הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים: "הביטקוין לא יחליף לעולם את הכסף"

בדו"ח מיוחד בנושא מטבעות קריפטו הודיע ה-BIS כי עולם אלטרנטיבי זה לא מוכן לעלות על הבמה המרכזית של הפיננסים - ושגם לא יוכל להתאים לכך לעולם ● הבנק הזהיר כי הצורך ההולך וגדל במשאבי כרייה עלול להשבית כליל את האינטרנט ● מומחה בתחום פיליפ נון דווקא אופטימי לגבי ערך הביטקוין

כסף חסר נוכחות פיזית. ביטקוין. אילוסטרציה: 3DSculptor, BigStock

הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (The Bank for International Settlements), ה-BIS, הודיע אתמול (א') שהביטקוין (Bitcoin) והמטבעות הדיגיטליים האחרים לעולם לא יכולו להחליף כסף קונבנציונלי כי הם חסרים גיבוי מרכזי והם מלאים בבעיות, ובנוסף הם יכולים פשוט להפסיק לעבוד ואז הערך שלהם נמחק לחלוטין, כך על פי ממצאי דו"ח שהבנק שוקד עליו מזה זמן. בנוסף הזהיר הבנק כי האמון שיש במטבעות הללו עלול "להתנדף בכל עת".

הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים הוא ארגון בינלאומי של הבנקים המרכזיים, שנוסד לפני 88 שנה, אשר לפי הגדרתו "מטפח שיתוף פעולה בינלאומי בענייני מטבע ופיננסים ומשמש כבנק לבנקים מרכזיים". עבודתו של ה-BIS נעשית באמצעות תת-ועדות, מזכירות קבועה וכן ועידה כללית שנתית של כל חבריו.

במאמר בן 24 העמודים שסיכם את ממצאיו, ושפורסם אתמול (א') במסגרת הדו"ח הכלכלי השנתי שלו, אמר ה-BIS כי הביטקוין ודומיה סבלו מ"מגוון של חסרונות" שימנעו מתחום הקריפטוגרפיה להגשים את הציפיות הנשגבות שגרמו לעניין העצום בו – כמו גם ההשקעה בנכסיו – לקחת חלק בנכסי העתיד העולמיים.

BIS, הממוקם בבזל שבשווייץ, אמר שהמטבעות הווירטואליים אינם יציבים מספיק, צורכים יותר מדי חשמל, וכפופים למניפולציה והונאות בקלות רבה מדי, בכדי שישמשו אי פעם כמדיום לסחר חילופין ישר דרך ותמים במסגרת הכלכלה הגלובלית.

הבנק ציין את אופיים המבוזר של המטבעות הדיגיטליים – בהם המפורסם ביותר, הביטקוין, ויתר החיקויים שלו שהגיעו לאחריו, שנוצרו ונכרו על רשת מבוזרת של מחשבים – כפגם בסיסי ולא ככוח מפתח.

הביטקוין יעצור את האינטרנט

באחד מממצאיו החריפים ביותר, ה-BIS ניתח את מה שיידרש בעבור תוכנת הבלוקצ'יין שמשמשת בכדי לבסס את הביטקוין ולעבד את העסקאות הדיגיטליות הקמעונאיות שלו המטופלות כיום על ידי מערכות תשלומים לאומיות. מאחר שהגודל של כל כך הרבה "ספרי חשבונות" הולך ומתנפח, כך גילו החוקרים, בסופו של דבר הדבר ישתלט על הכל, החל מטלפונים חכמים של יחידים ועד לשרתי ענק. "אמצעי התקשורת הקשורים בכך עלולים לגרום לאינטרנט לעצור", הבהיר הדו"ח.

ראש תחום המחקר של BIS, היון סונג שין, אמר כי לכסף הריבוני יש ערך משום שיש לו משתמשים, אבל אנשים רבים המחזיקים במטבעות קריפטוגרפיים עשו זאת לעתים קרובות למטרות ספקולטיביות בלבד. "ללא משתמשים זה פשוט יהיה חסר ערך, זה נכון אם זה פיסת נייר עם פרצוף עליה, או אסימון דיגיטלי", הוא אומר כשהוא משווה בין מטבעות וירטואליים לכרטיסי בייסבול או טמגוצ'י.

אגוסטין קרסטנס, המנהל הכללי של ה-BIS, תיאר את הביטקוין כ"שילוב של בועה, ערכת פונזי (תרמית – ג"פ) ואסון סביבתי".

ה-BIS אמר כי הבנקים המרכזיים שוקלים את הסיכונים הפוטנציאליים לפני הנפקת מטבעות קריפטו משלהם. והבהיר כי הוא לא הוציא מטבע דיגיטלי, אם כי ה-Riksbank בשוודיה, שם השימוש במזומן איבד גובה, בוחן את השימוש בקרונה אלקטרונית קמעונאית בעבור תשלומים קטנים.

בדו"ח השנתי שלו אמר ה-BIS גם כי הרגולציה האפקטיבית של מטבעות דיגיטליים צריכה להיות גלובלית, ומכוונת הן למוסדות פיננסיים מוסדרים והן לחברות המציעות שירותים הקשורים לקריפטו.

פיליפ נון: "הביטקוין ירד ואז ינסוק בפראות"

יצוין כי בינואר פרסם מומחה הקריפטו, פיליפ נון, שתי תחזיות נועזות: הביטקוין יגיע לשפל של 6,000 דולרים השנה לפני שירקיע שחקים ויאמיר לגבוה של 60,000 דולרים ליחידה. כעת, כשהתחזית הראשונה שלו מתגלה כנכונה – שער הביטקוין בזמן כתיבת שורות אלו עומד על כ-6,460 דולרים על פי אתר CoinDesk – נון נשאר איתן בעמדתו שהעלייה הגדולה עדיין עומדת להתרחש, וזאת למרות הטלטלות האחרונות בשוק.

"כל הכסף שקיים כרגע בקריפטו הוא מהציבור, אז זה הכל על הרגש של השוק", אמר נון. "מבול של חדשות רעות יכול לנענע את השוק, דברים כמו רגולציה. התעשייה כל כך קטנה שיש מניפולציה בשוק", הבהיר את המצב הלא יציב הנוכחי.

אבל בראיון שנערך לאחרונה עם BusinessCloud, אמר נון שהתנודתיות בשוק תפעל בסופו של דבר לטובת הביטקוין, ותוביל לעלייה היסטורית עוד לפני סוף השנה. בהתייחסו לתחזית ינואר, אמר נון כי "התחזית התבססה, קודם כל, על תנודתיות השוק שאנו חווים כרגע".

נון, העומד בראש קבוצת Blackmore ו-Wealth Chain Group, אמר כי תחזיתו שהביטקוין ינסוק לערך של 60,000 דולר ליחידה היא "אפשרית בהחלט", בהתחשב בתוואי ארוך הטווח של המטבע, ותפקידו בשיבוש המגזרים המסורתיים. עם זאת הסביר כי כיום הביטקוין והמטבעות הדיגיטליים האחרים נתונים לחסדי השוק המונע מסנטימנטים, וכן למניפולציה במחירם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים