חוקרים באוני' טקסס: שוק הביטקוין הושפע ממניפולציות מכוונות

טת'ר - מטבע וירטואלי שמנוהל בידי אותם גורמים המחזיקים בבורסת הקריפטו ביטפינקס - היה גורם ששימש ל"תמיכה ולטיפול" במחירי המטבעות הווירטואליים, כך קבעו חוקרי האוניברסיטה האמריקנית ● פרסום מסקנותיהם הביא לירידה מידית נוספת במחיר הביטקוין המתדרדר בלאו הכי

כסף חסר נוכחות פיזית. ביטקוין. אילוסטרציה: 3DSculptor, BigStock

אקדמאים מאוניברסיטת טקסס שבאוסטין פרסמו אתמול (ד') מאמר אשר מנתח את התהייה האם המטבע טת'ר (Tether) "השפיע על מחירי הביטקוין (Bitcoin) ומחירי מטבעות קריפטוגרפיים אחרים במהלך הגאות האחרונה (ששיאה בשנת 2017 – ג"פ)".

אנשי האקדמיה הגיעו למסקנה כי דפוסי המחירים תאמו באופן מושלם להיפותזה שב-תט'ר "נעשה שימוש בכדי לספק תמיכה במחירים ולטפל במחירי שוק הקריפטו".

תט'ר היא למעשה חברה שמספקת מטבע וירטואלי שנושא את שמה, והמנוהלת בידי אותם גורמים שאמונים על בורסת המטבעות הווירטואליים ביטפינקס (Bitfinex) שבהונג קונג. החוקרים מצאו תבנית חוזרת ונשנית של רכישות ביטקוין באמצעות ה-תט'ר – אחד הנסחרים ביותר מבין מטבעות הקריפטו – ברגעים קריטיים, וטוענים שהדבר סייע להניע את מחירי הביטקוין לרמות שיא בשלהי שנת 2017. את המחקר של אוניברסיטת טקסס ניהל פרופסור ג'ון גריפין, שהתריע כבר בעבר לגבי פעילויות חשודות ב-VIX.

"נראה שהטת'ר שימש הן לצורך ייצוב והן לטיפול במחירי הביטקוין", כתבו פרופ' גריפין ואמין שאמס, המחבר השותף שלו, במאמר שפורסם ביום ד'.

מנכ"ל ביטפינקס, ג'יי.אל. ואן דר ולאד, כתב בהצהרה בדוא"ל כי "ביטפינקס וטת'ר לא עסקו מעולם בכל סוג של מניפולציית שוק או מחירים. לא ניתן להשתמש בהנפקות טת'ר בכדי להעלות את מחיר הביטקוין או כל מטבע/אסימון אחר בביטפינקס".

השלטונות כבר מנהלים חקירה בנושא

הביטקוין הגיע בדצמבר אשתקד לשיא של מעל 20,000 דולרים למטבע. מאז קרס ערכו לכ-7,000 דולרים, כשהוא ממשיך וחווה תנועות, ובעיקר ירידות. עקב פרסום מסקנותיהם של החוקרים, צנח אתמול בשעות הערב מחיר הביטקוין והגיע ל-6,145 דולרים, אבל בינתיים שב והתאושש מעט ועומד, בזמן כתיבת שורות אלו ועל פי אתר CoinDesk, על כמעט 6,500 דולרים.

הראשון לדווח על מסקנת החוקרים היה הניו יורק טיימס (The New York Times) שאמר כי המחקר מהווה אינדיקציה חזקה למניפולציה אפשרית ודורש חקירה נוספת.

ה-CFTC, ועדת המסחר לחוזים עתידיים בסחורות, הוציאה בדצמבר צווי זימון לביטפינקס ולטת'ר, כך על פי בלומברג (Bloomberg).

בחודש שעבר דיווחה מחלקת המשפטים של ארצות הברית על חקירת מניפולציות במחיר הביטקוין, תוך התמקדות ספציפית בשיטות זיוף המכונות Wash Trading ו-Spoofing – שעיקרן הפקת הזמנות מזויפות בכדי להעלות או להוריד את המחיר ו"לכבס" את המסחר – בכדי לדמות נפח בשוק.

התובעים הפדרליים עובדים עם ה-CFTC, שהיא הרשות העיקרית לפיקוח על הבורסות לחוזים עתידיים ועל המסחר בהן, ושלה הסמכות לפעול אם תאותר הונאה גם בתחום הקריפטוגרפי הלא מוסדר.

פרופ' גריפין ותלמידו, שאמס, הסיקו במאמרם כי "ממצאינו מצביעים על כך שיש צורך בשמירה על השוק במסגרת רגולטורית נאותה בעבור שווקי הקריפטו, שיכללו חנויות לגיטימיות שיהוו מדיום מהימן לעסקאות פיננסיות הוגנות. יש צורך להמשיך להבין את השווקים האלה".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים