נתניהו עצר את חוק הפייסבוק: "חשש לפגיעה בחופש הביטוי"

ראש הממשלה הורה לעצור את הליך חקיקת החוק, שבמקור נועד לעצור הסתה לטרור, אולם הורחב מעבר לכך ● מתנגדי החוק מברכים

דרושה תוכנית כלכלית גם להיי-טק. ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: רומן ינושבסקי, מתוך BigStock

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט לעצור את הליך החקיקה של חוק הפייסבוק (Facebook), שאמור היה להיות מועלה השבוע להצבעה בקריאות שנייה ושלישית במליאת הכנסת. החוק נועד על מנת לחייב את הרשתות החברתיות ואתרי האינטרנט להוריד תכני הסתה וטרור.

את הצעת החוק יזמו שרת המשפטים, איילת שקד, והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, והוא עבר את מרבית הליך החקיקה. לכל אורך הדרך הוא זכה לביקורות של גולשים, מומחים וגורמים ברשויות האכיפה, בטענה שהוא מגביל את חופש הביטוי ושהוא חוק דרקוני, בעל השלכות מרחיקות לכת.

נראה שבליכוד אימצו את העמדה, שכן בהודעה שנשלחה מטעם המפלגה נכתב כי הליך החקיקה ייעצר "מחשש לפגיעה בחופש הביטוי וכדי להבטיח את זכותם של אזרחי ישראל להביע ביקורת חופשית ברשת. ראש הממשלה סבור כי הנוסח הנוכחי של החוק מאפשר פרשנות מרחיבה שעלולה לאפשר צנזורה של דעות ופגיעה קשה בחופש הביטוי". במקום זאת, מתכוון נתניהו, על פי ההודעה, להביא לניסוח מחדש של החוק ולהחזרתו לתכליתו המקורית – מניעת הסתה לטרור ברשת.

"חוק דרקוני שהורחב הרבה מעבר למידה הנחוצה"

המתנגדים ל-"חוק הפייסבוק" בירכו על החלטתו של נתניהו. פרופ' קרין נהון, מראשי התנועה לזכויות דיגיטליות, אמרה כי "מדובר בחוק דרקוני שהורחב הרבה מעבר למידה הנחוצה, ואני שמחה שראש הממשלה גילה את הבעייתיות בחוק ועוצר אותו כעת. אם החוק במתכונתו הנוכחית היה עובר, הרי שאפילו תושבי עמונה הבאה שינסו לקרוא למחאה ציבורית נגד הפינוי יורדו מהרשת, כי זו לכאורה הסתה לפעולה נגד החוק, והדפני ליף הבאה לא הייתה יכולה להעלות תכנים בדף הפייסבוק שלה, כי הם היו נחשבים כעוינים".

פרופ' נהון אמרה שבממשלה ובכנסת לקחו את התכלית המקורית של החוק – עצירת תכנים המסיתים לטרור, שהוא דבר חשוב בפני עצמו – והרחיבו אותו לאיסור שנוגע לכל עבירה פלילית. "בעצם מאפשרים למדינה לקחת את החרות הדמוקרטית שלנו לזעוק ומאפשרים לסגור לנו את הפה. היה צריך לעצור את הרחבת החוק כבר מזמן, אבל טוב מאוחר מאשר לעולם לא", אמרה.

עו"ד יהונתן קלינגר מהתנועה לזכויות דיגיטליות הוסיף כי "חוק הפייסבוק היה יכול לסכן בצורה אמיתית את הדמוקרטיה, על ידי כך שחברות טכנולוגיה היו מסכנות את בטיחות הגולשים שלהן בגלל גחמות של ממשלת ישראל. רק השבוע גילינו שכדי להפעיל את מנגנון הצנזורה של סין הוכנסה למערכת ההפעלה של אפל פרצת אבטחה. כך היה קורה גם בישראל. הכנסה של מערכת שתייצר רשתות חברתיות נפרדות, שבהן אין תכנים שהמדינה סימנה כלא ראויים, היא מערכת מסוכנת, שמזכירה משטרים חשוכים".

הצעת חוק הפייסבוק נולדה מהצעת חוק פרטית של סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ רויטל סויד, שנועד לאפשר לרשויות למנוע הסתה לטרור ברשת – שהייתה אז, ב-2016, בשיאה. הממשלה הצטרפה להצעת החוק אולם עשתה בה שינויים והרחבות, שהעניקו לרשויות שיקול דעת רחב יותר בהחלטה לדרוש מהרשתות להוריד תכנים במעמד צד אחד, ומבלי להוכיח קיומה של עבירה פלילית. ההרחבה הזו עוררה ביקורת מצד ח"כים מכל סיעות הבית והיום, כאמור, הורה ראש הממשלה לעצור את המשך הליך החקיקה.

השתתף בהכנת הידיעה: יניב הלפרין

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים