ביל גייטס מזהיר את ענקיות הטק: "מזמינות התערבות ממשלתית"

המייסד המיתולוגי של מיקרוסופט אמר בראיון כי הוא מודאג מתסריט שבמסגרתו דווקא עמק הסיליקון יביא לקטסטרופה עולמית, וטען כי על חברות הטכנולוגיה להפסיק לחשוב שהן חשובות או קובעות יותר מהממשל

לעבור לבשר סינטטי כדי להימנע מקטסטרופה אקלימית. ביל גייטס. צילום: מחלקת DFID הבריטית, מתוך ויקיפדיה

מייסד מיקרוסופט (Microsoft), ביל גייטס, שלח אזהרה חמורה לאפל (Apple) ולתאגידי עמק הסיליקון האחרים. בראיון שהעניק למגזין אקסיוס (Axios), ושפורסם אתמול (ג'), טען היזם המפורסם כי חברות אלה מתגרות בדוב הגדול, שהוא הממשל הפדרלי.

"חברות הטכנולוגיה צריכות… להיזהר מכך שלא ינסו לחשוב שהשקפתן חשובה יותר מהשקפת הממשלה, או מאיך שהממשלה מסוגלת לתפקד בכמה תחומים מרכזיים", טען גייטס, לפני שפירט כמה דוגמאות, כמו "ההתלהבות של חברות מביצוע עסקות פיננסיות אנונימיות ובלתי נראות".

שאלה של נכונות

גייטס גם אמר כי הוא מודאג מכך שחברות הטכנולוגיה מתעלמות ממגזרים מרכזיים אחרים בחברה, בעיקר מגופים שאמונים על שמירת החוק והסדר, במסגרת הדאגה לפרטיותם ולזכויותיהם של פושעים, ואפילו במקרים של "רצח המונים". לאחר שנשאל בראיון האם הוא מנסה לרמוז לקרב שמנהלים ה-FBI ואפל על פתיחת מכשירי iPhone בכלל, ובמיוחד על הסיפור המפורסם של מכשירו של הטרוריסט סייד ריזוואן פארוק, אחד ממבצעי הירי ההמוני בסן ברנרדינו, ענה גייטס: "אין שום ספק בנוגע ליכולת; זו שאלה של נכונות".

עקב המקרה של סן ברנרדינו טען בעבר מנכ"ל אפל, טים קוק (יחד עם מומחי אבטחת סייבר), שאפשר ליצור דלת אחורית בכדי לתת גישה לרשויות אכיפת חוק ל-iPhone נעול ומוצפן, אבל שאין זה אקט זהיר מבחינה טכנית, או מהלך שיעשה טוב באופן גורף לנושא האבטחה.

"באופן ספציפי, ה-FBI רוצה שנוציא גרסה חדשה של מערכת ההפעלה של ה-iPhone, נעקוף כמה תכונות אבטחה חשובות ונתקין אותה ב-iPhone ששוחזר במהלך החקירה", אמר אז קוק. "בידיים הלא נכונות, תוכנה כזו – שלא קיימת כיום – תהיה בעלת פוטנציאל לפתוח כל מכשיר iPhone שיימצא בחזקתו הפיזית של מישהו".

"גישה לנשק סייבר – גרועה יותר מגישה לנשק גרעיני"

אבל לא רק כלפי אפל מכוון גייטס את אזהרותיו. הוא טוען שהוא מודאג מדברים נרחבים יותר ולדבריו, "המגמות הגדולות" שמפחידות אותו כוללות מספר תחומים.

"יש תמיד את השאלה כמה טכנולוגיה מעצימה קבוצה קטנה של אנשים שעלולה לגרום לנזק… קבוצות קטנות יכולות לקבל גישה לנשק גרעיני, או אפילו יותר גרוע – לכלי לחימה של טרור ביולוגי או לנשק סייבר", אמר גייטס. הוא הסביר כי "לקבוצה קטנה יכולה להיות השפעה, במקרה של גרעין – על מיליונים, ובמקרה של (שימוש בנשק – ג"פ) ביולוגי – על מיליארדים", והודה: "זה מפחיד אותי".

גייטס דיבר עם על העבודה שלו ושל זוגתו במסגרת קרן ביל ומלינדה גייטס, שעוסקת בפילנתרופיה כלל עולמית ומשתפת פעולה עם הבית הלבן. הוא נשמע בהקשר זה מעט מסויג, אבל בכל זאת מלא תקווה. הוא אמר בראיון לאקסיוס שעל אף הסתייגותם מהממשל הנוכחי, "אנחנו ממשיכים לדבר איתם כי אם ארצות הברית תקצץ בהשקעותיה בחו"ל, אנשים במדינות אחרות ימותו והאמריקנים יהיו במצב גרוע יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים