תא"ל אייל זלינגר, קשר"ר: "מידע שנאסף מ-8200 הגיע למג"ד דרך הרשת והציל חיים"

"אם נמשיך להיות רק יעילים, נעשה את הנכון, אבל אנחנו רוצים לעשות נכון את הדברים הנכונים וככה גם להיות מועילים", ציין תא"ל זלינגר כשתיאר מה הולך להיות הצעד הבא בעולם התקשוב הצבאי

תת-אלוף אייל זלינגר, קצין קשר ותקשוב ראשי, באגף התקשוב בצה"ל. צילום: קובי קנטור

"האתגר של ה-IT בעולם הצה"לי הוא להצליח להביא למיצוי איכותי של המידע ולהביא להנגשה של המידע הרלוונטי, לכל מפקד בכל דרג, בכל נקודת זמן ובכל מקום", כך אמר תא"ל אייל זלינגר, קצין קשר ותקשוב ראשי, באגף התקשוב בצה"ל.

תא"ל זלינגר היה דובר המפתח בכנס תקשוב צבאי, העשירי במספר. הכנס, C5I, נערך היום (ב') בהפקת אנשים ומחשבים, במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה. הנחו את הכנס פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ותא"ל (מיל.) ארנון זו-ארץ, יו"ר הכנס וקשר"ר לשעבר. השתתפו בו מאות אנשי תעשייה מהמגזר הבטחוני וכן קצינים מאגף התקשוב. הכנס נשא את הכותרת "התקשוב כמאפשר את האפקטיביות המבצעית בשדה הקרב המודרני".

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

"אנו מציינים השבוע מלאת שנה למבצע צוק איתן", אמר קשר"ר. "צוק איתן היה המערכה הראשונה בה צה"ל נלחם ברשת, לחימה משולבת של אוויר, ים, יבשה, ומודיעין, כאשר ההתבססות על הרשת הביאה לשיפור האפקטיביות של הצבא".

כעת, אמר תא"ל זלינגר, "התקשוב הצבאי ניצב בפני כמה אתגרים: היצף המידע; זיקוק המידע; הנגשת המידע הרלוונטי למפקד; ויצירת מטרות בזמן אמת. בשנה החולפת ניסינו לארוז את כל האתגרים והבנו שהם סובבים סביב המשפט 'מיעילות למועילות'. התקשוב הוביל את הצבא להיות מאד יעיל אבל כעת אנו רוצים להיות יותר מועילים. על ה-IT לעבור לשלב הבא ולהתאים את יכולותיו לשדה הקרב המשתנה".

בשנת 2004, אמר תא"ל זלינגר, "היתה הפעם הראשונה בה התחלנו לחבר מערכות ICT, לייצר שילוביות רב-זרועית. אלא שזה הוביל ל'ספגטי'. הבנו כי עלינו ללכת לכיוון אחר. בשנת 2009 יצרנו ליבה מטכ"לית של כלים שלובים, של כל ארבע הזרועות, ועל בסיסם התחלנו לייצר תהליכים מבצעיים. תהליכים אלה הביאו לכך שיצרנו תהליכים מבצעיים המתבססים על מערכות שליטה ובקרה (שו"ב)".

כעת, אמר קשר"ר, "אנו מבינים שעלינו להתקדם ולהגיע למשהו אחר מהיר וממוקד. עברנו מתכנית 'צה"ל רשתי" ללחימה על גבי הרשת. בצוק איתן הצלחנו לראשונה לייצר יכולת של אינטרנט מבצעי. בכך סיפקנו לזרועות גמישות, יצרנו שיח משותף של חילות האוויר, הים, היבשה, והמודיעין על גבי אותן מערכות שו"ב, הבאנו את הנתונים והארכנו את תהליך הידע עד הקצה. מידע שנאסף מ-8200 הגיע לרמת המג"ד באופן מקוון. עד אז הידע תמיד היה קיים רק שהוא לא הגיע לקצה. מצב חדש זה הציל חיים".

במבצע צוק איתן, אמר תא"ל זלינגר, "הבאנו לשילוביות רב-זרועית, ראינו שיתוף שלא היה קיים בעבר, למשל מערכות IT של חיל ים וחיל אוויר מביאות לכך שסוגרים את מעגל האש בזמן קצר יותר ובאופן אפקטיבי יותר".

"בשלב הבא", ציין תא"ל זלינגר, "אם נמשיך להיות רק יעילים, אז נעשה את הנכון, אבל אנו רוצים לעשות נכון את הדברים הנכונים וככה גם להיות מועילים. התקשוב כמאפשר שילוביות רב-זרועית, הביא לכך שפגענו ב-פי עשר מטרות באותה נקודת זמן. ככל שהמלחמה נמשכת, יש ירידה דרמטית במספר המטרות ואז הופכים לפחות אפקטיביים בלחימה. אנו רוצים להביא לעלייה בגרף כדי שהמערכות יאתרו בזמן אמת יותר מטרות ובאופן מהיר ומדויק יותר. כך נוכל ליצור מטרות איכותיות לאורך זמן, ולא לבזבז משאבים על פגיעה במטרות פחות איכותיות".

היצף מידע והאינטרנט של הדברים

"למפקד כיום יש אוסף מאוד גדול של פרטים שהוא אינו יודע לומר מה ההקשרים ביניהם", אמר תא"ל זלינגר, "האתגר הוא לאסוף את אוסף הפרטים, לאתר את מרכזי הכובד, ולפגוע במרכז הכובד. ככה ניתן להשמיד הרבה יותר מטרות ולהשיג יותר הצלחה מבצעית. בדרך זו התקשוב הוא מחולל יעילות".

"מגמת האינטרנט של הדברים", אמר קשר"ר, "מחלחלת לצבא. אנו מתכוונים להכניס הרבה יותר חיישנים למערכות צבאיות מתוך כוונה לטפל במידע ולא שהוא ייעלם. כך נוכל לכרות ממנו את מה שרלוונטי". לדבריו, "בעולם ה-Big Data, המ"פ רואה מידע רב רק שזה לא נותן לו מענה טוב יותר מה לעשות. מרוב מידע הוא לא יודע לאן ללכת. בעולם אנליטיקה מתקדמת אנו רוצים ללכת לחיזוי, לעבור מ-BI, בינה עסקית, ומ-OI, בינה תפעולית אל עבר מודיעין תפעולי. לעבור מניתוח העבר לחיזוי העתיד, לברר מה הצעד הבא. אנו רוצים להטמיע כלים של אנליטיקה וחיזוי כדי לדעת מה יקרה אם אפעל בדרך א' או בדרך ב'. אנו רוצים מערכות שייצרו תמונת מצב וכך לתת למפקד יכולת להחליט מה לעשות ומה לתקוף. אני רוצה שהמפקד יקבל רק את המידע הרלוונטי לו, בכל נקודת זמן ובכל מקום".

"אנו רוצים ללכת למקום של מועילות, עם מידע עשיר, מחובר, כאשר המידע המשימתי נדחף לרמת השטח. שכאשר מפקד נמצא במקום מסויים הוא יידע מה קרה בעבר בגזרה, כמה היא מסוכנת, באיזה נתיב עליו ללכת או לנסוע, היכן היו מארבי נ"ט, מתי בפעם האחרונה היה שיגור", אמר תא"ל זלינגר, "יש להגיע למצב של ידע כשירות, כזה המספק מועילות".

הקשר"ר סיכם באומרו כי "המטרה היא לעשות באופן הנכון את הדברים הנכונים. אם לא נלך לשם נהיה בדעיכה לאורך הזמן. עלינו להיות לא רק יעילים, אלא גם מועילים. כדי להגיע להכרעה מהירה בשדה הקרב עלינו להיות אפקטיביים. בעשור אחרון ה-IT סייע לקפיצת מדרגה משמעותית בהיבט הספקי תקיפה. יש לברור מטרות איכותיות ורלוונטיות ולפגוע במרכזי הכובד שלהן. אנו בהליכים להטמעת טכנולוגיות חיזוי הקיימות באזרחות. על מנת לממש את החזון הזה, הדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות שיתוף פעולה מול התעשיות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים