זו הייתה תשע"ז שהייתה בסלולר ובתקשורת

החברות לא זנחו השנה את תחום הסלולר ולא חזרו למחירים הגבוהים מהעבר, אבל העמיקו את הזליגה לטלוויזיה הרב ערוצית - לפחות במקרה של סלקום ופרטנר ● וגם: אילו מכשירים ויצרניות בלטו בתשע"ז?

שנה של סלולר וטלוויזיה. צילום אילוסטרציה: Fatality, Bigstock

עולם הסלולר הישראלי לא התנהל השנה על מי מנוחות – התחרות המשיכה וההשפעה של עסקת הרכישה של גולן טלקום על ידי אלקטרה לא הייתה ברורה בחלק ממנה – אבל זו לא הייתה שנה סוערת כמו קודמותיה. החדשות הסוערות של השנה האחרונה קשורות יותר בספקיות הסלולר והתקשורת, ולאו דווקא בתחום הסלולר לבדו. הטלוויזיה הרב-ערוצית היא כעת מוקד של תחרות בקרב ספקיות הטלוויזיה והסלולר וגם חברות אחרות, אבל אין זה אומר שהתחרות על הלקוחות בתחום המובייל שככה. זו, כאמור, נמשכת, והחברות עדיין לא מרשות לעצמן להעלות מחירים בכיוון אלה שהן גבו בעבר.

אולי זו הסיבה שהן חייבות לייצר הכנסות בערוצים אחרים, והטלוויזיה הרב ערוצית היא אחד מהם. כדי שהתחום יביא להן הכנסות משמעותיות, הן פורסות תשתיות מתקדמות, על מנת לספק שירותים חדשים בפחות תלות בתשתיות של בזק ו-HOT. זאת, על אף העובדה שמשרד התקשורת כפה השנה על בזק להציע את תשתיותיה למתחרות בשוק תמורת מחירים סיטוניים, והרפורמה בענקית התקשורת הישראלית הושלמה סוף סוף, לאחר מריחה ארוכה ודיונים משפטיים שהגיעו עד בג"ץ.

ואולי בזק נכנעה בסוף בשל פרשת השחיתות לכאורה שעליה נחקרים בעל השליטה בה, שאול אלוביץ', ובכירים בחברות בזק, yes וחלל תקשורת. מעניין יהיה לראות בתשע"ח איך בסופו של דבר הפרשה הזאת, שפרצה השנה וסופה עוד לא נראה באופק, תשפיע על חברת התקשורת הגדולה בישראל ועל עולם ה-ICT המקומי.

בחזרה לעולם הטלוויזיה, לאחר שסלקום נכנסה לתחום עם שירות ה-TV שלה, וכבר צברה יותר מ-120 אלף מנויים, גם פרטנר עשתה זאת סוף סוף לפני כחודשיים – די באיחור, יש לומר. גם ספקיות הטלוויזיה המסורתיות מציעות שירות טלוויזיה רב-ערוצי אינטרנטי, המתחרה בשירותיהן הוותיקים. רק באחרונה השיקה HOT את שירות NEXT TV האינטרנטי, שמבוסס בעיקר על תכני VOD, ולפני כחודש היא השיקה את + NEXT TV, הכולל צפייה בערוצים ליניאריים ותכני VOD כאחד. HOT אף הגדילה לעשות והשיקה בחגיגה גדולה שיתוף פעולה בינה ובין רמי לוי, שמציע שירות טלוויזיה של ערוצים ותכני VOD, המתחרה בעצם בשירותיה שלה-עצמה. Yes פרסמה הודעה שלפיה בקרוב גם היא תשיק שירות טלוויזיה רב-ערוצית אינטרנטי בשם סטינג. יש לציין גם את טריפל סי, שמספקת מלבד אינטרנט גם חבילת טלוויזיה רב ערוצית אינטרנטית, נכון לעכשיו הזולה ביותר בשוק – בעלות של 50 שקלים בחודש.

כרגע מנסות החברות למשוך את הלקוחות באמצעות המחיר, בתקווה שבעתיד הן יעשו זאת בגלל תכנים, שירות, חוויה ונאמנות, וסביר שגם חבילות משולבות – סלולר, טלוויזיה, אינטרנט, טלפון.

מסכים גדולים, BI ומצלמות

הסלולר הוא אחד הענפים החמים ביותר בתחום ה-ICT וככזה – הוא מציג בקביעות התפתחויות העונות על צורכי המשתמשים בהתאם למגמות המתפתחות, וכך היה גם בשנה האחרונה.

הייתה זו שנה שבה בלטו כמה מגמות. בהיבט הטכנולוגי – מגמת המסכים הגדולים הולכת ותופסת תאוצה, ומכשירי הסלולר בעלי מסכי הענק תופסים חלק גדל והולך בשוק. גם אפל (Apple) הבינה זאת, ורק באחרונה השיקה את ה-iPhone X בעל המסך הענק – יחסית באיחור לעומת מתחרותיה כמו LG, וואווי (Huwaei), סמסונג (Samsung) ואחרות, שיש להן כבר מכשירי פרימיום עם מסכי ענק בגודל העולה על 6 אינץ'. בימים האחרונים אף פורסם שסמסונג תשיק בשנה הבאה מכשיר עם מסך גמיש ומתקפל, שכאשר פורסים אותו הוא עשוי להגיע לגודל של טאבלט.

נראה שבשנים הבאות, מקומו של המכשיר הסלולרי יהפוך מרכזי יותר ויותר (יותר מעכשיו?), ולא ירחק היום שבו נחזיק בכיסנו מכשיר אחד – שיהיה מכשיר סלולר, מחשב עבודה, טלוויזיה ואולי גם כזה שמספק מדדים רפואיים חשובים כמו לחץ דם, סוכר, דופק וכדומה. הכול פתוח.

מגמת השימוש ב-BI גם היא הולכת ומתרחבת ותופסת מקום בשימושי סלולר רבים, באפליקציות ועוד – עסקיים-ארגוניים, כמו גם פרטיים. השילוב של ה-BI עם הטכנולוגיות של פס רחב – שעוד יתרחב בעתיד, עם השלמת תקינתו ופריסתו של הדור החמישי הסלולרי, שמתקרבות והולכות, האינטרנט של הדברים ומחשוב הענן מאפשר ניתוח נתונים כמעט בזמן אמת והצגתם על המסך. בנוסף, הוא מאפשר פיתוח אפליקציות המבוססות על Big Data וחוכמת המונים, כמו ניווט המבוסס על מצב הכבישים, המלצות תוכן בהתאם להעדפות המשתמש, אפליקציות רפואיות ועוד ועוד, כיד הצורך והדמיון.

מצלמות הסמארטפונים גם הן הולכות ומשתכללות, ואט אט מחליפות את המצלמות המקצועיות ביכולות שהן מאפשרות בצילום וידיאו וסטילס.

בהיבט כללי, אפשר לומר שכל היצרניות הגדולות מתיישרות זו מול זו עם אפיוני מכשירים דומים, כשהרף משתנה כל הזמן בקפיצות קטנות. למרות מכשיר הדגל החדש של אפל, שהשוק חיכה לו בסקרנות ובהתלהבות והוא אכן עורר התלהבות מסוימת – אין בו חידושים של המצאת גלגל. עוד לא. מסך טוב יותר, מעבד חזק יותר, אבטחה טובה יותר – עוד קצת מכל דבר. המפעילות והיצרניות בעולם ממשיכות לחפש את "הדבר הגדול הבא", שעשוי לבוא דווקא לא ממי שהכניס את צירוף המילים האלה לשפה.

הסיפורים הגדולים של השנה האחרונה הם שלושה: האחד הוא השקת ה-Galaxy Note 8, שהוא מכשיר הקצה העליון הטוב ביותר הקיים כיום בשוק – ללא תקלות, לאחר המתח שבא בעקבות אסון ה-Note 7.

השני הוא השקת ה-iPhone X, שגם אם לא המציא את הגלגל יצר אפקט וואו במידה מסוימת.

השלישי הוא מאזן הכוחות המשתנה אצל יצרניות הסלולר. ברבעון האחרון עקפה וואווי את אפל בשוק הסמארטפונים ונמצאת כעת במקום השני העולמי, אחרי סמסונג. ייתכן שהמצב הזה ישתנה בעקבות ה-iPhone X, אבל אין ספק שהדבר מהווה אבן דרך בחדירת החברות הסיניות. אם בעבר התייחס השוק למכשירים הסיניים כאל מכשירים זולים ובעלי איכות נמוכה – מסתבר שהיצרניות ממדינת הענק כבר לא כאלה. מאמצי החדירה שלהן לשוק המערבי נושאים פירות ולא רק בזכות השיווק ויחסי הציבור, אלא לא פחות מפני שהן מציעות מכשירים באיכות טובה לא פחות, ולפעמים גם יותר, מהספקיות השולטות בשוק. גם שיאומי (Xiaomi) הכריזה באחרונה על אסטרטגיית חדירה לשווקים המערביים ומייזו (Meizu) מתאמצת לא פחות, ואפשר להניח שבשנים הקרובות בסמסונג ובאפל יצטרכו לעבוד קשה יותר כדי לשמור על המקום בפסגה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים