היום שבו האלקטרוניקה יצאה לאוויר העולם

ההמצאה שהביאה לפיתוחו של המגבר, השקת המיקרו-מעבד על שבב אחד והנחת הכבל התת-ימי הראשון – כל זאת ועוד קרה השבוע לפני

רבותיי, ההיסטוריה. צילומים: BigStock

1904
אפשר לומר שהיום, ה-16 בנובמבר, לפני 113 שנים יצאה האלקטרוניקה לאוויר העולם. זה קרה ב-1904, כשהמדען האנגלי סר ג'ון אמברוז פלמינג צעד במהירות ברחוב גואר בלונדון, מתעלם מכל הסובב אותו, משום שמיהר לרשום פטנט על הרעיון שלו למה שהוא כינה שסתום תנודה, שהפך להיות הדיודה העשויה שפופרת ריק הראשונה.

אף על פי שהוא עצמו השתמש בהמצאתו לשם יישור זרם בלבד ולא תפס שגלומות בה אפשרויות מרחיקות לכת בהרבה, שנתיים מאוחר יותר, בזכות הממציא האמריקני לי דה פורסט (שרשם בעצמו במהלך חייו יותר מ-180 פטנטים), שוכללה ההמצאה שלו והפכה למגבר.

תוקפו של הפטנט נשלל מאוחר יותר על ידי בית המשפט העליון בארצות הברית, אבל זה לא מנע ממנו את תואר האבירות שקיבל על המצאתו ב-1929 ואת מדליית הכבוד שהוענקה לו על ידי המכון למהנדסי רדיו.

1922
היום, ה-16 בנובמבר, הוא גם יום ההולדת של ג'ין אמדאל, שנולד בדרום דקוטה שבארצות הברית לפני 95 שנים. אמדאל הוא זה שעיצב את חומרת המחשב System/360 של יבמ (IBM), שסימנה את המעבר של החברה מטרנזיסטורים למעגלים משולבים, כמו גם את ההחלטה להתמקד במחשב אלקטרוני במקום בציוד לניקוב כרטיסים.

מחשב System/360 של יבמ. צילום: ארנולד ריינהולד, מתוך ויקיפדיה

מחשב System/360 של יבמ. צילום: ארנולד ריינהולד, מתוך ויקיפדיה

בהמשך דרכו הקים אמדאל חברה משלו, שהצליחה מאוד בייצור מערכות המיינפריים הראשונות תואמות יבמ.

1971
מודעה שפרסמה אינטל (Intel) במהדורת ה-15 בנובמבר 1971 של ה-Electronic News בישרה על השקת המיקרופרוססור על שבב אחד המסחרי הראשון בעולם, מעבד ה-Intel 4004. אינטל הכריזה אז על "עידן חדש באלקטרוניקה המשולבת".

החברה רכשה את הזכויות למעבד מ-Busicom היפנית, לאחר שזו פנתה אליה וביקשה את עזרתה בגימור העיצוב והייצור של מנוע החישוב שפיתחה. מהנדסי אינטל הפחיתו את 12 המעגלים המשולבים לארבעה והמוצר הסופי שווק, כאמור ב-1971.

מעבד זה הפך למעבד הראשון בשוק למטרות כלליות שניתן לתכנות – מעין לבנת בנייה שמהנדסים יכולים היו לרכוש ולהתאים באמצעות תוכנה לצורך ביצוע משימות שונות במגוון רחב של מכשירי אלקטרוניקה.

מדובר במעבד בגודל של ציפורן, שסיפק כוח מחשוב דומה למחשב האלקטרוני הראשון, שנבנה ב-1946, ותפס נפח של חדר שלם. בכך האיצה אינטל את הפיתוח של מכשירי האלקטרוניקה, שהגיע לשיאו עם פיתוח המחשב האישי במהלך שנות ה-70' של המאה הקודמת.

2006
ב-14 בנובמבר לפני 11 שנים השיקה מיקרוסופט (Microsoft) את נגן המוזיקה Zune, שאמור היה להתחרות ב-iPod של אפל (Apple). היו כאלה שהריעו לו וכינו אותו "iPod-killer", אבל מסתבר שהוא הצליח להרוג רק את עצמו חמש שנים מאוחר יותר, כשמיקרוסופט הפסיקה לייצר את המותג.

חוץ מזה, הוא ידוע כאחד הכישלונות המהדהדים של מיקרוסופט, דווקא בהתחשב במשקלו של המותג "מיקרוסופט" באותה העת. אפשר לומר שכישלונו של ה-Zune בישר את שקיעתה של הענקית מרדמונד בעולם החדש של הטכנולוגיה הצרכנית, בייחוד לאחר שאפל השיקה את ה-iPhone וה-iPad, שסימנו את שקיעתו של עידן ה-PC.

1851
מסתבר שבזק לא המציאה את הכבל התת-ימי… אי שם, ב-13 בנובמבר לפני המון שנים, נפתח לעסקים כבל הטלגרף התת-ימי התפעולי הראשון בעולם, שהונח במיקום הצר ביותר של התעלה האנגלית. המהנדס ג'ון ווטקינס ברט ואחיו, ג'ייקוב ברט, שיזמו את הנחת הכבל, אפשרו לחבר את העיר דובר הבריטית לעיר קאלה הצרפתית, וכך התאפשרה התקשורת בין לונדון לפריז.

1990
מה היינו עושים כיום בלי האינטרנט? תגידו תודה לטים ברנרס-לי, שב-12 בנובמבר 1990 העלה את ההצעה להתחיל בפרויקט של מערכת היפרטקסט גלובלית, שהוא כינה World Wide Web. זאת, במטרה שאנשים יוכלו לחלוק מידע ולקשר מסמכים, כך שתיווצר רשת קורים בינלאומית של מידע מקושר באמצעות קישורי על. בהצעתו פרס ברנרס-לי את חזונו למה שיהפוך לרשת האינטרנט המודרנית. בתוך שלושה חודשים הוא יצר דפדפן ובתוך שלושה חודשים נוספים עלה לאוויר שרת האינטרנט הראשון.

יום הולדת 17 ל-World Wide Web. אילוסטרציה: פלטו, BigStock

יום הולדת 17 ל-World Wide Web. אילוסטרציה: פלטו, BigStock

ב-2016 זכה ברנרס-לי בפרס טיורינג (שנחשב לאבי מדעי המחשב והבינה המלאכותית, ואחד השותפים העיקריים לפיצוח האניגמה – מכונת ההצפנה הנאצית) "על המצאת הרשת הכלל עולמית, הדפדפן הראשון והפרוטוקולים והאלגוריתמים הבסיסיים המאפשרים לרשת לגדול".

כיום עומד ברנרס-לי בראש ארגון ה-World Wide Web Consortium, שקובע את תקני ה-WWW, משמש כאחראי על התקינה לשפת ה-HTML ומפרסם תקנים עדכניים שלה.

2000
נסיים עם אירוע נוסף שקרה באותו התאריך – 10 שנים מאוחר יותר. ב-12 בנובמבר הראשון של המילניום החדש הציג ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט, אבטיפוס של ה-Tablet PC. גייטס אמר אז שה-Tablet PC יסמל את ההתפתחות הגדולה הבאה בעיצוב ובתפקוד המחשבים האישיים. עצוב לחשוב שיוזמת ה-Tablet PC מעולם לא המריאה, ורק לאחר שאפל הציגה את ה-iPad ב-2010 הפכו הטאבלטים למוצר שאומץ בהתלהבות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים