מהפכת הקוד הפתוח ניצחה – גם בארגונים

מכירת עסקי התוכנה של HPE למיקרו פוקוס מבשרת על כך שהמעוז הכמעט אחרון של הפיתוח בקוד סגור הופך גם הוא לחלק מקהילת הקוד הפתוח ● יש לכך השלכות רבות, שהופכות את הקהילה למנצחת הגדולה בענף התוכנה

זהירות, קוד פתוח. אילוסטרציה: BigStock

המכירה של עסקי התוכנה של HPE לתאגיד מיקרו פוקוס (Micro Focus) הכתה גלים ברחבי עולם ה-IT, כאשר את ההשפעות יכולים היינו להרגיש עד לישראל. אבל מתברר שמדובר ביותר ממיזוג פשוט. זוהי קריאת כיוון שמבשרת על כך שהמעוז האחרון כמעט של הפיתוח בקוד סגור, של עולם ה-Proprietary, נפתח והופך לחלק מקהילת הקוד הפתוח.

למה הכוונה? הנה דוגמה אחת, לדבר שהתרחש השבוע. Suse, שהיא חלק מקבוצת מיקרו פוקוס, הודיעה שתרכוש את מוצרי הענן Helion ו-Stackato מידיה של HPE. יצוין ש-Helion היא פלטפורמה כשירות (PaaS) שמאפשרת הפעלה של אחסון, שרתים ומכונות באופן וירטואלי בענן פרטי וציבורי. Stackato היא תשתית לאפליקציות ענן, שמכיל סדרה של מוצרים שמאפשרים פיתוח יעיל ומהיר לסביבה זו.

הרכישות הללו לוקחות סדרה של שירותים ומשנות את המודל העסקי שלהם מן היסוד. לא עוד תוכנה בתשלום ורישיונות. לא עוד נעילת ספק, בה חברה בוחרת בתוכנה ומתקשה להחליף אותה ככל שעובר הזמן. לא עוד חוסר ברירה. הרעיון כאן הוא לא רק לפתוח את הקוד אלא גם לפתוח את השוק לתחרות.

מכיוון שהצורך בתוכנה הופך להיות מסיבי במיוחד, אם בעבר ארגונים היו קונים עוד שרתים פיזיים, עוד חומרה לאחסון, כיום, פתרונות התוכנה השונים מאפשרים לחסוך את הרכישות ולהשתמש במשאבים הקיימים לכל מיני מטרות. בין היתר, הם מאפשרים להקצות עוד ועוד מכונות, ועוד ועוד טרות של אחסון, כזה שבעבר היה נעול במקומות שקשה היה להגיע אליהם, או להפוך אותם לשמישים.

מה זה IT פתוח?

ההתעצמות האדירה בתחום תיצור, למעשה, IT פתוח. הארגונים של מחר לא ישתמשו רק בתוכנה פתוחה. כלל תשתית ה-IT הארגונית תתבסס על סדרה של פלטפורמות קוד פתוח, שקופות לצרכן הסופי, שיצליחו ליצור דטה סנטר וירטואלי, מוגדר תוכנה.

מדובר בשלוש מגמות שמתכנסות לאחת: הראשונה היא אחסון מבוסס תוכנה, שעושה שימוש בכלל משאבי האחסון הארגוניים ומסדר אותם על פי הצרכים, ללא תלות במיקום הפיזי של המידע המאוחסן. השנייה היא וירטואליזציה של שרתים וענן ארגוני פנימי. השלישית היא רשת מוגדרת תוכנה. כלומר, אפילו רכיבי הרשת, המתגים, הנתבים – כולם יהפכו לווירטואליים.

שלוש ההתפתחויות הללו יתכנסו יחדיו כבר בשנה-שנתיים הקרובות לידי דטה סנטר מוגדר תוכנה (SDDC), שיהיה מורכב משכבות של וירטואליזציה שרק בבסיס יעבדו על תשתית פיזית, שונה ממה שהמשתמש יראה בלוח הבקרה. בסיטואציה הזו, כל המנועים שיבנו ויחזיקו את הסביבות עומדים להיות כתובים בקוד פתוח. נכון, יהיה עוד מקום לשרתי Windows, אורקל (Oracle) ואחרים, אבל גם הם יצופו בתוך הענן הפנימי וייהנו ממשאבי רשת, עיבוד ואחסון שיוקצו להם בסביבות הווירטואליות.

אבל כדי לכתוב קוד מהזן הזה, ברמה הזו, צריך לאמץ את השקיפות, את הפתיחות. צריך להיעזר, למצוא זוויות חדשות ורעיונות מבריקים. וצריך להביא אותם מכל קצוות העולם ולא רק מהחדר או מהבניין שבו עובדים.

מודל התוכנה הישן, הסגור, הופך במהירות למיושן. הלינוקס (Linux) ושאר פלטפורמות הקוד הפתוח השונות הולכות ומשתלטות על השוק. זה קורה לא מתוך רצון אידאולוגי, אלא מכיוון שכאשר מהנדסים ומתכנתים מוכשרים מרחבי העולם, מחברות ומארגונים שונים, מטים כתף ותורמים כולם יחד לפרויקטים, הם יוצאים טובים יותר, מהירים יותר וזולים יותר לתפעול. מכיוון שברגע שהקוד עצמו אינו המוצר, נכנסים למוקד התחרות השירות, היעילות והזמינות. זה מה שהופך את המהפכה הזו לאמיתית וברת קיימא, וזה מה שהופך את קהילת הקוד הפתוח למנצחת הגדולה של מהפכת התוכנה שעוברת עלינו.

פלטפורמות הקוד הפתוח משתלטות על השוק, לא מתוך רצון אידאולוגי, אלא מכיוון שכאשר מהנדסים ומתכנתים מוכשרים מרחבי העולם, מחברות ומארגונים שונים, מטים כתף ותורמים כולם יחד לפרויקטים, הם יוצאים טובים יותר, מהירים יותר וזולים יותר לתפעול.

הכותב הינו מראשוני קהילת הקוד הפתוח בישראל ומנהל Suse ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים