רשות התעופה האזרחית בוחנת: חובת רישום רחפנים אונליין

הרשות שוקלת לחייב כל בעל רחפן במשקל של בין 300 גרם ל-25 קילו לרשום אותו באתר מיוחד ● בדיון בכנסת עלו ליקויים חמורים באכיפת הנושא שגרמו, בין היתר, לעשרות חדירות רחפנים למרחבים האוויריים של בתי הסוהר

רחפן. צילום אילוסטרציה: BigStock

רשות התעופה האזרחית בוחנת בימים אלה לחייב בעלי רחפנים לרשום אותם אונליין, כפי שנעשה בארצות הברית – כך אמר בני דוידור, ראש אגף כשירות אווירית ברשות. הדברים עלו בדיון שקיימה אתמול (ג') בנושא הרחפנים ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בעקבות דו"ח מבקר המדינה בנושא. במהלך הדיון נחשף שמתחילת השנה אירעו עשרות מקרים של חדירת רחפנים למרחב האווירי של בתי הסוהר בארץ – על אף שהם הוגדרו כאזורים אסורים לטיבה.

לדברי דוידור, אם רשות התעופה האזרחית תחליט לאמץ את התכנית לרישום הרחפנים, "כל מי שמחזיק כלי במשקל שבין 300 גרם ל-25 קילו יחויב לרשום אותו אונליין ולעבור מבחן של כללי ההטסה. יישום המודל נמצא בבחינה והוא עתיד ליצור לנו תמונה אלקטרונית של מרבית הכלים".

חזי מרקוביץ', ראש מחלקת אבטחה בשב"ס, ציין כי "מתחילת 2017 מתועדים אצלנו 40 אירועים של חדירת רחפן למרחב האווירי של בתי הסוהר, כולל אירוע מפברואר השנה, של כניסת רחפן לתוך בית הכלא רימונים עם חומר החשוד כסם, אמצעי לחימה ואמצעים אסורים נוספים".

"אל למעלה מ-20 מתקנים שלנו הגיע רחפן בלתי מורשה – בערך כל המתקנים בארץ. מיותר לציין מה קורה אם רחפן כזה מגיע לאסירים ביטחוניים", הוסיף מרקוביץ'. "זה איום משמעותי מבחינתנו". עוד הוא ציין כי "מבחינה חוקית, איננו יכולים לנטרל רחפנים. אנחנו עוסקים בזיהוי וניטור, יש לנו אמצעי לזיהוי כזה, אך גם כשאנחנו מזהים – אין לנו מה לעשות עם זה". עם זאת, אמר, "אנחנו מתייחסים לתחום גם כהזדמנות ומשתמשים באמצעים אלה בסוגיית הברחות לתוך בתי הסוהר או באירועי בריחה".

אין אכיפה אקטיבית

מהדיון עלה עוד כי לא קיימת אכיפה אקטיבית כלפי מפרי חוק. אילן מגר, ראש מטה המערך האווירי במשטרת ישראל, אמר כי המשטרה משתמשת ברחפנים לשימושים מבצעיים, אבל "אנחנו לא עוסקים באכיפה של עבירות בידי רחפנים. כשמגיעה ידיעה על שימוש אסור – המשטרה פועלת".

עו"ד ניר גרסון מהרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים סיפר על תקנה שמתגבשת להגנה על הפרטיות, ואמר כי "אנחנו מתכננים לפרסם במסגרתה הנחיה ספציפית שתעסוק בנושא ותדרוש להפעיל פרוצדורות לפני הפעלת רחפנים – מבחינות משפטיות וגם מבחינות טכנולוגיות".

דובר נוסף בישיבה היה נתי שוברט, סמנכ"ל בכיר במשרד התקשורת. הוא ציין כי במשרד "מתבצעת עבודת מטה על מנת לאפשר גם בישראל שימוש ברחפנים". לדבריו, נבדקת פתיחת תדר מתקדם שמעכב את התפתחות התעשייה, אך הוא סייג באמרו שהדבר תלוי תקציב.

ח"כ אורי מקלב, יו"ר הוועדה, הודיע שלאור האתגרים הרבים, "נקים ועדת משנה שתדון ספציפית בנושאים הללו לעומקם, כאשר לכל נושא יוקדשו דיונים נפרדים ויזומנו רק הגופים הרלבנטיים. יש מסה גדולה של רחפנים בישראל והמספרים רק הולכים וגדלים. אנחנו מודאגים ודואגים. הקו המנחה הוא שיש צורך בהסדרה ורגולטור אחד מתכלל. יש לנו בעיות של רגולציית יתר, שפוגעת בשוק הייצוא והפיתוח, עם חשש לבריחת טכנולוגיה ופיתוחה בחו"ל וכן עם פגיעה בשוק המסחרי והחובבני. מנגד, קיים מחסור באכיפה ממוקדת לגבי שימוש בלתי חוקי, עברייני ולא אחראי, ועד כזה שפוגע בפרטיות ובעוסקים מורשים. יש צורך בהסדרה מ-א' ועד ת' של התחום הזה, מישהו צריך לקחת על עצמו את המשימה – ונהיה כאן כדי לדחוף לכך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים