"בכנות, יקיריי, ארצות הברית נמצאת תחת מתקפה רוסית"

להערכת ראש מנהל המודיעין הלאומי האמריקני, רוסיה רואה בבחירות אמצע הקדנציה של 2018 "יעד פוטנציאלי", ומפעילה אמצעים שונים, שמרביתם באים לידי ביטוי באינטרנט, בכדי להתערב בהן" ● נציגים אחרים של סוכנויות ביון מסכימים לכך

התערבות רוסית בפוליטיקה האמריקנית. אילוסטרציה: אלכס גייגר, BigStock

רוסיה כבר פועלת בניסיון להשפיע על בחירות אמצע הקדנציה בארצות הברית, שייערכו בנובמבר הקרוב, בין היתר באמצעות המדיה החברתית – כך מזהירים ראשי המודיעין האמריקניים. ראש מנהל המודיעין, דן קואטס, אמר בשימוע השנתי בנושא האיומים הגלובליים, שהתקיים אתמול (ג') בוועדת המודיעין של הסנאט, כי רוסיה עלולה אף לשבש את הבחירות הקרובות.

קואטס טען שרוסיה מאמינה שהצליחה במיוחד בהשפעה על הבחירות לנשיאות ב-2016, עד כדי כך שבכוונתה לנסות לעשות זאת שוב, בקמפיין שבו מאות פוליטיקאים אמריקניים מתמודדים על מושבים בבית הנבחרים ובסנאט. "אין כל ספק שרוסיה רואה שמאמציה בעבר היו מוצלחים ומחשיבה את בחירות אמצע הקדנציה בארצות הברית כיעד פוטנציאלי לפעולות בהשפעתה", אמר קואטס, שהוסיף וקבע ש-"בכנות, יקיריי, ארצות הברית נמצאת תחת מתקפה רוסית".

הוא הרחיב ואמר כי "אנחנו מצפים שרוסיה תמשיך להשתמש בתעמולה – במדיה החברתית, ב-'דגל כוזב' (False flag), בדוברים מעוררי אהדה ובאמצעים אחרים – בכדי להשפיע ולנסות לבנות על מגוון הפעולות הנרחב שלה, על מנת להחריף סדקים חברתיים ופוליטיים בארצות הברית".

התערבות מוכחת בבחירות 2016

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מכחיש כי רוסיה מנסה להתערב בפוליטיקה האמריקנית, על אף שסוכנויות הביון האמריקניות מאמינות כולן שמוסקבה רצתה שהוא ינצח ושהרוסים עבדו קשה בכדי לוודא שכך יקרה, ואף חוקרות את הנושא.

לאמונה הזו מתלווים ממצאים שהם תוצאה של חקירת ועדת משנה מיוחדת של הסנאט, ששקדה על חקר פרשת החשד למעורבות הרוסית בבחירות. נציגים מטעמן של ענקיות הטכנולוגיה גוגל (Google), פייסבוק (Facebook) וטוויטר (Twitter) העידו בעבר מספר פעמים בוועדה זו, והממצאים שעלו היו משמעותיים במיוחד: מאחד מהם עולה שפייסבוק מחקה 5.8 מיליון חשבונות מזויפים לפני הבחירות בארצות הברית. הוועדה גילתה שהחשבונות היו מקושרים לחוות טרולים רוסית, שנקראה סוכנות מחקר האינטרנט (Internet Research Agency), ושמפיצה מסרים שעולים בקנה אחד עם המדיניות של הקרמלין. עוד נחשף שטוויטר איתרה וסגרה 2,752 חשבונות המקושרים לרוסיה ולסוכנות זו.

גוגל דיווחה לוועדה ששני חשבונות שמקושרים לקבוצה הרוסית שילמו במהלך מערכת הבחירות 4,700 דולר על מודעות בפלטפורמות שלה. כמו כן, החברה מצאה 18 ערוצי יוטיוב (YouTube) המגובים על ידי סוכנים רוסיים. ערוצים אלה כללו 1,108 סרטוני וידיאו עם 43 שעות של חומר, אם כי הם צברו רק 309 אלף צפיות בארצות הברית בין יוני 2015 לנובמבר 2016.

טראמפ "לא מכווין במפורש את הטיפול בהתערבות הרוסית"

במסגרת השימוע, כשנשאל על ידי הסנטור הדמוקרטי ג'ק ריד האם טראמפ הורה לראשי המודיעין הנוכחים בדיון לעצור את ההתערבות הרוסית, ענה ראש ה-FBI, כריסטופר ריי, כי הוא "לא כוון במפורש על ידי הנשיא".

בשבוע שעבר אמר מזכיר המדינה, רקס טילרסון, שרוסיה כבר מתערבת בבחירות אמצע הקדנציה, והוסיף שארצות הברית אינה מוכנה דיה על מנת להפסיק את הקמפיין של הקרמלין.

הסנאטור מארק וורנר, הדמוקרט הבכיר בוועדה, השמיע תרעומת דומה. "אל תטעו: האיום הזה לא התחיל ב-2016, וזה בהחלט לא נגמר בבחירות", אמר בתחילת הדיון. "מה שאנחנו רואים הוא תקיפה מתמשכת מצד רוסיה בכדי למקד ולערער את המוסדות הדמוקרטיים שלנו, והם הולכים להמשיך בכך". דברים ברוח זו אמר מייק רוג'רס, מנהל ה-NSA. לדבריו, ההתערבות הזאת "לא הולכת להשתנות או להפסיק".

לעומת זאת, הנציגים הרפובליקניים שנכחו בדיון התמקדו בסוגיות אחרות, כמו האיום הסיני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים