"בשבוע האחרון גרמנו להורדה מהרשת של עשרות חשבונות פיקטיביים עם מסרים פוליטיים"

כך אמר עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט, ברב שיח בנושא בוטים, פייק ניוז וסיייבר ● רוני רימון, יועץ תקשורת אמר: "הפוליטיקאים מהווים את הקטליזטור לכל מה שקורה - הם רוצים להיבחר, ולצורך כך מעגלים פינות ומייצרים פייק ניוז" ● זאב שטח, מנכ"ל קומדע: "אין סיבה לא לעבור להצבעה דיגיטלית, יש היום מספיק אמצעים חכמים לזיהוי, בקרה ומניעת זיופים" ● אודי ברקאי: "אם יש סרטון ברשת שזוכה לרייטינג גבוה הוא ישודר, גם אם לדעת אחרים הוא לא ראוי"

עו"ד יורם הכהן, יו"ר עמותת פרטיות ישראל ומנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי.

"בשבוע האחרון גרמנו להורדת עשרות ישויות פיקטיביות שפעלו ברשת, הפיצו תכנים שקשורים למערכת הבחירות, וזוהו על ידינו כחשודים", כך אמר עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט. האיגוד השיק בשבוע שעבר מוקד פניות לדיווח ואיתור חשבונות פיקטיביים, שמייצרים אושיות פיקטיביות אשר מייצרות תעמולה פוליטית בניגוד לכללים. מערכת הדיווח היא חלק ממיזם משותף לאיגוד, להמכון לדמוקרטיה ואוניברסיטת חיפה.

עו"ד הכהן דיבר בפאנל שולחן עגול, שערכה מערכת אנשים ומחשבים לקראת הבחירות, בנושא בוטים, פייק ניוז ובחירות ממוחשבות. מלבד עו"ד הכהן, השתתפו בו יועץ התקשורת רוני רימון; אודי ברקאי, מומחה לקמפיינים ברשת ומי שליווה את מערכת הבחירות הקודמת של המחנה הציוני; וזאב שטח, מנכ"ל חברת קומדע.

הפאנל נערך במסגרת ועידת וידיאו, שצולמה במשרדי חברת אוויה, המספקת שירותי ועידות חוזי לארגונים ויחידים, בטכנולוגיה זמינה המאפשרת להתחבר לדיון מכל מחשב ומכל מקום בעולם.

הכהן ציין כי מאז השקת המערכת הגיעו מאות תלונות והפניות של גולשים. "כל תלונה נבדקת ועוברת מערכי סינון מסוימים", אמר הכהן, "במידה שיש חשד מסויים, אנו פועלים בכדי לטפל בזה, מורידים חשבונות פיקטיביים, או פונים לבעלי הפלטפורמות, ובמקרה הצורך בעתיד נפנה גם למשטרה", אמר.

הכהן הוסיף ואמר כי הטכנולוגיה משחקת תפקיד חשוב בתופעת הפייק ניוז והבוטים. "היתרון הגדול של הרשת הוא יכולת ההפצה שלה לכל פוסט או ציוץ שעולה. אי אפשר לעצור את הטכנולוגיה", אמר הכהן, "הסוסים כבר ברחו מהאורווה, וברשת אין מנגנוני בקרה ואזהרה כמו במדיות האחרות".

"לכן", ציין, "המערכת שהאיגוד פיתח יחד עם הגורמים השונים מבטאת את כוחה של החברה האזרחית להתמודד עם התופעה ולמזער אותה".

רוני רימון, יועץ התקשורת. צילום: ישראל הדרי

רוני רימון, יועץ התקשורת. צילום: ישראל הדרי

רוני רימון התייחס לתכנים של הקמפיינים ואמר כי "הפוליטיקאים מהווים קטליזטור לכל מה שקורה היום. כל אחד רוצה להיבחר, ולכן מעגלים פינות, מחברים בין כל מיני דברים שלא קשורים אחד בשני, מייצרים כותרות, ולמרבה הצער כמות האמת הולכת ופוחתת", אמר.

עוד לדברי רימון, לא נכון לחשוב שסדר היום ברשתות החברתיות שונה מסדר היום הציבורי המלא. מה שקורה הוא שכלי התקשורת הקונבנציונלים מפרסמים את מה שיש ברשתות החברתיות, כלומר הם אלו שגורמים להעצמת מידע, גם אם הוא כוזב", אמר.

הוא ציין כי למרבה הצער גם ברשתות החברתיות וגם במדיות האחרות, לא מדברים על הנושאים האמיתיים כמו בריאות, חינוך, כלכלה ועוד.

רימון ציין, לעומת זאת, נקודה נוספת שקשורה למה שקורה ברשתות: "הפרסום הפוליטי ברשתות מאפשר ללא מעט מועמדים לבטא את עצמם, מאחר שאין להם תקציבים ואין להם יכולת לחדור למדיות המרכזיות, ויש כאן במידה מסוימת איזון ברמה הדמוקרטית".

אודי ברקאי, מומחה לקמפיינים ברשת. צילום: יח"צ

אודי ברקאי, מומחה לקמפיינים ברשת. צילום: יח"צ

אודי ברקאי אמר כי תופעת הסרטונים, שמהווים חלק מרכזי בפרסום ברשת, מבוססת על כמה מגמות שאינן בהכרח מקבילות. "מי שקובע זה הגולשים", אמר ברקאי. "אם סרטון מסוים צובר הרבה מאוד שיתופים ויש לו רייטינג, אז הוא ישודר, גם אם יש כאלו שיטענו שהוא לא ראוי, כי מהצד השני תמיד יהיו כאלו שיטענו ההיפך", אמר.

ברקאי ציין כי חייבת להיות בקרה ומישהו צריך לדעת מתי לעצור, אך הוסיף כי "אבל לצערי הרב אני חושש שבימים שנותרו לנו עד הבחירות, תופעת הסרטונים עם תכנים בעייתיים רק תלך ותגבר".

זאב שטח, הבעלים והמנכ"ל של קומסיין. צילום: ניב קנטור

זאב שטח, מנכ"ל קומדע. צילום: ניב קנטור

זאב שטח, מנכ"ל קומדע, אמר כי חבל מאוד שיועצי התקשורת השתלטו על תכני הקמפיינים, והם מוכרים את הפוליטיקאים כמו שמשווקים סבון או מכונית. עוד אמר שכצופה מהצד, הוא סבור שהתופעה של פגיעה בפרטיות היא חמורה בהרבה.

"אני מקבל כל יום הודעות בטלפון עם מסרים פוליטיים. אין לי אפשרות להסיר את זה ולא להתגונן מפני זה", אמר שטח. " אני סבור שיועצי התקשורת שמזינים את כל התכנים האלימים וכל מה שקורה ברשת, וגם הפוליטיקאים משיגים תוצאה הפוכה, יוצרים אנטגוניזם וזה עלול להשפיע על ההחלטה של כל אחד במי לבחור", אמר שטח.

לגבי הוויכוח בנושא בחירות ממוחשבות ולא באמצעות פתקים בקלפי, אמר שטח: "יש היום מספיק אמצעים דיגיטליים לזיהוי משתמשים במערכת בחירות דיגיטלית, וגם פתרונות חכמים בכל מה שקשור לספירת הקולות והעברתם למחשב המרכזי".

לדבריו, "ההתנגדות זהה לכל דבר חדשני שרוצים לעשות. כאשר הלכנו לגורמים במשרד הבריאות ודיברנו על מרשמים אלקטרוניים שהחולה יכול לקבל ולא ללכת לרופא, שמענו אין סוף סיבות למה לא. כיום מוכח שזה עובד בצורה יפה ומציל חיים של אנשים מבוגרים שאין להם כוח או זמן ללכת לרופא אבל צריכים בדחיפות את המרשם", אמר שטח. "ולכן אני סבור שבחירות דיגיטליות יהיו במדינת ישראל במוקדם או במאוחר, אי אפשר לעצור את זה. הרבה יותר מסוכן להפקיד מעטפות עם פתקים בידי קשישים לא כל כך צלולים מאשר לתת להם להשתמש במחשב ולהצביע", טען שטח לסיום.

אל הרב שיח המלא שצולם בוועידת וידיאו בחברת אוויה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים