טכנולוגיה למען ניצולי השואה והנצחתה

האתגרים שעומדים בפני ניצולי השואה רבים – ואך טבעי שהטכנולוגיה תהיה כאן לעזר ● כמה יזמים צעירים הבינו זאת וקיימו באחרונה האקתון לפיתוח טכנולוגיות להתמודדות עם המצב ● הנמר היה וראה

14/05/2018 12:18
צוות ממנטו הזוכה עם שירה פאיאנס-בירנבאום, CMO&COO מיקרוסופט ישראל (במרכז), שהעניקה להם את הפרס. צילום: ויקי לוי

המצב הלא מזהיר, בלשון המעטה, של חלק מניצולי השואה עולה לכותרות מדי פעם. אלא שעל אף שנעשים כמה דברים, המצב של אלה שסבלו את התופת הנוראה והגיעו לגיל זקנה לא משתפר.

גם כאן הטכנולוגיה יכולה לעמוד לעזר – את זה הבינו מארגני ההאקתון ניצוץ לדורות, שנערך לפני ימים אחדים בבורסה בתל אביב, בשיתוף 20 גופים ועמותות. מטבע הדברים, כמה וכמה חברות היי-טק נרתמו לעזר, בהן מיקרוסופט (Microsoft) ישראל, שסיפקה תשתית והדרכה טכנולוגיות, ומנטורים מתחומים שונים, וכן מטריקס ו-Nice. יותר מ-120 יזמים ומפתחים מטווח רחב של גילאים, כמו גם 80 מנטורים, לקחו חלק באירוע, כדי להסתייע בעולם הטכנולוגיה ובכלים הטכנולוגיים לפתרון בעיותיהם של ניצולי השואה ולהנצחת זכרה.

ההזמנה להאקתון והנתונים הבורסאיים - בבורסה בתל אביב. צילום: ויקי לוי

ההזמנה להאקתון והנתונים הבורסאיים – בבורסה בתל אביב. צילום: ויקי לוי

המטרה של ההאקתון הייתה לפתח פתרונות לאתגרים שאיתם מתמודדים ניצולי השואה בתחומים הכלכלי, הנפשי, הבריאותי והחברתי, וכן ליצור פלטפורמות שיסייעו לחינוך ולהנצחת השואה והגבורה. זאת, לאור הניסיונות הרבים לשכתב את ההיסטוריה (למשל החוק הפולני) ולהכחיש את השואה.

הצוותים החלו את פעילות הפיתוח ביום ה' האחרון בשעות הבוקר ועשו זאת במשך יותר מ-30 שעות רצופות, שבסופן הציגו את פיתוחיהם. למקום הראשון הגיע הצוות מומנטו (Momento), שפיתח פלטפורמת הנצחה, שמציגה על קצה המזלג את השואה ואת החיים היהודיים לפניה דרך מציאות רבודה ומציאות מדומה.

הטכנולוגיה של ממנטו

הטכנולוגיה של ממנטו

למקום השני הגיע מיזם הילף (עזרה ביידיש), שחבריו יצרו אפליקציית מובייל שיוצרת תשתית קהילתית לסיוע לניצולי שואה, קשישים ובעלי מוגבלויות.

שלישית דורגה פלטפורמת Meetnadev, שמהווה תשתית טכנולוגית שמחברת בין בעלי מקצוע, ניצולי שואה ומתנדבים, מה שמאפשר לניצולים להיעזר בחינם בבעלי המקצוע השונים הקיימים במאגר.

מי מאחורי ההאקתון ובין השופטים?

מאחורי המיזם עומדים היזמים ענת גרימלנד, ארז גביש, אלון רפפורט, טליה סבצ׳נקו ונתן לייבזון. לבד מחברות ההיי-טק, הגופים הנוספים שלקחו בו חלק הם ארנסט אנד יאנג (EY), הבורסה, 2B Group, ריינהולד-כהן ועוד, וכן עמותות וארגונים שעוסקים בניצולים ובנושאי השואה, בין היתר: הקרן לרווחה לניצולי השואה; אביב לניצולי השואה; הג'וינט ישראל-אשל; עמותת מט"ב; הרשות לזכויות ניצולי השואה; משרד החינוך – מנהל חברה ונוער; ארגון מדריכי המסע לפולין; והקליניקה לזכויות ניצולי שואה וזקנים בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב.

כמו כן, הגיע לאירוע אורח הכבוד נובוקי סוגיהארה, בנו של סמפו סוגיהארה, חסיד אומות עולם יפני, שהציל 6,000 יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה, בכך שהעניק להם ויזות.

דב מורן, מנכ"ל גרוב ונצ'רס; שירה פאיאנס-בירנבאום, CMO&COO מיקרוסופט ישראל; יזהר שי, שותף בכנען פרטנרס; נעם קנטי, שותף בארנסט אנד יאנג; ד"ר נמרוד קוזלובסקי, שותף ב-JVP; וליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מט"ב. צילום: ויקי לוי

דב מורן, מנכ"ל גרוב ונצ'רס; שירה פאיאנס-בירנבאום, CMO&COO מיקרוסופט ישראל; יזהר שי, שותף בכנען פרטנרס; נעם קנטי, שותף בארנסט אנד יאנג; ד"ר נמרוד קוזלובסקי, שותף ב-JVP; וליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מט"ב. צילום: ויקי לוי

את הגמר שפטו אנשי תעשייה בכירים, ביניהם: דב מורן, מנכ"ל גרוב ונצ'רס; שירה פאיאנס-בירנבאום, CMO&COO מיקרוסופט ישראל; יזהר שי, שותף בכנען פרטנרס; נעם קנטי, שותף בארנסט אנד יאנג; ד"ר נמרוד קוזלובסקי, שותף ב-JVP; וליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מט"ב.

המשתתפים בהאקתון. צילום: ויקי לוי

המשתתפים בהאקתון. צילום: ויקי לוי

לייבזון וגביש אמרו כי "רצינו לקחת את הדבר שאנחנו הכי מתגאים בו, שטבוע ב-DNA של המדינה שלנו – היזמות וההיי-טק, ולהחיל אותו על הנושא שהכי חשוב שנטפל בו ונהיה מעורבים בו – העזרה לניצולי השואה, חינוך והנצחת השואה. המטרה שלנו הייתה שההקאתון יעזור ליצור לפחות פתרון טכנולוגי אחד שיכול לעזור לניצולים בפרט ולנושא השואה בכלל. לכן, חיפשנו משוגעים כמונו שיצטרפו לדרך. אחרי 30 ומשהו שעות ההאקתון, אנחנו יכולים להגיד שעמדנו במשימה".

פאיאנס-בירנבאום, שהעניקה את הפרס הראשון לקבוצה הזוכה, אמרה כי "מרגש להיות חלק משמעותי ממיזם כל כך ערכי, ייחודי ומעצים. אך טבעי היה לנו במיקרוסופט להצטרף למסע שמטרתו נמצאת בהלימה מלאה לחזון של החברה. מיקרוסופט עברה בשנים האחרונות מסע להגדרה מחדש של המימוש והקיום שלה – ליצור טכנולוגיה, אבל לשם מה? המסע הסתכם בהגדרת חזונה של החברה להעצים כל אדם להשיג יותר ולעתיד טוב יותר, To Do Good, על ידי אימוץ ובניית תרבות של אמפטיה. בהאקתון הזה יישמנו זאת באחד הנושאים היקרים והעמוקים ביותר בהיסטוריה".

"המיזם הזה מזכיר במודל שלו את אחת הפעילויות הבולטות שמיקרוסופט מובילה בכל שנה: האקתון בן שבוע שבו משתתפים כ-15 אלף איש למציאת פתרונות טכנולוגיים המסייעים לשיפור חיי האנשים, ולרווחתם של בעלי המוגבלויות והחברה כולה", הוסיפה.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. IRVING Shechtman

    לדעתי זה די פטטי .שפתאום מתחילים לעזור להתעניין ולחקור את ניצולי השואה שהם כבר בממוצע בשנות התישעים של חייהם , יותר מ-90% מהם כבר נפטרו , לדעתי זה עצוב וזה מאוחר מדי וכל המאמצים היו צריכים להיעשות לפני 70 שנה ,

  2. עירית פרומר כפיר

    יפה מאד.מתי יגיע השרות? איך? רגשתם זקוקים לכם.תודה

אירועים קרובים