קוואלקום דורשת למנוע ייבוא מכשירי iPhone לארצות הברית

החברה פנתה לוועדת הסחר האמריקנית בבקשה למנוע ייבוא של המכשירים לארצו של הדוד סם, תוך ניצול העובדה שהם בעצם מיוצרים ומורכבים באסיה ולא ארצות הברית עצמה

מחכים בציפייה. צילום: BigStock

המאבק בין קוואלקום (Qualcomm), יצרנית השבבים המובילה בשוק המובייל, לבין אפל (Apple) מתחיל לעלות לטונים גבוהים. קוואלקום אמורה לפנות, לפי יודעי דבר, לוועדת הסחר האמריקנית בבקשה למנוע ייבוא של מכשירי iPhone לארצו של הדוד סם תוך ניצול העובדה שהם בעצם מיוצרים ומורכבים באסיה ולא ארצות הברית עצמה.

השוק האמריקני מניב עבור אפל 40% מהכנסותיה, והן הסתכמו באזור הזה ב-86.6 מיליארד דולר בשנה האחרונה. חלקו של ה-iPhone בייצור ההכנסות הללו עומד על כ-60%.

מדובר בעוד תגובה של קוואלקום לסיפור שמתגלגל כבר מה כמה שבועות. עד ל-iPhone 7, קוואלקום הייתה הספקית הבלעדית של המודמים ששילבה אפל במערכות על שבב שמניעות את המכשירים שלה, וזה אומר שהטכנולוגיה של החברה בעצם הייתה אחראית לדרך בה הידע וקול קודדו והועברו בין הרשתות, האלחוטיות והסלולריות כאחת.

מתערבת ופוגעת בחוזים

לפי קוואלקום, ברגע שאפל הודיעה שהיא מפסיקה לשלם על כך ליצרנים שלה באסיה, וכך בעצם מונעת מהם להעביר את כספי הזכויות והרישוי ליצרני השבבים, היא מתערבת ופוגעת בחוזים שמקורם עוד מיום התכנון הראשון בפועל של מכשיר ה-iPhone הראשון.

המהלך הזה הוא עוד צעד בסכסוך בין החברות שהתחיל בינואר השנה עת אפל תבעה את קוואלקום על שימוש בשיטות מסחר לא הוגנות, וכשהאחרונה תבעה אותה על הוצאת דיבה ועל הצגת נתונים שקריים. מאז אפל, כאמור, לא מעבירה את כספי הרישוי, דבר שכבר גרם לקוואלקום להוריד את תחזית ההכנסות של 2017.

לפי אנליסטים, יצרנית השבבים – מבחינתה – חייבת לבצע צעד כזה כי אחרת חברות אחרות ינצלו את המצב הזה ויוכלו לנסות לחקות את המהלך של אפל.

לפי ההערכות, ייתכן וקוואלקום לא תסתפק בפניה לערכאות האמריקניות ותנסה את מזלה גם באירופה, בבריטניה ובגרמניה, ואולי אף בסין – מדינות בהן בתי המשפט בדרך כלל פוסקים במהירות רבה יותר מאשר מקביליהם בארצות הברית.

ניפגש בבית המשפט

אולי כמות מכשירי ה-iPhone שאפל מוכרת במדינות אלה קטנה ביחס למה שהיא מוכרת בארצות הברית, אבל ההשפעה יכולה להיות רבה – לכל אחד מהצדדים לוויכוח הזה, כמובן.

"אנחנו מאוד מאמינים שאנחנו צודקים. ואני בטוח שהם מאמינים שהם צודקים. בשביל זה יש בתי משפט. אז בואו נראה מה יהיה עם זה", אמר טים קוק, מנכ"ל אפל, בשיחה עם אנליסטים בסוף השבוע.

לדבריו, "זה גם המחיר וגם התנאים החוזיים, וקוואלקום לא הציעה תנאים הוגנים בהתאם לחוקי רישוי הפטנטים. אני לא מאמין שמישהו עומד להחליט לחייב את ה-iPhone בהתבסס על כך. אבל אנחנו עוד נראה".

שתי החברות עצמן עדיין לא הגיבו על הפרטים הללו באופן רשמי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים