פרשנות: החקירות לא השפיעו על התוצאות העסקיות של בזק

קבוצת התקשורת אמנם הציגה ירידות רבעוניות בולטות, אבל נראה שהציבור ממשיך לשפוט אותה ואת החברות הבנות שלה עניינית ● מה בכל זאת גרם לתוצאות השליליות?

בזק

הנטייה הראשונית – והטבעית – כשקוראים על התוצאות העסקיות השליליות שבזק פרסמה הבוקר (ה') היא לחשוב שהן פועל יוצא של פרשת בזק – אותן חקירות שקבוצת התקשורת הגדולה נמצאת במרכזן. מה שמכונה תיק 4,000. נכון, יש לכך השפעה, אבל זה לא הדבר העיקרי שהביא לירידות בהכנסות וברווחים של בזק.

צודקת החברה כשהיא אומרת שהרבעון הראשון של 2018 התאפיין בהגברת התחרות הפרועה בשוק התקשורת, בעיקר בטלפוניה הקווית ובתחום המובייל. זוהי אחת הסיבות המרכזיות לכך שההכנסות של קבוצת בזק ירדו ברבעון הראשון של השנה ב-3.8% ל-2.36 מיליארד שקלים והרווח הנקי רשם ירידה חדה של 25.7% ל-260 מיליון. הירידות, יצוין, היא לכל אורך ורוחב הקבוצה, כאשר בולטות לשלילה הירידות ברווחים של פלאפון (קרוב ל-50%) ושל yes (יותר מ-90%).

השפעת החקירות על בזק היא בעיקר ניהולית – עם יציאתם או הוצאתם של בעל השליטה, שאול אלוביץ', ובני משפחתו, כמו גם של בכירים אחרים, מניהול הקבוצה. הדבר משפיע אמנם על התוצאות העסקיות, אבל רק בעקיפין. הציבור, כך מעלים הנתונים, לא מתחשב יותר מדי במה שקורה בתיקי החקירה, וממשיך לשפוט את החברות לפי המדדים הצרכניים הרגילים: החבילות שהן מציעות, איכות השירותים שלהן ויחס התמורה למחיר.

כך, לדוגמה, פלאפון הגדילה ברבעון את מספר המנויים שלה לעומת התקופה המקבילה אשתקד ב-4.8%, ל-2.55 מיליון. גם הירידה של בזק קווי במספר המנויים לא מרמזת בהכרח על השפעה של החקירות: הנתון קטן ב-1.4% לעומת הרבעון הקודם – קיטון סביר בסביבה התחרותית בשוק ובהתחשב בעובדה שבזק היא ספקית שירותי הטלפוניה הוותיקה ביותר בישראל, והצרכנים נוטים פעמים רבות לנטוש את החברות הוותיקות לעומת אלה החדשות וה-"נוצצות".

מי יקנה את וואלה! ובזק און ליין?

אחד הדברים הבולטים שפרסמה בזק היום, לצד הדו"חות הכספיים, הוא הודעת החברה שהדירקטוריון שלה בוחן את מכירת בזק און ליין ו-וואלה! NEWS. לכאורה, גם כאן ניתן לחשוב שיש קשר לחקירות – אתר וואלה! עומד במוקד תיק 4,000, אלא שכוונתה של בזק היא להתמקד בפעילות הליבה שלה. לפחות במקרה של האתר, תוכן אינטרנטי חדשותי ומגזיני לא עומד בהגדרה הזו, גם אם מדובר באחד האתרים הפופולריים בישראל.

מה שכן, ההודעה מעלה את השאלה מי יקנה את אותן שתי חברות, ואולי אפילו את הקבוצה כולה. בשוק כבר רצים לא מעט שמות – בעלות על אחד האתרים הפופולריים במדינה ואחת מחברות האינטרנט הגדולות היא דבר שקורץ לאנשי עסקים – אולם שום דבר עוד לא סגור, ודאי שלא בהתחשב בעובדה שההודעה פורסמה רק הבוקר.

כך או כך, נראה שההודעה מקדמת פני עתיד במידה מסוימת, שכן מאוד ייתכן שהבעלים החדש ירצה לעשות שינויים.

האם החקירות ישפיעו על בזק ברבעון השני של השנה (וכתוצאה מזה במחצית הראשונה כולה), או שהציבור ימשיך לשפוט את הקבוצה עניינית? כמובן שאי אפשר לדעת את זה. ימים יגידו. מה שבטוח הוא שיהיה מעניין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים