האנטישמיות ברשת גואה: 4.2 מיליון ציוצים בשנה אחת

בכל שבוע מתפרסמים בטוויטר כ-81 אלף ציוצים אנטישמיים, אולם בשבוע אחד, בראשית דצמבר האחרון, עמד המספר על קרוב ל-200 אלף ● "כוכבי" ציוצי השנאה: הארווי וויינסטין, ג'ורג' סורוס, תיאוריות קונספירציה ותיקות נגד יהודים וכמובן – הכחשת שואה

למרות המאמצים: האנטישמיות בטוויטר פורחת. צילום אילוסטרציה: ארגוס456, BigStock

האנטישמיות ברשת היא לא דבר חדש, אבל נראה שבתקופה האחרונה היא הולכת וגואה, בפרט ברשתות החברתיות: הליגה נגד השמצה פרסמה היום (ב') נתונים שלפיהם 4.2 מיליון ציוצים באנגלית פורסמו בטוויטר (Twitter) בשנה אחת. זאת, למרות המאמצים שעושה הרשת החברתית למחוק ואף למנוע מראש ציוצי שנאה, בהם אנטישמיים.

הליגה סקרה את התקופה שבין סוף ינואר אשתקד לסוף ינואר בשנה הנוכחית ומעריכה שהציוצים הללו נכתבו על ידי שלושה מיליון בני אדם. הארגון ניפה, באמצעות סקירה אנושית, ציוצים שהשתמשו אמנם בביטויים אנטישמיים אך מהותם לא הייתה שנאת יהודים או שהם היו ציוצים סרקסטיים.

המחקר, שנקרא "לכמת שנאה: שנה של אנטישמיות בטוויטר", הראה כי מספר הציוצים האנטישמיים נע בין 36,800 בשבוע האחרון של יולי 2017 לשיא של 181,700 בשבוע הראשון של דצמבר באותה השנה. הממוצע השבועי של הציוצים האנטישמיים עמד על 81,400.

על פי המחקר, הציוצים האנטישמיים כללו סטריאוטיפים קלאסיים על יהודים, כגון טענות שהם חמדנים או שולטים בבנקים, בתקשורת, בממשלות ובאקדמיה; התייחסויות לתיאוריות קונספירציה אנטישמיות, למשל על שליטה יהודית בבנק הפדרלי וקיומה של "ממשלת כיבוש ציונית"; אנטישמיות תיאולוגית, דוגמת הטענה שהיהודים מקוללים משום שהרגו את ישו; הכחשת שואה; כינויים נפוצים נגד יהודים, כגון Kike; התייחסויות חיוביות או קידום של דמויות אנטישמיות ידועות או ספרים, מאמרים, סרטוני וידיאו ופודקאסטים בעלי תכנים אנטי יהודיים; ומילות קוד אנטישמיות, כגון סמל האקו (Echo) עם שלושת סימני הסוגריים.

לו הייתי רוטשילד… כנראה שהייתי סופג ציוץ אנטישמי

חוקרי הליגה הבחינו בהתפרצות גל של ציוצים אנטישמיים סביב חשיפת הטענות לאלימות מינית שביצע לכאורה המפיק ההוליוודי היהודי הארווי וויינסטין, שבהם נטען כי היהודים אלימים מינית וכי הם שולטים בהוליווד; העלאה מחדש של תיאוריית הקונספירציה הוותיקה נגד משפחת רוטשילד, שלפיה בני המשפחה מעורבים בקנוניה במטבע ובהפעלת השפעה על אירועים מקומיים וארציים למטרת התעשרות ושליטה בעולם; מספר גדול של ציוצים אנטי ציוניים שמערבבים דימויים אנטישמיים; וכמובן, הכחשת שואה. בין היתר, הצייצנים האנטישמיים נאחזו בטענתו השגויה של הדובר דאז של הבית הלבן, שון ספייסר (שהוא התנצל עליה), שלפיה היטלר מעולם לא עשה שימוש בגז להרעלת אויביו.

הפילנתרופ-מיליארדר היהודי-הונגרי ג'ורג' סורוס היה גם השנה מושא בולט לציוצים אנטישמיים, שבהם נטען כי הוא מנסה לחתור תחת תרבות המערב – תוך שימוש בביטויים נגד יהודים, ובחלקם אף נטען שהוא זה שאחראי לכך שעצרת הימין הקיצוני שהתקיימה באוגוסט האחרון בשארלוטסוויל, וירג'יניה, הפכה לקטלנית.

בינה מלאכותית לטובת זיהוי שנאה ברשת

מדובר בדו"ח השני של הליגה נגד השמצה בנושא ביטויים אנטישמיים בטוויטר. בדו"ח שפורסם באוקטובר 2016 נמצאו 2.6 מיליון ציוצים בשנה, אם כי אז השתמש הארגון במאגר קטן בהרבה של מילות מפתח אנטי יהודיות ושם דגש על כאלה שכוונו כלפי עיתונאים.

ככלל, הליגה נגד השמצה מציעה לטוויטר סדרה של המלצות נקודתיות בתחום המדיניות, לרבות עמידה על תנאי שימוש מקיפים ואכיפים, האוסרים במפורש ביטויי שנאה; שימוש בבינה מלאכותית להגברת המאמצים לאיתור תוכן שראוי לסימון ובדיקה; וידוא שבידי המשתמשים דרך סינון יעילה, שמפחיתה את הסיכוי שהם ייתקלו בשיח שנאה; ובחינת דו"חות חיצוניים ומשובים שיתקבלו כתוצאה ממתן גישה לנתוני הפלטפורמה לחוקרים עצמאיים ואזרחים מן השורה.

"הנתונים החדשים מראים שלמרות הצעדים שטוויטר נקטה במטרה להסיר שיח שנאה ולהתמודד עם החשבונות שמפיצים אותו, המשתמשים עדיין מפיצים כמות מדהימה של אנטישמיות. טוויטר הפכה למעין מגאפון שמשמש להטרדה והפחדה של יהודים", אמר ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה. "אנחנו מקווים שדו"ח זה ייצור תחושת דחיפות מחודשת בקרב כל ספקי המדיה החברתית ויזכיר לכולם שהבעיה לא נעלמת, כך שיש למצוא דרכים חדשות וחדשניות לדכא את הפצת השנאה ברשת".

גרינבלט הוסיף כי "אלגוריתמים ובינה מלאכותית עתידים להיות מרכזיים בזיהוי שנאה ברשת, אך דרושים מומחים אנושיים כדי להגדיר את הבעיה, ולסייע למערכות להעריך עמדות ולשלול תוצאות שאינן תוצאות אמת, לפחות בשלבים הראשונים. המומחים שלנו יצרו מאגר מידע של 55 אלף ציוצים שנבדקו ידנית כדי לאתר אנטישמיות. בדעתנו לחלוק את תוצאות המחקר ואת המומחיות שלנו עם חברות טכנולוגיה ועם מומחים מהאקדמיה שמתמודדים עם בעיה זו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים