עצות להפיכת העולם למקום טוב יותר

לפני שאנחנו רצים לשנות את העולם, כדאי לבחון מה אנחנו יכולים לשפר אצלנו, על מנת שנזכה לעולם טוב יותר ● מומלץ לחשוב בגדול - ולפעול בקטן ● המהפך מתחיל אצל כל אחד מאיתנו - בבית, במשרד ובשכונה

השינוי מתחיל בתוכנו. אילוסטרציה: BigStock

חשבתם פעם איך אפשר לחיות יותר טוב?

מספרים על אב ובנו שהגיעו אל רב גדול בארצות הברית, וביקשו ברכה לקראת בר המצווה של הבן. נתן לו הרב ברכה, וכשפנו ללכת קרא להם לחזור ושאל את הבן: "הבנתי שאתה אוהד בייסבול, מתי היית פעם אחרונה במשחק"?

"לפני כחודש אבא לקח אותי", אמר הבן.

"ואיך היה"? שאל הרב.

"האמת, די מאכזב", אמר הבן. "כשעברו שני שליש מהמשחק, הקבוצה אותה אני אוהד היתה בהפסד של תשע נגד שתיים, פער גדול מדי. אז קמנו והלכנו".

"תגיד לי, גם השחקנים עזבו"? שאל הרב

"לא, בודאי שלא", אמר הבן.

"מדוע"? שאל הרב.

אמר הבן כי "יש הבדל בין אוהד לשחקן. האוהד נמצא שם בשביל הנאתו, כשהוא רוצה לעזוב – הוא עוזב. אבל השחקן הוא חלק מהמשחק, הוא חייב להישאר עד הסוף, הוא תמיד צריך להשקיע את המקסימום ולקוות שאולי הוא בכל אופן יצליח לנצח".

אמר לו הרב, "גם בתורה יש אוהדים ויש שחקנים. אני מציע לך שתהיה שחקן"!

וזוהי ההדרכה הקצרה והקולעת ביותר להשבחת החיים. רצונכם לחיות טוב יותר? תהיה שחקנים! בהצלחה!

לפני שאנו רצים לשנות את העולם, כדאי לבחון מה אנו יכולים לשפר אצלנו, על מנת שנזכה לעולם טוב יותר. לחלקנו יש כללים שמשתדלים לעבוד על פיהם: לצחצח שיניים בוקר וערב, למרוח קרם הגנה לפני שהולכים לים או לבריכה, לקנות במכירות סוף עונה, וכו'.

כללים אלה עשויים להפוך את חיינו לנוחים ונעימים יותר, אבל הם לא מגדירים את מהותנו כבני אדם. כדי להזין את נשמותינו, אנו זקוקים למטרות נעלות יותר. אנו זקוקים לכללים שיהפכו את העולם הזה למקום טוב יותר.

להלן כללי זהב להפיכת העולם למקום טוב יותר:

● בחרו את מילותיכם בקפידה
רכילות היא פצצת האטום המילולית של מערכות יחסים. היא הורסת נישואין, עסקים וחברויות. עצם זה שמשהו "נכון" או "קרה באמת", אין משמעותו שאתם חייבים לומר אותו. אנשים ברמה גבוהה מדברים על רעיונות, אנשים ברמה ממוצעת מדברים על דברים, ואנשים ברמה נמוכה מדברים על אנשים אחרים. שאפו לרמה הגבוהה ביותר. מילה טובה בזמן הנכון יכולה לשנות חיים ולעורר השראה.

● פעלו בכנות וביושר
מילותיכם הן שטר התחייבות. רמאות עשויה להקנות לכם כסף או הצלחה בטווח הקצר, אבל היא תעלה לכם ביוקר בטווח הארוך – במחיר של אובדן כבוד, אמון, אהבה ומערכות יחסים קרובות. אם תענו תמיד בכנות, תימנעו מעשיית דברים שבעתיד תתקשו להסבירם.

● כבדו אחרים
רבי עקיבא
ניסח זאת בצורה הטובה ביותר: "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך". כל אדם עלי אדמות נוצר בצלם אלוהים. אם אינכם מכבדים אחרים, פירוש הדבר שאינכם מכבדים את השם.

● היו נדיבים כלפי אחרים
עשו מאמץ מדי יום כדי לעזור לאחרים. לעולם, כאשר אתם מכינים לעצמכם קפה, הכינו לאדם נוסף. החזיקו את הדלת פתוחה למען מישהו, עזרו להרים את סלי הקניות בדרך הביתה, הקשיבו לחבר למרות שאתם ממהרים, חייכו לאחרים ומצאו משהו נחמד לומר. המשמעות בחיים מגיעה מעשייה למען מטרות נעלות – ועזרה לאחרים היא מטרה אצילית ביותר.

● פעלו למען מטרה נעלה
שאפו להתעלות על עצמכם. כשתהיו על ערש דוויי, תביטו לאחור על חייכם. האם הייתם רוצים שהשנים שחלפו יימדדו במונחים של מספר החופשות שביליתם או מספר הסטייקים שאכלתם? או שמא הייתם מעדיפים להעריך את חייכם על פי הדברים שעשיתם כדי לעזור לאחרים ולהפוך את העולם למקום טוב יותר? אתם יכולים לשנות את העולם, את הקהילה שלכם, את המשפחה שלכם, או את עצמכם. רדפו צדק והתנגדו לאי-צדק ולרוע.

● היו צנועים
החוכמה מחלחלת רק לתוך אדם צנוע. אדם שחצן אינו מאפשר לדבר אחר להיכנס לתוכו, הוא מלא מדי בעצמו. ענווה אין פירושה "לתת לאנשים לדרוך עליך", ענווה פירושה שאתם יודעים בדיוק מהם הכישרונות והיכולות שלכם, ויודעים שהם מתנה מריבונו של עולם. מה הייתם חושבים על אדם שאומר, "תראו אותי, אני יכול לנופף בידי"? האם זה שונה כשמישהו אומר, "תראו אותי – אני יודע אלגברה לינארית"? אל תתרברבו בגלל הפוטנציאל שלכם. הודו עליו והתייחסו אליו כאל מתנה.

● היו אמיתיים עם אלוהים ועם החיים
להיות אמיתיים עם השם, פירושו להבין כי למעשיכם יש תוצאות. אין מתנות חינם. בסופו של דבר יש תגמול על מעשים טובים ועונש על מעשים רעים. גם אם לא בעולם הזה, אז בעולם הבא. להיות אמיתיים עם החיים פירושו להבין שאנחנו עומדים למות. רובנו סבורים שיש מין מועדון של אנשים שמתים, ואנחנו לא חברים במועדון הזה. אבל הכל מתים בסופו של דבר. שעון הזמן מתקתק. חשוב להתפקח ולהתחיל לעשות את כל הדברים שדחינו עד היום.

גם אם לא תאמצו את כל הרשימה, חשוב לאמץ את הרעיון, את השיטה. מומלץ לחשוב בגדול – לפעול בקטן. הפיכת העולם למקום טוב יותר, מתחילה אצל כל אחד מאיתנו – בבית, במשרד ובשכונה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים