כיצד שריל סנדברג מתכוונת לעצור את מגייסי דאעש?

מנהלי טק בכירים דנים בפומבי באופן מובהק ונסער, בשאלה איך ניתן לעזור למערב לעצור את הגיוס המאסיבי שמתבצע ברשת לשורות המדינה האיסלמית ● סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, מאמינה שעל הקהילה המקוונת לפזר חיוביות

מתרחבים. Like. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

האם יש לעמק הסיליקון כלים לספק ללוחמה בדאעש? בנאום שנשאה בדאבוס אמרה סמנכ"לית התפעול של פייסבוק (Facebook), שריל סנדברג, כי החברה מאמינה שעל הקהילה המקוונת לפזר חיוביות, ושזו לדעתה הדרך הטובה ביותר להילחם בתעמולה.

עמק הסיליקון הוא עכשיו לוחם נוסף ומשמעותי במערכה נגד האיסלאם הקיצוני. מנהלי טק בכירים דנים בפומבי, באופן יותר ויותר מובהק ונסער, בשאלה איך החברות שלהם יכולות לעזור למערב לעצור את הגיוס המאסיבי שמתבצע ברשת לשורות ולשירות דאעש והמדינה האיסלמית. העיסוק הזה של בכירי הטכנולוגיה בסוגיה מהווה חדשות טובות בעבור וושינגטון, לונדון וברלין, אבל יכול גם להעלות שאלות אתיות בנוגע לתפקידן של חברות הטכנולוגיה האמריקניות בשוק העולמי של הרעיונות.

לפני פחות משבועיים התכנסו כמה מהמנהלים המובילים בעמק הסיליקון לפגישה בדלתיים סגורות עם אנשי צוות הביטחון ואכיפת החוק הבכירים ביותר של אמריקה, כדי לדון כיצד להילחם במאמצי הגיוס המקוונים של דאעש, זאת לאחר שסוכני ארגוני הטרור ומגייסיו הפכו לאחרונה ליותר ויותר פעילים בפלטפורמות כגון פייסבוק, יוטיוב (YouTube) של אלפבית (Alphabet) וטוויטר (Twitter).

בנאום שנשאה בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס ב-20 בינואר, התייחסה סנדברג גם אל הנושא "החם" והצביעה על מקור אחד של השראה למלחמה הדיגיטלית כנגד דאעש – מתקפת לייקים – A 'like' attack. סנדברג תיארה בנאומה כיצד נעשה שימוש במתקפת לייקים שכזו בידי משתמשי פייסבוק גרמנים על-מנת לשנות את השפעת עמוד הפייסבוק של המפלגה הניאו-נאצית. הגולשים הגרמנים החלו לעשות לייקים המוניים לדף המפלגה שהפיץ דברי שטנה, ולאחר מכן מילאו את הדף במסרים הפוכים וחיוביים. "מה שהיה דף מלא בשנאה ובחוסר סובלנות הפך אז לדף עמוס במסרי סובלנות ותקווה", היא סיפרה.

סנדברג הוסיפה ואמרה כי "הדבר שמדבר הכי טוב כנגד גיוס לדאעש הוא קולותיהם של אנשים שגויסו בידי דאעש. בכדי להבין מה היא החוויה האמיתית שמגיעה לאחר הגיוס צריך לשמוע את מי שנמלט וחזר כדי לספר את האמת. זוהי עוד תגובת נגד לדברים של מי שמנציחים שנאה, שאנחנו חושבים שהיא תשובה טובה ביותר".

בנאום אחר שהתקיים בלונדון באותו היום התייחס מנהל Google Ideas של אלפבית, ג'ארד כהן, למאמצים להדיר סוכני דאעש מהאינטרנט הציבורי. "זה יכול להיות מצב שבו נוכל לראות ניצחונות לטווח קצר יותר", אמר כהן, שרק לפני מספר ימים נפגש יחד עם אריק שמידט, יושב ראש גוגל (Google) ואלפבית אחזקות, עם האפיפיור.

אינטרנט פתוח – אינטרנט סגור

שלל ההתייחסויות הללו לנושא נובעות ככל הנראה מכך שגורמים רשמיים אמריקנים, מחוקקים ופוליטיקאים, התלוננו לאחרונה כי חברות הטכנולוגיה אינן עושות מספיק בכדי להרחיק מחבלים מהרשת המקוונת. בחודש שעבר הודיע דונלד טראמפ, המתמודד לבחירות בארצות הברית, כי ברצונו להיפגש עם מייסד מיקרוסופט (Microsoft), ביל גייטס, ולשוחח איתו על סוגיית "סגירת האינטרנט" במקומות מסוימים, מתוך כוונה לעצור את התפשטותה של דאעש בעולם המקוון בפרט והפיזי בכלל.

על אף שמנהלי טק של חברות פרטיות מקבלים לרוב באהדה את הצורך בשיתוף פעולה כנגד התפשטות הטרור המקוון, הרי שלעתים קרובות הם הופכים לחוצים מאוד ונרתעים כשהם נדרשים להתמודדות עם הנושא בפומבי. האינטרנט, מעצם טבעו, אמור להיות הרי פתוח, ועל כן מדובר בסוגיה עקרונית שפתרונה אינה פשוט. חברות הטכנולוגיה – שנבטו והיכו שורשים במסורת הליברלית של אמריקה ושל חופש הביטוי – מפגינות קושי ונירוטיות מול הצורך להצטרף למשחק על תקן משטרת התנועה של התכנים שמפורסמים ברשת. התייחסותם של סנדברג ושל כהן אל הנושא ביום רביעי מוכיחה כי החששות האלה הצטמצמו מעט לאחרונה, ככל הנראה.

אגב, במהלך פגישת ביטחון לאומי שהתקיימה לפני זמן מה בסן חוזה, מנהלי עמק הסיליקון הבכירים שנוכחו בחדר, בכללם סנדברג וטים קוק מנכ"ל אפל (Apple), הפגינו פתיחות לרעיון לעזור לוושינגטון במלחמה המקוונת כנגד דאעש. בזמנו דיווח הגרדיאן (Guardian) שפקידים אמריקנים ביקשו מסנדברג באותה פגישה מידע אודות הטכנולוגיה של פייסבוק המאפשרת למשתמשים לסמן חברים שלהם שהביעו מחשבות אבדניות בפלטפורמה. לאחר שסנדברג הסבירה את השיטה, דנו מנהלי הטק ששהו במפגש בשאלה האם אפשר להתאים מערכת דומה לסימון משתמשי מדיה חברתיים המראים סימנים של הקצנה דתית או לאומית איסלמית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים