36 שנים לאחת הצרות הגדולות של עולם המחשוב

מעשה קונדס של תלמיד תיכון בן 15 הביא לאחת ההשפעות הרעות וכאבי הראש הבולטים בעולם הטכנולוגי – הווירוסים ● זאת ועוד, במדור ההיסטוריה השבועי שלנו

רבותיי, ההיסטוריה. צילומים: BigStock

השבוע בחרתי להתחיל את הטור עם ציון יום הולדת חשוב, ולאו דווקא לטובה, בתולדות תעשיית המחשוב והטכנולוגיה: ב-30 בינואר 1982, לפני 36 שנים, נולד קוד הווירוס הראשון למחשב האישי, שכונה וכונה Elk Cloner. את 400 שורות הקוד כתב ריצ'רד סקרנטה, שהתחזה לתוכנית אתחול ל-Apple II.

סקרנטה כתב את הקוד כמעשה קונדס, בהיותו תלמיד תיכון בן 15, חולה מחשבים ובעל כשרון יוצא דופן בתכנות. הווירוס אכן יועד למחשבי Apple II, שהיו נפוצים אז כמחשבים ביתיים. אתחול מחשב עם תקליטון נגוע גרם לווירוס Elk Cloner להשתקע בזיכרון המחשב. כל תקליטון שהוכנס אחר כך למחשב – נדבק בווירוס. המחשבים הנגועים הציגו שיר קצר, שנכתב גם הוא על ידי סקרנטה, בכל פעם חמישית שהם אותחלו.

נער בן 15 שעשה היסטוריה - ולא לטובה. צילום אילוסטרציה: BigStock

נער בן 15 שעשה היסטוריה – ולא לטובה. צילום אילוסטרציה: BigStock

הווירוס הזה לא גרם נזק ממשי למחשב, אבל התפשט במהירות. וירוסי מחשב נכתבו כבר קודם, אבל התעלול של סקרנטה היה הראשון שהופץ והשפיע על מחשבים מחוץ לרשת או למחשב שבהם הם נכתבו.

"הייתי גיק מחשבים והתעניינתי בכל ההיבטים של הטכנולוגיה", הוא סיפר בראיון 30 שנים מאוחר יותר. "באמצעות התכנות גיליתי דרך לחקות דברים שראיתי בסרטים".

ברור שסקרנטה בילה את שנות הבגרות שלו בחברות היי-טק, וידוע כמתכנת ויזם בעמק הסיליקון. החל משלהי העשור הראשון של שנות האלפיים הוא עמד בראש Blekko, שיצרה מנוע חיפוש באותו השם ושנרכשה ב-2015 על ידי יבמ (IBM), לצורך שימוש בטכנולוגיה שלה בווטסון (Watson).

27 שנים לשפת התכנות שמצויה בכל מקום

היום (ה') לפני 27 שנים, ב-1 בפברואר 1991, החלו מייק שרידן, ג'יימס גוסלינג ופטריק נוטון מסאן (Sun Microsystems) – שכונו ה-Green Team – לפתח את טכנולוגיית הג'אווה (Java), שבבסיסה עמדה תפיסה מהפכנית בזמנו, של הרחבת כוח המחשוב גם לפעילויות הקשורות בחיי היומיום. קבוצה זו של מפתחים האמינה שהגל הבא במחשוב הוא חיבור של מכשירי צריכה דיגיטליים עם מחשבים (צדקו, לא?). הצוות עבד לילות כימים ויצר את שפת התכנות שחוללה מהפכה בעולם – כאמור, ג'אווה. התאוצה הגדולה החלה ב-1995, כשהצוות הודיע שדפדפן האינטרנט נטסקייפ (Netscape) יכלול את טכנולוגיית הג'אווה.

כיום, ג'אווה היא כוח משמעותי, שעומד לא רק מאחורי האינטרנט, אלא גם בקרביהם של יישומים ומכשירים שמניעים את חיי היומיום שלנו. החל מטלפונים סלולריים, משחקים ומערכות ניווט ועד פתרונות e-Business – הג'אווה מצויה בכל מקום.

הגרסה הכושלת של Windows

ב-30 בינואר 2007, שש שנים לאחר השקת Windows XP, יצאה לאוויר העולם אחת מגרסאות ה-Windows הכושלות אי פעם – Vista. המשתמשים התמימים, שסמכו על מיקרוסופט (Microsoft), זכו לקבל גרסה שסבלה מחסרונות לא מעטים ומפעולה איטית, נוסף על בעיות בתאימות וביציבות. אמנם, החברה שיפרה את המערכת באמצעות שתי חבילות שדרוגים, אבל הנזק כבר נגרם, והמשתמשים הצביעו ברגליים ונמנעו ממנה.

בשורה התחתונה, Vista הייתה מעין "ארוחה מחוממת" של XP ולא סיפקה סיבות טובות דיין לנטוש את הגרסה הקודמת לטובת מערכת כמעט זהה ואפילו קצת "צולעת". אולי זו הסיבה שלקח למיקרוסופט רק שנתיים לצאת עם גרסה חדשה (7) של מערכת ההפעלה הנפוצה בעולם.

איפה את, מוטורולה?

ב-29 בינואר 2014, שנתיים וחצי בלבד לאחר שרכשה אותה, גוגל (Google) מכרה את מוטורולה מוביליטי (Motorola Mobility) ללנובו (Lenovo) תמורת 2.91 מיליארד דולר, ועל אף שעם רכישתה שילמה עליה ענקית הרשת הרבה יותר – 12.5 מיליארד, היא כינתה את העסקה "הצלחה גדולה".

שלוש שנים לשקיעה הכמעט סופית של מוטורולה מוביליטי. צילום: BigStock

שלוש שנים לשקיעה הכמעט סופית של מוטורולה מוביליטי. צילום: BigStock

אפשר להגיד שבערך באותו הרגע, לפני כשלוש שנים, היא שקעה סופית (כמעט) במצולות ההיסטוריה. כדאי רק לזכור שמוטורולה היא זו שהמציאה את הטלפון הסלולרי הראשון, שחיברה בפעם הראשונה בין הסלולר למוזיקה באמצעות רדיו ששילבה במכשיריה ועוד.

יצוין שגוגל מכרה בנפרד חלק מהנכסים של מוטורולה לפני שמכרה אותה בפחות מרבע מחיר הרכישה, כמו חטיבת המודמים, ובסך הכל עלות הרכישה של גוגל הסתכמה ב-2.5-3.5 מיליארד דולר, כך שההפסד לא היה "כואב" כל כך.

לאחר המכירה ללנובו, גוגל העניקה לה מתנה: מוטורולה היא זו שפיתחה את ה-Nexus 6, שהושק בנובמבר 2014. וגם זה כבר שייך להיסטוריה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. פלג

    כדאי לקרוא עבודת MA מ 1990 באונ חיפה "וירוס מחשבים - מיתוס או מציאות" לגבי תיעוד הוירוס הראשון. כולם ממציאים סיפורים, אבל המחקר ההוא מתעד ארועים מוקדמים בהרבה. משעשע לקרוא על וירוס ראשון למחשב אישי כאשר מחשב אישי רק התחיל. וירוסים ותולעים היו קודם לכן ובשפע.

אירועים קרובים