"החלטת הממשלה על הקמת מרכזי ההיי-טק – הצלחה למגזר הערבי"

"מדובר בהחלטה דרמטית והצלחה לפעילות שלנו, שמטרתה לשלב ערבים בתעשייה זו; עכשיו יש לוודא שהיא תתממש", אמר סאמי סעדי, מנכ"ל משותף בצופן

סאמי סעדי, מנכ"ל משותף יוצא בצופן.

סאמי סעדי, מנכ"ל משותף של עמותת צופן, מה יש לך לומר על החלטת הממשלה על הקמת מרכזי ההיי-טק במגזר הערבי?
"החלטת הממשלה להקצות 20 מיליון שקלים להקמת המרכזים הללו בישובים ערביים היא דרמטית, ומבחינתנו היא סימן להצלחה לפעילות שלנו, שמטרתה לשלב ערבים בתעשייה זו.

התחלנו את המסע הזה לפני שלוש שנים. פנינו לשרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, לרשות לפיתוח כלכלי ולגורמים נוספים. הצגנו בפניהם נתונים שלפיהם יש בישראל 15 פארקי היי-טק ואף לא אחד מהם במגזר הערבי. זה דבר שלא מתקבל על הדעת. לשמחתנו, הגורמים האלה הקשיבו לנו והתחלנו לגלגל את הרעיון. כך זה התגבש עד שהגיע לוועדת השרים בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואנחנו מאוד שמחים שזה עבר".

מה פוטנציאל התעסוקה במרכזים אלה והיכן הם ימוקמו?
"כרגע מדובר בשני מרכזים – בנצרת ובכפר קאסם. בשניהם יש כבר פעילות אבל לא ממש פארקי היי-טק. הערכה שלנו היא שבכל פארק יוכלו לעבוד 1,500 איש, כשאנחנו מקפידים על העיקרון של ערבים ויהודים כאחד. אין יותר הפרדה, ענף ההיי-טק הוא גלובלי וכמו שחברות ענק בעולם מעסיקות אנשים מכל דת ומין, כך צריך להיות גם בארץ.

צריך גם להבין שהתקציב שאושר כולל את הכנת התשתיות מסביב, בינוי, שירותים ותחבורה. כל אלה הם פוטנציאל לתעסוקה של עובדים רבים, לא רק בהיי-טק".

האם אתם מרגישים שינוי בנכונות של חברות היי-טק להעסיק עובדים מהמגזר הערבי?
"ללא ספק יש שינוי. כבר כיום עובדים כ-5,000 מהנדסים בחברות היי-טק שונות, גלובליות ולא גלובליות. יש כמה אלפים שמשולבים בלימודים במוסדות האקדמיים במקצועות מדעיים. הפארקים שיקומו בכפר קאסם ונצרת יענו על מגבלת הריחוק שקיימת מערים ערביות למרכז הארץ ולדרומה. זה יאפשר להרבה יותר צעירים ללכת ללמוד ולהשתלב.

אני חייב לציין מגמה חיובית נוספת: גידול משמעותי במספר הנשים שעובדות בהיי-טק ועכשיו, עם הקמת הפארקים, זה יעודד יותר נשים ללכת בעקבותיהן".

האם לדעתך חברות ההיי-טק ישתפו פעולה במיזם?
"אנחנו בקשר עם כל החברות הרב לאומיות והישראליות. יש תמיכה ונכונות לסייע. אנחנו מקווים שהמרכזים האלה שיקומו לא יהיו רק מוקדי מיקור-חוץ במודל מזרח אירופה או סין, אף על פי שזה גם חשוב, אלא גם יגיעו לשם שלוחות של מרכזי פיתוח מכל העולם. אני לא רואה שום סיבה שזה לא יקרה".

ומה לגבי השכר? האם לא יכול להיות מצב שחברות ינצלו את הפרויקטים להעסקת עובדים בשכר נמוך בגלל המיקום?
"אני מאוד מקווה שלא. העולם הוא גלובלי ויש מחסור חמור במהנדסים. כוחות השוק עושים את שלהם ולכן חברות שירצו לעבוד במקומות אלה יצטרכו להתאים את עצמן לשכר".

לאן אתם ממשיכים מכאן?
"העבודה שלנו רק החלה. עבדנו קשה על מנת ליזום ולהניע את ההחלטה. עכשיו צריך לוודא את ביצועה ויישומה בשטח, ובנוסף לעשות עבודה הרבה יותר גדולה ומעמיקה בתחום של חינוך ועידוד הצעירים ללמוד את המקצועות. אנחנו עובדים גם בבתי הספר ולתדהמתנו נתקלנו בבתי ספר שהיו בהם נערים שלא ידעו שום דבר על תעשיית ההיי-טק. הפוטנציאל הוא אדיר ואין סיבה להמתין".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים