו בישרה על ההון ששילמה ליוטיוברים, וחשפה חידושים שצפויים לעצב את עתיד התוכן מבוסס הסרטונים ● כיצד עובד מודל חלוקת ההכנסות ותוכנית השותפים של החברה?

שילמה הון ליוצרי התוכן. יוטיוב.

יוטיוב, הנמצאת בבבעלות גוגל, הכריזה באחרונה כי שילמה סכום חסר תקדים של למעלה מ-100 מיליארד דולר ליוצרי תוכן, אמנים וחברות מדיה ברחבי העולם בארבע השנים האחרונות. ההכרזה המרשימה נמסרה במסגרת אירוע Made on YouTube השנתי של החברה, ומשקפת את התרחבותה המתמדת של "כלכלת היוצרים" שאותה החברה הניעה ועדיין מניעה.

הרעיון המהפכני של יוטיוב החל בשנת 2007, כאשר הפלטפורמה הציעה לראשונה ליוצרים ליהנות מחלק מסוים מהערך שהם מייצרים. מודל חלוקת ההכנסות המסוים של יוטיוב – שהוא נדיב במיוחד וככזה נשאר ללא תחרות גם כעשרים שנה לאחר שיצא לדרכו – מאפשר ליוצרים להפוך את עצם פועלם כיוטיוברים לעסק שמניב להם הכנסות.

יוהאנה ווּליץ', מנהלת המוצר הראשית של יוטיוב, ציינה בפוסט שפורסם בבלוג החברה כי: "לפני עשרים שנה, יוטיוב הושקה עם הרעיון שלכל אחד צריכה להיות ההזדמנות ליצור ולמצוא במה גלובלית". היא הוסיפה כי "כל אחד עם רעיון – בין אם מדובר ביחיד, באמן, בסטודיו או במותג – יכול להפוך ליוצר כאן. ואנחנו עוזרים להם להפוך את הרעיון שלהם לעסק".

כיצד פועל מודל התשלום של יוטיוב?

מודל התשלום המרכזי של פלטפורמת הזרמת התוכן מבוסס על 'תוכנית השותפים של יוטיוב' (YouTube Partner Program – YPP). במסגרת תוכנית זו, יוטיוב חולקת יותר ממחצית מהכנסותיה מפרסום וממינויים ישירות עם יוצריה. באופן ספציפי, 55% מההכנסות מפרסומות המופיעות בסרטונים ומהכנסות ממינויי פרימיום של יוטיוב עוברים ישירות ליוצרים, לאמנים ולחברות המדיה. יתר ההכנסות (45%) מושקעת בחזרה בשירות, במטרה להבטיח כלים איכותיים ליצירה, הפצה ומונטיזציה עבור היוצרים.

כדי להצטרף לתוכנית השותפים ולהתחיל להרוויח, יוצרים צריכים לעמוד בכמה קריטריונים: הם נדרשים להגיע ל-500 מנויים על מנת להיות זכאים להגיש בקשה לתוכנית. לאחר קבלתם לתוכנית ובהגיעם ל-1,000 מנויים, נפתחת בפניהם האפשרות להרוויח מהכנסות מפרסום וגם ממינויי יוטיוב פרימיום. 

מעבר לכך, יוטיוב מציעה שמונה דרכים נוספות שבהן יוצרים יכולים להפיק הכנסה, כולל פיצ'רים כמו Superchat, Superthanks, Gifts ו-Super Stickers שיתופי פעולה עם מותגים (BrandConnect), כרטיסים לאירועים, חברות בערוץ (Channel Memberships) ו-YouTube Shopping.

לפי יוטיוב, המודל הזה הוליד מערכת אקולוגית משגשגת של למעלה משלושה מיליון אנשים, המרוויחים כסף באמצעות הפלטפוורמה. נתונים פנימיים של יוטיוב לשנת 2024 מראים כי למעלה מ-50% מערוצי תוכנית השותפים שהרוויחו סכומים של חמש ספרות ומעלה (בדולרים) הפיקו הכנסות גם ממקורות שאינם פרסומות ומ-YouTube Premium.

"לא יצרנו רק פלטפורמה. בנינו כלכלה"

מנכ"ל יוטיוב, ניל מוהאן, הדגיש את החזון של השירות ואמר: "לא יצרנו רק פלטפורמה. בנינו כלכלה".

מוהאן הוסיף והתייחס לנושא הבינה המלאכותית, שמשבשת את העולם כיום, ואמר שה-AI היא "האבולוציה הבאה של הכלים הללו – שנועדו להעצים יצירתיות וסיפור סיפורים אנושיים". אלא שהוא הוסיף ואמר, כמו כדי להרגיע חששות מפני הטכנולוגיה החדשינית, "אל תטעו – שום אולפן, רשת, חברת טכנולוגיה או כלי בינה מלאכותית לא יחזיקו בעתיד הבידור. הכוח הזה שייך לכם – היוצרים".

יצוין כי ההכרזה על התשלומים הגבוהים מגיעה על רקע עלייה בהוצאות הפרסום ביוטיוב, כאשר הכנסות הפרסום הכוללות של הפלטפורמה טיפסו ב-15% בשנת 2024 והגיעו ל-36.1 מיליארד דולר. 

הדיווח על ההון ששולם ליוצרים שימש גם כסוג של מענה לתלונות מצד יוצרים מסוימים על תנודות במספר הצפיות ובשיעורי הפרסום שלטענתם חוו בחודשים האחרונים.

באירוע Made on YouTube נחשפו גם חידושים רבים שנועדו לתמוך ביוצרים, כולל כלים מבוססי בינה מלאכותית – כמו שילוב של Google DeepMind's Veo 3 Fast ב-YouTube Shorts ליצירת רקעים וקליפים עם סאונד; כלי Edit with AI, המסייע להפיכת חומר גלם לטיוטה ראשונית; וכלי Speech to Song, שמאפשר להפוך דיאלוגים לפסי קול עבור סרטוני שורטס. בנוסף, יוטיוב עדכנה כי היא משדרגת את יכולות התוכן החי, אשר לדבריה מושך למעלה מ-30% מהצופים היומיים המחוברים לפלטפורמה, ושהיא גם מרחיבה את הכלים עבור פודקאסטים ושיתופי פעולה עם מותגים. עוד הוצג באירוע כלי חדש לזיהוי דמיון (Likeness detection tool) המאפשר ליוצרים בתוכנית השותפים לזהות ולנהל סרטונים שנוצרו באמצעות AI, המשתמשים בדמותם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים