נאום ביזארי ו-Facebook Live: כך הטכנולוגיה שימשה תפקיד מפתח במרד בטורקיה

ארדואן שוחח עם מגישת הטלוויזיה באמצעות FaceTime וגולשים רבים דיווחו מהאירועים בשידור ישיר בשירות של פייסבוק ● וגם: כיצד קשור שאלתיאל קוואק לניסיון ההפיכה?

ארדואן בשיחת ה-FaceTime המפורסמת ביותר בעולם. צילום מסך

ניסיון ההפיכה הצבאית בטורקיה, שהתרחש במהלך סוף השבוע והסתיים בביצור כוחו של הממשל, ייזכר מבחינה טכנולוגית בשתי נקודות עיקריות: הנאום הביזארי של הנשיא, רג'פ טייפ ארדואן, באפליקציית FaceTime של אפל (Apple) וההשפעה של הרשתות החברתיות על השתלשלות המרד הכושל.

תמונתו של ארדואן נואם לאומה דרך הסלולר היא, ללא ספק, הצילום המדובר ביותר בהפיכה – ואולי יהיה אחת התמונות של השנה. כשעתיים לאחר פרוץ ההפיכה נשא הנשיא הטורקי דברים באמצעות האפליקציה – נאום ששודר בתחנת CNN הטורקית. הנאום הכה גלים ברשת מאחר שהמגישה, הנדה פיראט, החזיקה את מכשיר ה-iPhone שלה לכיוון המצלמה, וכך ניתן היה להאזין לארדואן, שדיבר בקור רוח אל ההמונים. פנייתו, אגב, השתלמה: הנשיא קרא לתומכיו לצאת לרחובות ("בכיכרות, בשדות התעופה") כדי להילחם על שלטונו – ואכן כך היה.

הנקודות מסמלות שידורים ב-Facebook Live בזמן אמת, בעת המהפכה בטורקיה. שימו לב לנוכחות הבולטת בטורקיה - אבל גם בישראל

הנקודות מסמלות שידורים ב-Facebook Live בזמן אמת, בעת המהפכה בטורקיה. שימו לב לנוכחות הבולטת בטורקיה – אבל גם בישראל

שוב: השבתה של הרשתות החברתיות

הפן הטכנולוגי שיחק תפקיד מכריע. יעידו על כך תלונותיהן של פייסבוק (Facebook), יוטיוב (Youtube) וטוויטר (Twitter), שבמהלך אתמול (ש') טענו כי משתמשים בטורקיה חווים קשיים בשירותיהן. אלה אף הושבתו לסירוגין בשעות הבוקר (בסביבות השעה 11:00), לשעתיים בערך.

"אין לנו סיבה לחשוב שנחסמנו לחלוטין בטורקיה, אבל אנחנו חושדים שיש האטה מכוונת בתנועה שלנו במדינה", נמסר מטוויטר. ניתן להעריך כי היו אלה נאמני ארדואן, שלא היסס להשבית בעבר את פעילות הרשתות החברתיות במדינה, ששיבשו את התקשורת הפעם.

צוחק מי שצוחק אחרון

צוחק מי שצוחק אחרון

הרשת החברתית הגדולה בעולם עלתה לכותרות בהקשר המרד הודות לשירות החדש יחסית – Facebook Live. כך, ניתן היה לראות שבכל רחבי המדינה יצאו רבים לרחובות ותיעדו את הנעשה, ולפרקים אף היו לצינור המידע המהימן ביותר, לאור העובדה שכלי התקשורת הממוסדים דיווחו דיווחים סותרים בשעות הראשונות. פייסבוק סירבה להתייחס לכך.

וכמובן – היו מי שעשו מהאירוע מ"מים הומוריסטיים. אחד הגולשים בחר להראות את פניו המבואסות של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לצד פרצופו המנצח של ארדואן, שאומר לו: "המשחק נגמר, יקירי". הטלוויזיה החינוכית שלנו פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה מ"ם של השיחה המפורסמת ב-FaceTime, אלא שבמקום הנשיא הטורקי ראו בה את דולף מהסדרה שאלתיאל קוואק.

ארדואן - גרסת הסנאפצ'ט

ארדואן – גרסת הסנאפצ'ט צילום: לכידת מסך

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים