האם הסמארטפון היקר ביותר בישראל הוא גם המאכזב ביותר?

כדי להצדיק את יותר מ-5,000 השקלים שעולה ה-Blackberry PRIV החדש, מן הראוי שיוצג כאן יהלום ● אך המצב רחוק מאוד מלנצנץ

Blackberry PRIV. צילום: יח"צ

הנה הודאה: הסוקר החתום מטה על הסקירה הזו דווקא מאוד רצה שהמושא שלה, ה-Blackberry PRIV, המכשיר הראשון של בלקברי (Blackberry) שמבוסס על אנדרואיד, יצא טוב, אפילו טוב מאוד.

כוותיק בתחום, יש לי פינה חמה בלב לימים בהם החברה הקנדית דחפה לשוק לראשונה מכשירים שמסוגלים לספק גישה לדואר אלקטרוני ארגוני, ומהרגע הראשון היא ידעה שהיא צריכה לספק זאת באופן מאובטח ברמה כזו שאנשי עסקים יוכלו לסמוך עליה, והיא עשתה זאת היטב. אם תרצו זו הייתה החברה הראשונה שהציעה מכשירים חכמים באמת.

אני בטוח שהוותיקים בין הקוראים זוכרים לא מעט אנשים שמסתובבים עם שני מכשירים ביד: אחד פשוט, בדרך כלל נוקיה (Nokia) לצורך ביצוע שיחות, והשני בלקברי עם המקלדת לדואר ולגלישה באינטרנט, בימים בהם הרוב עדיין לא חשבו שזה דבר שאי אפשר בלעדיו.

לא ממש מיוחד

רציתי מאוד. אבל כבר ביריית הפתיחה לסקירה די נתקעתי במקום. המחיר של המכשיר, קצת יותר מ-5,000 שקלים כולל מע"מ, ממצב אותו כטלפון החכם היקר ביותר בישראל, ובהפרש גדול למדי ממכשירי הדגל של סמסונג (Samsung) ושל אפל (Apple).

כדי להצדיק מחיר כזה, המכשיר היה צריך להיות משהו באמת מיוחד, עם החומרה המתקדמת ביותר, ללא כל תקלה – ובמילים אחרות משהו מאוד "לא אנושי", ובסופו של דבר, ה-PRIV הוא מכשיר טוב בהיבטים רבים, אבל ממש לא מיוחד בהיבטים רבים אחרים, כך שהסך הכל אפילו קצת מאכזב.

במבט חיצוני המכשיר נראה טוב דווקא. מסך בגודל 5.4 אינץ' ברזולוציית 2K עם ניגודיות מצוינת וצבעים נהדרים, וגם עם קצוות עם קימור בסגנון ה-Edge, כלומר קצוות שגם מתפקדות כתצוגה שיכולה לשמש לצרכים שונים.

אבל אם במקור, כלומר במכשירי ה-Galaxy Edge לדורותיהם הקצרים של סמסונג, הקצוות הללו בהחלט משמשים להעברת מידע ולקיצורי דרך עבור המשתמש, במקרה של המכשיר הזה מדובר במשהו קישוטי לחלוטין בו משתמשים לשני דברים בלבד: להציג את מצב הסוללה בזמן שטוענים אותה וכדי לארח, בערך, את תפריט ה-Hub של המערכת שמספק גישה מהירה לשירותים הכי החשובים – מבחינתה של בלקברי – כמו דואר, אנשי קשר ו-BBM – שירות השיחות המיידיות המאובטח של החברה, שנחשב לאחת מהנקודות היותר חזקות שיש לה להציע.

זרקה פנימה כל מה שיש לה להציע

ובכלל, אבטחה ועסקים עדיין נמצאים בראש הרשימה של בלקברי, ולא משנה מהי מערכת ההפעלה. החברה טוענת שיש בו רכיבי אבטחה בחומרה ובתוכנה, והביטוי החיצוני לכך הוא שכבר מהרגע הראשון המכשיר "מציק" להכנסת סיסמאות כי אחרת לא ניתן יהיה להשתמש בכל היכולות הללו. המוטיב העסקי בא ליד ביטוי גם בדף בית שמוקדש לכל האפליקציות העסקיות שמציעה החברה, וזה אחד המכשירים שמגיע עם הכי הרבה אפליקציות עודפות שיש כיום בשוק, כי בלקברי זרקה פנימה כל מה שיש לה להציע, תוך שהיא מנסה לכוון את המשתמש להשתמש באפליקציות שלה.

המקלדת גם כן נמצאת בסביבה. בעצם ממש מאחור. מחליקים אותה למטה אם רוצים להשתמש בה. כשהמכשיר נמסר לבדיקה קצרה למשתמשי בלקברי וותיקים, הם התרגלו באופן כמעט מיידי לשימוש של המקלדת והדגישו שהם אוהבים את ריווח המקשים ואת הירידה היחסית עמוקה שלהם. משתמשים חדשים יזדקקו לעקומת למידה לא קלה.

אבל זו לא הבעיה. הבעיה היא שהמקלדות הוירטואליות כיום מצוינות ברובן, ומי שמשתמש באנדרואיד זמן רב, כבר רגיל אליהן. ושנית, במקרה של עברית, כדי לעבור שפה, גם בוירטואלית וגם בפיזית, צריך לבצע פעולה מיותרת של בחירת שפת מקלדת מה שמסרבל את הכתיבה – במיוחד עבור מי שהטקסט הוא אומנתם.

איך פותרים את בעיית החום?

יש גם בעיה מסוימת בבחירת החומרה, ושוב אי אפשר להתעלם מתג המחיר. המכשיר, כאמור מרהיב, אבל החברה בחרה ב-Snapdragon 808 עם שש ליבות. הוא חלש יותר מה-810 שעבר תיקון כדי לא להתחמם, ובסופו של דבר, בעת שימוש ממושך המכשיר דווקא כן מתחמם. לא רותח, אבל בהחלט מתחמם. אז גם מאבדים ביצועים, כשמקבלים לכל היותר ביצועים ברמה של שנה שעברה, וגם לא ממש פותרים את בעיית החום.

במבחן זמן הסוללה של PCMark הוא בהחלט עמד בציפיות עם שמונה שעות ועוד תשע דקות אחרי שהשעון התיישר. זה אמנם לא ממש בשורה הראשונה של המכשירים של ימינו, אבל בהחלט בסדר במיוחד אם לוקחים בחשבון את המסך המצוין שדורש חשמל יחסית רב.

אבל במבחן העבודה של PCMark מבית FutureMark כבר היה ניתן לראות איך הבחירה של בלקברי ב-Snapdragon 808 עבור ה-PRIV משאירה אותו מאחור בביצועים. כל מכשירי הקצה העליון החל מספטמבר והלאה, וכל אלה שמתיימרים להגיע לשם, עברו בקלות את קו ה-5,000 נקודות. ה-PRIV הגיע ל-4,530 נקודות בלבד, 10% ויותר מתחת לקו אליו רצו לדעתנו אנשי בלקברי להגיע.

תיקונים לא ממש מדהימים

השבב הגרפי, לעומת זאת, עשה את העבודה לא רע בכלל. ב-Epic Citadel הוא הגיע לקצב הצגת מסגרות, Frame Rate בשבילכם, של 59.3 מסגרות/לשנייה, וזאת , נזכיר לכם, במסך שמציע רזולוציית 2K שנמתחת על 5.4 אינץ'. הבעיה היחידה היא שזה טוב למשחקים ולסרטים, ואני לא כל כך בטוח שזה ממש ידהים את אנשי העסקים שהמכשיר הזה מכוון אליהם.

בשורה התחתונה כניסה בינונית של בלקברי לתחום האנדרואיד. לדעתי האישית היה מספיק מכשיר עם מסך FHD בלי קימורים מיותרים שלא ממש מציעים משהו מיוחד, וכמובן שאם כבר מקלדת פיזית אז שיהיה אפשר לעבוד כמו שצריך. המצלמה סבירה למרות שעל הנייר הייתה אמורה להיות איכותית יותר, ויש עוד משהו שחסר, במיוחד במכשיר ששם את האבטחה במרכז: חיישן טביעת אצבע.

מאז הסקירה כבר יצא עדכון לאנדרואיד 6 עבור המכשיר, וזה יחסית מהר להרבה מאוד מכשירים אחרים בשוק, אבל התיקונים לא ממש מדהימים, ואולי רק בהיבט של זמן סוללה קצת יותר ממושך. ובכל זאת, זה לא משנה את השורה התחתונה שאותה בעצם כבר יכולתם לזהות כבר מההתחלה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. clement

    קראתי מספר סקירות בנושא הפריו, וגם את הסקירה הזו בעיון רב, ולאחר התלבטות דווקא הלכתי ורכשתי את המכשיר... ובכן, מה השתנה מאז, במהלך מספר חודשים? 1. מקלדת (חלק מהסקירות תיארו את המקלדת כלא נוחה, חלק דיברו על החלפת השפה הבעייתית, ואתה ריחמת ורק הצבעת על "עקומת למידה"...ובכן, מקלדת חלומית, גם פיזית וגם וירטואלית, ובמחי עדכון אחד תוקנה השגיאה, ופונקציית החלפת השפה היא הטובה ביותר היום, מכל הסמארטפונים. 2. חימום – המכשיר מתחמם קלות, נכון, כמו הסוני או הסמסונג שלי. אך למען הסר ספק, בשימוש סביר אין התחממות כלל וכלל, והחימום המופרז הוא לדעתי ממש אגדה אורבנית 3. חיישן טביעת אצבע - זה חשוב? במכשיר המאובטח הזה? וכל החיישנים האלה ניתנים לפריצה בקלות - באמת, סתם תוספת מיותרת שעולה כסף. 4. סוללה – אני צולח עם המכשיר 20 שעות ביממה בלי בעיה, בשימוש סביר. עכשיו, בשולי הדברים: לאחר חודשים של שימוש, אני טוען שזה אחד המכשירים הטובים ביותר שקיימים בשוק. זהו מכשיר חמישה כוכבים קלאסי, של חברה שהמוניטין שלה לא מוטל בספק, עם טכנולוגיות שאין לחברות אחרות (אבל מה? אוהבים לשנוא אותה) העיצוב ראוי לפרס האסתטיות, איכות השמע (בכל זאת, זה טלפון, נכון?) יותר טובה ממצוינת, מהירות המכשיר מדהימה, העדכונים יורדים ומוטמעים כהרף עין (אגב, כבר 6.0.1), ולמרות גודלו הוא יושב מצוין בכף היד (הנדסת אנוש ברמה גבוהה)... לאורך כל התקופה לא חוויתי גמגום, crash, שיתוק או כל אחת מהתופעות הידועות. והמחיר – טוב, זה נשאר לכם לברר לבד. שווה כל שקל, זה מכשיר ל3-4 שנים, מכשיר שהפך להיות ידיד שלי. בקונסיומר ריפורט בארה"ב בודקים כל מכשיר, מכונית, אביזר - לפחות חצי שנה, ומסתמכים גם על דיווחי צרכנים. בגלל זה קשה לקבל ביקורת שלא נשענת על Long term reviewing. אשמח לראות באתר סקירה חוזרת, בשל חלוף הזמן.

אירועים קרובים