IVC: ירידה במספר האקזיטים; זינוק בסכום הכולל שלהם

מספר האקזיטים במחצית הראשונה של השנה ירד בקרוב ל-10%, אולם הסכום הכולל שלהם עלה ביותר מפי שלושה ● הסיבה: שתי הרכישות הגדולות – של אורבוטק ושל NDS

שיא בגיוסים. צילום אילוסטרציה: BigStock

מספר האקזיטים שבוצעו במחצית הראשונה של השנה ירד, אולם הסכום הכולל שלהם רשם עלייה ניכרת – כך עולה מנתונים של IVC-Meitar. עם זאת, שתי העסקות הגדולות שנרשמו בתקופה זו – רכישת אורבוטק על ידי KLA-Tencor תמורת 3.4 מיליארד דולר ורכישת NDS על ידי פרמירה תמורת מיליארד דולר – העלו מאוד את סכום האקזיט הממוצע.

בסך הכל בוצעו במחצית הראשונה של השנה 58 אקזיטים בסך כולל של 6.22 מיליארד דולר. זאת, לעומת 63 אקזיטים ב-1.97 מיליארד במחצית הראשונה אשתקד. כתוצאה משתי העסקות הגדולות, ממוצע האקזיטים בששת החודשים הראשונים של 2018 טיפס ל-107 מיליון דולר בהשוואה ל-31 מיליון, כאשר בלעדיהם היו מגיעות 56 העסקות הנותרות ל-32.5 מיליון בלבד.

אקזיטים (כולל עסקאות מעל מיליארד דולר), H1/2014 – H1/2018. מקור: IVC-Meitar

אקזיטים (כולל עסקאות מעל מיליארד דולר), H1/2014 – H1/2018. מקור: IVC-Meitar

"היחס בין הגיוסים למיזוגים ולרכישות ישפיע על התעשייה"

אלון סהר, שותף בפירמת מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות', ציין כי "חשוב להפנות את תשומת הלב ליחס, או לקשר, בין גיוסי ההון לבין עסקות המיזוג והרכישה או ההנפקות הציבוריות. בשנים האחרונות הולך וגדל מספר החברות המגייסות הון בהיקף משמעותי ועל פי שווי גבוה. ב-2016 עמד מספר החברות שגייסו הון בהיקף של 30 מיליון דולר ויותר על 27, ב-2017 כולה הוא עמד על 41 ובחציון הראשון של 2018 נשבר שיא בהקשר זה, כאשר 26 חברות גייסו סכום העולה על 30 מיליון דולר. למול נתונים אלה, אנחנו רואים ירידה במספר עסקות המיזוג והרכישה בכלל, ובפרט בשווי העולה על 100 מיליון דולר, וירידה במספר החברות שפועלות בכיוון של הנפקה בנאסד"ק. כדי להצדיק את ההשקעה, וכדי לעמוד בהחזרים סבירים למשקיעים, התעשייה תהיה חייבת לייצר מספר גדול בהרבה של עסקות מכירה או הנפקה בטווח מחירים של מאות מיליוני דולרים".

לדבריו, "הפער בין מחיר החברות לצורך גיוס הון לבין מספר ושווי אירועי האקזיט יכול לשמש הסבר לירידה במספר עסקות המיזוג והרכישה בשנים האחרונות. יותר ויותר חברות רוצות, או יכולות, להיבנות כחברות משמעותיות – תופעה המרחיקה את מועד האקזיט ומקטינה את מספר העסקות. יחד עם זאת, ביחס לחלק מהחברות, הפער בין מחירי הגיוס לסכומי האקזיטים יכול להפוך לבעיה קשה לגישור ויחייב ביצוע עסקות במחירים נמוכים ממחירי הגיוס. לנו לא נותר אלא לעקוב אחר היחס האמור, שישפיע באופן מהותי על התעשייה כולה״.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים