סבב גיוס ענק מעלה את שוויה של פרפלקסיטי AI ל-14 מיליארד ד'

החברה ה"לוהטת" נמצאת במשא ומתן מתקדם לגיוס משמעותי בסך 500 מיליון דולר, בעודה מפתחת דפדפן חדש ומנועי חיפוש ייחודיים ● הגיוס מקרב הנפקה אפשרית של חברת ה-AI, אשר מתיימרת לאתגר בעיקר את גוגל

תשלם יותר למו"לים ולעיתונאים. פרפלקסיטי.

פרפלקסיטי (Perplexity AI) – אשר נחשבת כיום כאחת מחברות הבינה המלאכותית המבטיחות ביותר שיכולה לשבש את תחום חיפוש המידע באינטרנט – נמצאת במשא ומתן מתקדם לסגירת סבב גיוס בהיקף של 500 מיליון דולר, כך לפי דיווחים אחרונים במדיה העולמית. סבב זה צפוי להקפיץ את שווי החברה, שהוקמה רק בשנת 2022, ל-14 מיליארד דולר.

את סבב הגיוס הנוכחי מובילה ככל הנראה חברת ההון סיכון Accel. השווי החדש מייצג עלייה דרמטית של 56% משוויה בדצמבר אשתקד, אז הוערכה "רק" ב-9 מיליארד דולר.

הצמיחה של החברה הייתה יוצאת דופן, כשהיא עלתה משווי של כמיליארד דולר באפריל 2024, ל-3 מיליארד דולר באמצע 2024, הגיעה כאמור ל-9 מיליארד ד' בסוף 2024, וכעת עשויה לנסוק כבר לשווי של 14 מיליארד דולר. המשא ומתן הנוכחי משקף יעד מתוקן מיעדים קודמים בתחילת השנה, כשבמרץ האחרון דווח כי פרפלקסיטי שאפה לגייס בין 500 מיליון למיליארד דולר, לפי שווי של 18 מיליארד דולר. כעת מקורות המקורבים למצב מצביעים על כך שהסבב הנוכחי מכוון אל הצד הנמוך של יעדי הגיוס הראשוניים.

נכון לתחילת 2025, פרפלקסיטי מייצרת הכנסה שנתית חוזרת (ARR) של קצת פחות מ-100 מיליון דולר, מה שמצביע על צמיחה משמעותית לעומת 50 מיליון הדולר שעליהם דווח באוקטובר 2024.

התמחות "גולגלית" ויומרות בתחום ה-AI

פרפלקסיטי AI הוקמה על ידי ארבעה מהנדסים: ארווינד סריניבס (המנכ"ל), דניס יארטס (ה-CTO), ג'וני הו (סמנכ"ל האסטרטגיה) ואנדי קונווינסקי. החברה – שהמטה שלה בסן פרנסיסקו ומעסיקה כיום כ-100 עובדים – ביססה את עצמה במהירות בתעשיית מנועי החיפוש. פרפלקסיטי לא מסתירה את העובדה שהמטרה המרכזית שלה היא לשבור את הדומיננטיות רבת השנים של גוגל בתחום החיפוש באינטרנט.

פרפלקסיטי ידועה בכלי החיפוש מבוססי הבינה המלאכותית שלה, אשר במקום להציג רק קישורים, דוחסים מידע לסיכומים ברורים ושיחתיים, עם ציטוטים ממקורות המידע המקוריים. החברה משתמשת בתשתית Microsoft Azure וב-Microsoft Bing לשם איסוף מקורות האינטרנט, והפלטפורמה שלה מכונה "מנוע התשובות השיחתי הראשון בעולם בפונקציונליות מלאה".

הגרסה החינמית עושה שימוש במודל השפה הגדול GPT-3.5 של OpenAI, בעוד שמינוי ה-Pro בתשלום  המוצע למשתמשים מספק גישה למודלי AI משופרים ותכונות נוספות, כולל מודלים משפחת OpenAI (בהם OpenAI o3-mini, GPT-4o ו-GPT-4.5), אל Claude 3.7 Sonnet, ל-Gemini Flash 2.0, ואף ל-Llama 3 ול-Deepseek R1.

ההתרחבות, האתגרים והאם הנפקה תתרחש מוקדם מהצפוי?

למרות שמנכ"ל פרפלקסיטי, סריניבס, טוען כי הנפקה ציבורית (IPO) לא תתרחש לפני 2028, סימנים מהשוק מרמזים על לוח זמנים מוקדם יותר – אולי כבר בשנה הבאה או ב-2027. הצמיחה המהירה, עניין המשקיעים, והמסחר הפעיל במניות משניות תומכים בהשערה זו. בנוסף, לפי הדיווחים, החברה צפויה לחצות את רף ההכנסה של 250 מיליון דולר, הדרוש להנפקה טכנולוגית גדולה, עד סוף 2026.

עם מתחרות כמו OpenAI ואנת'רופיק (Anthropic) השוקלות הנפקות, לפרפלקסיטי יש אינטרס למנף את המומנטום ולספק נזילות למשקיעים מוקדמים.

כך או כך בינתיים פרפלקסיטי מרחיבה את פעילותה מעבר למנוע החיפוש. בינואר 2025 הושק Perplexity Assistant – כלי AI למובייל המבצע משימות חוצות אפליקציות. החברה גם נכנסה לתחום כלי המפתחים, עם Sonar – API לאינטגרציית חיפוש חכם. בנוסף, היא מפתחת דפדפן מבוסס AI בשם Comet, עם יכולות חיפוש אוטונומיות, שמיועד לשם תחרות מול עוד "ממלכות" של גוגל, בהן דפדפן כרום (Chrome) הפופולרי ותחום הפרסום, כשפרפלקסיטי עובדת גם על שיפור פרופילי משתמשים לצרכים פרסומיים. השקות נוספות כוללות את Pages ליצירת תוכן אינטרנטי, מרכז קניות מבוסס AI, ותכונות פיננסיות חדשות. ום לא די בכך, דיווחים מצביעים על כך שאפל עשויה לשלב את פרפלקסיטי כאופציית חיפוש בדפדפן ספארי (Safari) שלה.

בנוסף, בשלהיי אפריל הודיעה החברה כי צ'טבוט ה-AI שלה יותקן מראש בכל הטלפונים החדשים של מוטורולה.

לצד ההתרחבות, פרפלקסיטי מתמודדת עם אתגרים: מלבד התחרות הישירה והלא פשוטה מול ענקיות כמו גוגל ו-OpenAI היא גם נמצאת בעיצמן של תביעות זכויות יוצרים שספגה מ-דאו ג'ונס ומהניו יורק פוסט, וכן עם תביעה נוספת על סימן מסחרי מצד חברה קטנה בשם PSS. החברה, כך מדווח, מנסה להתמודד עם הלחצים באמצעות יוזמות לשיתוף הכנסות עם מו"לים.

ניכר כי פרפלקסיטי נמצאת בצומת קריטי. החדשנות, הצמיחה והעניין מהמשקיעים מציבים אותה כמועמדת להובלת גל הנפקות של חברות AI-נייטיב. הצלחתה העתידית, כך מסתמן, תלויה ביכולתה לנצל את המומנטום ולנווט בין אתגרים תחרותיים ומשפטיים – מה שעשוי לשנות את פני תחום החיפוש הנשלט כיום עדיין במתכונתו הוותיקה בידי ענקיות הטק, בעיקר גוגל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים