פרידה מסקייפ

סקייפ הוא עוד שירות שחברה קנתה – והמיתה אותו

אלא שבניגוד לחברות אחרות, מיקרוסופט לא קנתה את סקייפ במטרה להביא אותה לקץ דרכה ● מה שגרם לה להחליט להיפטר מהשירות המיתולוגי הוא ההצלחה המטאורית של טימס ודומותיה ● צבי קצבורג נפרד

היו שלום, סקייפ.

22 שנה עברו מאז שחברה קטנה מלוקסמבורג השיקה מוצר מהפכני בשם סקייפ (Skype). היום (ב'), ממש היום, הוא עומד להיסגר. זה קורה בגיל די צעיר, אפילו במונחים של האינטרנט: שירות המסרים המיידיים ICQ "הלך לעולמו" בשנה שעברה בגיל 30.

סקייפ היה הפתרון הראשון שהציע לבצע שיחות קוליות באמצעות האינטרנט – כלומר, שיחות VoIP. השליחה של השירות, שהיה פעם פופולרי, לגן העדן של הטכנולוגיה המודרנית מתבצעת בידי מי שהיא הבעלים כיום – מיקרוסופט, שמציעה את טימס (Teams), ובכך היא שותפה מלאה למותו, או בעצם להמתתו, של סקייפ. בחודש שבו הושק טימס, מרץ 2020, סקייפ היה בשיאו, ומאז השימוש בו הלך וירד.

מי שנכנס היום לאתר של סקייפ רואה הודעה בולטת שמספרת שהשרתים של האפליקציה נסגרים החודש, אבל חוץ מזה, הוא עדיין כולל את פירוט המוצר ושאר הדברים, כך שאפשר בהחלט לתהות האם הוא ממשיך לעבוד. אז לא, הוא לא. באותיות הקטנות של ההודעה של מיקרוסופט בראש הדף כתוב במפורש שסקייפ נסגר החודש.

ההודעה באתר של סקייפ, היום (ב').

ההודעה באתר של סקייפ, היום (ב'). צילום: לכידת מסך

ההחלטה של מיקרוסופט לסגור את הבאסטה התקבלה בחודשים האחרונים בלבד, שכן לפני שנה, במאי 2024, החברה התגאתה בהשקה של כמה תכונות חדשות.

מדובר בהחלטה מובנת. בימי הקורונה (בסוף 2021), ונוהלי העבודה ההיברידית שהתפתחו לאחר מכן, טימס הגיעה ל-70 מיליון משתמשים יומיים – כמעט פי שניים ממספר המשתמשים בסקייפ, ועוד פחות מזום, שהפכה לשליטת סצנת פגישות הווידיאו המקוונות. זום, אגב, ממשיכה לעמוד בפסגת התחום, כשלפי הנתונים העדכניים, בכל יום משתמשים בה 350 מיליון איש. לכך יש להוסיף את העובדה שהגרסה האפליקטיבית של סקייפ לא יכולה להתמודד אל מול הסחף שיש באפליקציות כגון ווטסאפ וטלגרם לבצע שיחות וידיאו ו/או קול.

זה קצת עצוב להיפרד בכל פעם משירות אינטרנטי מיתולוגי שנסגר. גם אם המשתמש נטש אותו מזמן – מדובר בנוסטלגיה קצת מתקתקה והרבה עצובה. אבל, אי אפשר לנצח את הקדמה. סקייפ לומדת את זה עכשיו על בשרה

קצת היסטוריה

בימים הראשונים של סקייפ, עוד לפני שהטלפון החכם הפך לשליט התקשורתי הבלתי ניתן לערעור וכמה שנים לפני שהסלוגן "יש אפליקציה לזה" הפך למניע המכירות הכי מתקדם של הסמארטפונים, האפשרות לבצע בקלות רבה למדי שיחות קוליות מקצה אחד של העולם לקצהו השני הייתה סנסציה. נכון שהשיחות האלה לא תמיד היו באיכות טובה, אבל האפשרות לשוחח פנים מול פנים ולוותר על השיחות היקרות משכה הרבה מאוד אנשים.

היכולת הזו הפכה עד מהרה את האנשים שמאחורי סקייפ לעשירים. שנתיים בלבד לאחר ההשקה, החברה נמכרה לאי-ביי תמורת 2.5 מיליארד דולר – סכום גדול במונחים של היום, ו-ודאי במונחים של אז. המוצר הוסיף להתפתח במשך השנים, עם הוספה של תמיכה בהתקשרות עם מספרי טלפון קווי, ומאוחר יותר גם עם האפשרות לבצע שיחות וידיאו. יש מצב שסקייפ עשתה את זה קצת מוקדם מדי, כי היא לא הגיעה למספרים ההמוניים והמדהימים של יישומי הקישוריות ושיתוף הפעולה הנוכחיים.

מעניין אם הם יעברו לטימס...

מעניין אם הם יעברו לטימס… צילום: ShutterStock

הרומן של סקייפ עם אי-ביי לא צלח. בסופו של דבר, החברה הרוכשת לא הצליחה להטמיע את השירות בפלטפורמת המכירות שלה, והיא אף מחקה 1.4 מיליארד דולר ב-2007. שנתיים מאוחר יותר אי-ביי מכרה את רוב אחוזי הבעלות שלה בסקייפ לקבוצת משקיעים בסכום שלא פורסם. ההשקעה הזו הצליחה להם, כי ב-2011 הסכימה מיקרוסופט לשלם על החברה 8.5 מיליארד דולר – הסכום הכי גדול שהענקית מרדמונד השקיעה ברכישת חברה עד אז.

מיקרוסופט ראתה הצלחה בהשקעה הזו: היא קיבלה את סקייפ עם ממוצע של כ-170 מיליון משתמשים חודשיים, ואחרי חמש שנים המספר הזה צמח עד ל-300 מיליון. אבל אז הגיעה טימס, ואז הגיעה הקורונה. הצניחה של סקייפ אמנם לא הייתה מיידית, אבל מול מאות מיליוני המשתמשים באפליקציות שזינקו בעידן המגפה והסגרים האדירים שהיא הביאה להם, החברה נשארה עם בסיס נאמנים הולך וקטן – בסוף 2023 הוא עמד על כ-35 מיליון משתמשים.

גאים להיות חלק מהמסע – ומביאים אותו לסיומו

"סקייפ הייתה חלק בלתי נפרד מעיצוב התקשורת המודרנית ותמכה באינספור רגעים משמעותיים, ואנחנו גאים להיות חלק מהמסע הזה", נכתב בבלוג הרשמי של מיקרוסופט בפברואר, כשהיא הודיעה על הסגירה המתקרבת. אלא שכאמור, יש למיקרוסופט תפקיד מרכזי במצב שהוביל לסגירת סקייפ.

מיקרוסופט עושה את המעבר מסקייפ לטימס, לאלה שמעוניינים בכך, לקל: משתמשי סקייפ יכולים להשתמש בשם המשתמש שלהם בשירות הנפטר גם בטימס, וכל אנשי הקשר וכל המספרים יחכו להם שם. זה נכון הן בגרסאות בתשלום והן בגרסאות החינמיות של השירותים הללו. מי שלא רוצה, יכול לייצא את כל המידע שאסף לקובץ משלו. וכרגיל אצל מיקרוסופט, סקייפ מתה, אבל ממשיכה לחיות עבור משתמשים עסקיים עם סוגים שונים של מנויים (אלא אם כן הם משתמשים במספר קווי).

זה קצת עצוב להיפרד בכל פעם משירות אינטרנטי מיתולוגי שנסגר. מעבר לתועלת האישית שהייתה למשתמשי כל אחד מהשירותים הללו בעבר, וגם אם הוא הפסיק להשתמש בו מזמן – מדובר בנוסטלגיה קצת מתקתקה והרבה עצובה. אבל, אי אפשר לנצח את הקדמה, וקשה מאוד לנצח שירותים מתקדמים הרבה יותר. אם לתת לסקייפ לרגע תכונות אנושיות, היא לומדת את זה עכשיו על בשרה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים