טראמפ נאלץ להודות: הביון האמריקני צדק – רוסיה התערבה בבחירות 2016

הנשיא האמריקני, שנלחץ פוליטית ותקשורתית באופן חסר תקדים מאז פגישתו עם נשיא רוסיה, הודה כי "נפל בלשונו" כשקבע שהוא מאמין לפוטין, אך שב והכחיש כי מדובר בקנוניה

האינטרנט מפנה לו עורף. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נתפס, אולי לראשונה מאז שהחל בכהונתו, כשהוא מביע חרטה על עמדה מובהקת שלו. אתמול (ג') ביקש הנשיא לחזור בו מדבריו על רוסיה ועל מנהיגה, שאותם הביע בפסגה בהלסינקי ביום ב'. הוא אמר כי "נפל בלשונו" (misspoken) כשנראה כאילו הוא מקבל את הכחשותיו של הנשיא ולדימיר פוטין כי רוסיה התערבה בבחירות לנשיאות ב-2016.

במה שהצטייר ככניעה ללחץ המדיה והקהילה הפוליטית, טראמפ הופיע בתקשורת כשהוא מודה כי הוא מקבל את הערכת קהילת המודיעין האמריקנית שרוסיה ביקשה להשפיע על הבחירות – אך הוסיף כי "זה יכול להיות גם אנשים אחרים", טענה שאותה לא גיבה בראיות.

הדברים הגיעו, כאמור, לאחר לחץ מאסיבי לפיקוח על הנזקים שהחל אחרי שטראמפ ביטא יחס אוהד אל פוטין וקבלה של גרסת הרוסים במסיבת עיתונאים משותפת שעוררה מהומה עולמית, כולל אפילו טענות לבגידה מצד כמה דמוקרטים ותביעות של רפובליקנים רבים שדרשו מטראמפ לתקן את הבלאגן שחולל.

רבים ממגיניו הרגילים דממו בעקבות הפסגה, והלחץ, שהיה כנראה כבד מנשוא גם בעבור טראמפ, הכריע הפעם את הנשיא הדעתן. עד כה טראמפ ועוזריו לא הכירו בשום טעות של הנשיא, ולכן ההתייצבות של טראמפ מול המצלמות אתמול אחר הצהריים נחשבת כאירוע נדיר.

"יש הרבה אנשים שם בחוץ"

העיסוק בהתערבות הרוסית בבחירות האמריקניות נרחב ולא שוכך, אבל את היחס המאוד מעניין של טראמפ לנושא למד העולם בהבלטה לפני כשנה, ב-9 ביולי 2017, כשהנשיא השתתף בפסגת 20 המדינות המתועשות בעולם (G-20), שנערכה בהמבורג, גרמניה.

במהלך הפסגה הוא פגש, בפעם הראשונה מאז שנכנס לבית הלבן כחצי שנה קודם לכן, את פוטין. אחד הנושאים המרכזיים שבהם דנו השניים היה הסייבר והחשדות שלפיהן רוסיה התערבה בבחירות בארצות הברית באמצעים דיגיטליים. טראמפ לחץ על פוטין שיענה, וזה השיב בשלילה. במקום להמשיך וללחוץ, צייץ אז הנשיא האמריקני בטוויטר (Twitter) כי "פוטין ואני שוחחנו על הקמת יחידת הגנת סייבר בלתי חדירה, כדי שאפשר יהיה להגן ולאבטח מפני פריצה למערכות בחירות ומפני דברים שליליים רבים אחרים". הרעיון זכה לאי אמון מצד שתי המפלגות בארצות הברית, וקיתונות של לעג נשפכו מהכתבים – הפוליטיים ואף הטכנולוגיים, שציינו כי "זהו אחד הרעיונות המגוחכים ביותר בתחום הסייבר". טראמפ נסוג מהרעיון בתוך שעות.

השבוע (ב'), נפגשו, כאמור, שני המנהיגים שוב, בהלסינקי, בירת פינלנד, והפעם הביאה הפגישה את טראמפ להכריז רשמית כי הוא מאמץ את גרסת פוטין, שלפיה רוסיה לא התערבה בבחירות לבית הלבן.

הדברים התמיהו את התקשורת האמריקנית כל כך עד שאפילו ב-Fox News, שבדרך כלל תומכת בטראמפ ללא סייג, הגדירו את הופעתו בהלסינקי כ-"סוריאליסטית" ו-"מגוחכת". אבל היה היגיון ב"שיגעון" של טראמפ – החשדות היו הרי שההתערבות הרוסית הייתה כנגד הילרי קלינטון, כלומר: לטובתו.

למרות שחזר בו, ביקש אתמול טראמפ בכל זאת לצמצם את השפעת מאמציה של רוסיה להתערב בפוליטיקה האמריקנית, וחזר שוב על הכחשותיו התכופות לשיתוף פעולה בין הקמפיין שלו למוסקבה. הוא לא התייחס לקונטקסט הרחב יותר של דבריו בהלסינקי, שכלל שבחים על פוטין, התקפות על ה-FBI, והצהרות שגם רוסיה וארצות הברית אשמות באותה מידה ביחסים המוחמצים בין המעצמות.

"אני מקבל את המסקנה של קהילת המודיעין שלנו כי התערבות של רוסיה בבחירות 2016 התקיימה", הצהיר טראמפ אתמול והוסיף "יכול להיות שהיו גם אנשים אחרים. יש הרבה אנשים שם בחוץ. לא הייתה שום קנוניה בכלל, ואנשים ראו את זה, והם ראו את זה בחוזקה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים