המבקר: איום הרחפנים – סכנת פגיעה בחיי אדם ובביטחון המדינה

לחיל האוויר עדיין אין מענה שלם להגנה מפני איום הרחפנים ● עבודת מטה ממשלתית בנושא טרם הושלמה ● צה"ל והמשטרה מתקוטטים ביניהם לגבי האחריות לטיפול באיום ● למרות הערכת צה"ל שהתופעה מתפתחת, ייחודית ומדאיגה - אין לצבא את המענה השלם הנדרש לאיום זה

כבר לא תמימים. רחפנים. צילום: BigStock

"זמינות השימוש ברחפנים והשיפור הטכנולוגי המתמיד בהם יוצרים איום מתפתח במישור הביטחוני, הפלילי והבטיחותי. התגברותו של איום זה טומנת בחובה סיכונים שעלולים להגיע עד כדי פגיעה בחיי אדם ואף בביטחון המדינה", כך קובע מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, בדו"ח מיוחד שנושאו "ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים".

רחפנים, קובע המבקר, משמשים בשנים האחרונות הן לצרכים אזרחיים והן לצרכים ביטחוניים. לפי הערכת רשות התעופה האזרחית, יתקרב השנה מספר הרחפנים בישראל ל-20 אלף. "לצד התועלות הצומחות מהשימוש ברחפנים", נכתב, "גדל הסיכון לשימוש בהם לרעה בהיבטים הביטחוניים, הפליליים והבטיחותיים, עד כדי פגיעה בחיי אדם ובביטחון המדינה".

נוכח התגברות איום הרחפנים החל המטה ללוחמה בטרור שבמטה לביטחון לאומי, במרץ 2015 להוביל עבודת מטה בין-משרדית להסדרת האחריות להתמודדות עם איום זה ברמה הלאומית, לרבות בהקשר של בטיחות התעופה. זאת, במטרה לקדם הצעת מחליטים לצורך הגשתה לקבינט המדיני-ביטחוני.

משרד מבקר המדינה בדק את ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים, בצבא, בחיל האוויר, באגף המבצעים ובאגף התכנון; בשב"כ; ברשות התעופה האזרחית, רת"א; במל"ל – במטה ללוט"ר; במשרד לביטחון הפנים ובמשטרת ישראל.

היעדר גורם אחראי להגנה מפני איום הרחפנים

בין הליקויים העיקריים, מונה המבקר את היעדר גורם אחראי להגנה מפני איום הרחפנים שמקורם בשטח המדינה. "בין צה"ל לבין המשטרה עלו אי-הסכמות לגבי האחריות לטיפול באיום הנובע מרחפנים שמקורם בשטח המדינה, ונמצא כי אף לא אחד מהם ראה את עצמו אחראי לנושא", נכתב. "כך, גורמי טרור או גורמים פליליים עלולים לנצל מצב זה ולעשות שימוש לרעה ברחפנים".

הקבינט טרם קיבל החלטה בעניין, והאחריות הלאומית להתמודדות עם איום הרחפנים טרם הוסדרה, מציין המבקר. "עקב כך, בשנתיים וחצי האחרונות קיים למעשה ריק (ואקום) בתחום זה: לא ניתן מענה הולם ברמה הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים שמקורם בשטח מדינת ישראל, וגדל הסיכון לפגיעה בביטחון המדינה".

"על אף התמשכותה של עבודת המטה ועל אף שגם לאחר קבלת החלטת ממשלה צפוי שיידרש זמן רב עד למימושה, ולמרות התגברות הסיכון מאיום הרחפנים בשנים האחרונות", קובע המבקר, "המל"ל לא העלה לפני ראש הממשלה המלצה לקבוע גוף שיהיה אחראי להתמודדות עם איום זה ברמה הלאומית באופן זמני, עד למימושה המלא של החלטת הממשלה לכשתתקבל".

עוד קובע המבקר כי קיימים פערים באסדרת השימוש ברחפנים. "אמצעי האכיפה המוקנים לרת"א, הן המנהליים והן הפליליים, אינם מספקים מענה מיטבי לצורך אכיפה יעילה של חוק הטיס על מפעילי רחפנים. במצב זה קיים סיכון לפגיעה בבטיחות התעופה".

ומה עם אכיפה פלילית? אין

"מחד גיסא, השר לביטחון הפנים לא הסמיך את מפקחי רת"א להפעיל סמכויות חקירה לצורך אכיפה פלילית של הוראות חוק הטיס", מציין המבקר, "ומאידך גיסא המשטרה אינה רואה עצמה אחראית לאכיפת כלל העבירות המנויות בחוק, אלא ב'אירועים ספציפיים' בלבד. יתרה מכך, המשטרה סוגרת תיקי חקירה הנוגעים להפעלת רחפנים בנימוק שרת"א מוסמכת לחקור עבירות אלו, למרות שהמשטרה מודעת לכך שהסמכה כזו אינה קיימת למפקחי רת"א בפועל. יוצא אפוא, כי אכיפה פלילית של הוראות חוק הטיס בעניין רחפנים אינה מתבצעת כנדרש".

"ריבוי הרחפנים בשמי המדינה טומן בחובו סיכון בטיחותי, בין היתר, לבטיחות התעופה האזרחית", נכתב, "עם זאת, חוק הטיס אינו דורש את רישומם של רחפנים המשמשים לצורכי פנאי או ספורט, שהם הרוב המוחלט של הרחפנים המופעלים בישראל. כך, שיעור הרחפנים הרשומים כמתחייב מחוק הטיס הוא שולי ביחס לכלל הרחפנים המופעלים בישראל".

אף שנושא ההגנה מפני איום הרחפנים נמצא בעבודת מטה ממרץ 2015, ואף שהמשרד לביטחון פנים, המשטרה והשב"כ הצביעו על הצורך לשפר את אסדרת השימוש ברחפנים ככלי משלים להתמודדות עם האיום המתפתח – לא קיימו גופים אלה דיון ממצה בסוגיית ההחלה של חובת הרישום על כלל הרחפנים להתמודדות עם האיום הביטחוני, נכתב.

לצה"ל אין מענה שלם

"לחיל האוויר עדיין אין מענה שלם להגנה מפני איום הרחפנים", קובע מבקר המדינה. "אמנם בצה"ל נמשכת עבודת המטה להגנה מפני איום הרחפנים, אך טרם נקבעו, וממילא לא אושרו ולא תוקצבו, תהליכי בניין הכוח ותהליכי הפעלת הכוח בתחום זה במסגרת תכנית רב-שנתית. בשל הערכת צה"ל כי איום הרחפנים הוא איום מתפתח, ייחודי ומדאיג, ובשל העובדה שעדיין אין בידי צה"ל מענה שלם לאיום, גובר הסיכון כי שימוש ברחפנים על ידי האויב יישאר ללא מענה מספק".

"עם קבלת החלטה בקבינט המדיני-ביטחוני בנושא, על המל"ל להשלים בהקדם את עבודת המטה בנושא ולהתחיל מוקדם ככל האפשר בתהליך הארוך והמורכב של ההיערכות ברמה הלאומית למתן מענה לאיום הרחפנים על היבטיו השונים", ממליץ המבקר. "על המל"ל להציג לראש הממשלה ולקבינט, בהקדם האפשרי, את הערכות הגופים השונים לגבי המשך היישום של החלטת הממשלה, לכשתתקבל. על מנת שסוגיית האכיפה הפלילית לא 'תיפול בין הכיסאות' ודיני הטיס ייאכפו כנדרש, על רת"א והמשטרה להשלים בהקדם קביעת נוהלי עבודה וחלוקת אחריות ביניהן".

"יש חשיבות רבה לכך שצה"ל יפעל להשלים בהקדם האפשרי את עבודת המטה בנושא ההיערכות להגנה מפני איום הרחפנים שמקורם מחוץ לישראל וכן יפעל להקצות לכך את המשאבים הנדרשים כדי לקדם את המענה להגנה מפני האיום", ממליץ המבקר לסיום. "זה עשוי לסייע לגיבוש המענה להגנה מפני איום הרחפנים שמקורם בשטח המדינה.

ההתמודדות עם האיום מחייבת פעולה לאומית משולבת של גורמי הביטחון, גורמי אכיפת החוק וגורמי האסדרה. נדרש להתחיל מוקדם ככל האפשר בתהליך הארוך והמורכב של ההיערכות ברמה הלאומית למתן מענה לאיום על היבטיו השונים.

על אף ההערכה בצה"ל שאיום הרחפנים הוא מתפתח, ייחודי ומדאיג, אין בידי צה"ל את המענה השלם הנדרש לאיום זה. על צה"ל להשלים בהקדם את עבודת המטה הפנימית שלו להגנה מפני איום הרחפנים שמקורם מחוץ לשטח המדינה כדי לקדם את גיבוש המענה, תוך הקפדה על תיאום עם יתר הגופים הרלוונטיים לסוגיית איום הרחפנים ובשיתוף עמם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים